سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای عملیات ممیزی مراتع در جنوب کرمان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از اجرای عملیات ممیزی در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان در راستای مدیریت پایدار و بهبود اصلاح مراتع خبر داد.

علی قادری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: در منطقه جنوب کرمان جنگل‌ها سطحی برابر با 483 هزار هکتار معادل 2.8 درصد از کل جنگل‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: مراتع این منطقه با سطح بیش از یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار معادل 2.25 درصد کل عرصه‌های مرتعی کشور را تشکیل می‌دهند، و یک میلیون و 263 هزار و 50 هکتار بیابان نیز در جنوب کرمان وجود دارد که معادل 3.89 درصد از مجموع بیابان‌های کشور است.

قادری تصریح کرد: 13.87 درصد از کاربری عرصه‌های طبیعی را جنگل‌ها، 56.13 درصد را مراتع و 30 درصد را بیابان‌ها به خود اختصاص داده‌اند و بیش از 600 سازمان عرفی در حوزه مراتع منطقه جنوب کرمان وجود دارد.

وی یادآور شد: در راستای مدیریت پایدار و بهبود اصلاح مراتع اقدامات مهمی از سال‌های گذشته تاکنون در سطح مراتع با اجرای طرح‌های مرتع‌داری انجام شده که برخی از عملیات‌های شاخص آن مانند ممیزی و تنسیق مراتع در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار بوده است.

قادری گفت: احداث 60 دستگاه آبشخور دام، ذخیره نزولات آسمانی «احداث فارو و گوراب» توأم با بذرکاری در سطحی معادل 5 هزار و 500 هکتار، مدیریت چرا و کنترل ورود و خروج دام در سطح کل مراتع و ... از دیگر عملیات‌های شاخص انجام شده، هستند.

وی افزود: در شرایط اقلیمی و بارندگی مناسب منطقه بیش از 160 هزار تن علوفه در مراتع تولید می‌شود که می‌تواند در فصل چرا نیاز 510 هزار واحد دامی را تأمین کند و با توجه به اینکه بیش از دو سوم فلور گیاهان کشور در جنوب کرمان قرار دارد، یکی از ظرفیت‌های حوزه مراتع بحث گیاهان دارویی، صنعتی و محصولات فرعی جنگلی و مرتعی است که همه ساله در راستای سیاست‌های ابلاغی بهره‌برداری و شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه اقدامات و تصمیم‌های لازم اتخاذ و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: طی سال‌های اخیر آویشن کوهی، آنغوزه، وشا، میوه بنه و بادام کوهی مهم‌ترین گونه‌هایی بودند که در جنوب کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و علاوه بر بهره مالکانه همه ساله معادل سطح مورد بهره‌برداری عملیات احیایی نیز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ب

عملیات ممیزی در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان اجرا شد

برچسب ها: منابع طبیعی ، مراتع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.