سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ ۲۰ نفر به علت گاز گرفتگی در مازندارن

۲۰ نفر به علت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن پارسال در مازندران جان خود را از دست دادند.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: ۲۰ نفر به علت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن پارسال جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه ۱۴ فوتی گازگرفتگی مرد و بقیه زن بودند، افزود: شهرستان‌ های نکا با ۵ و بهشهر با ۴ مورد بیشترین و شهر‌های چالوس، رامسر و جویبار هر کدام با یک مورد کمترین فوتی را داشتند.

عباسی گفت: ماه‌های بهمن با ۵، فروردین و اسفند هر کدام با ۴ مورد بیشترین مورد فوتی در آن به ثبت رسید.

وی افزود: آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت‌ های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند، به صورت بالقوه می‌ تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

 مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: از بخاری‌ های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

عباسی افزود: توجه داشته باشید، استفاده از بخاری‌ های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

وی گفت: هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، آتش روشن نکنید.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل نمایید.

عباسی گفت: در محیط‌ های شغلی و منازل که در آن‌ها از کوره و مشعل استفاده می‌ شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل نمایید.

وی افزود: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن‌ه ای دیواری در فضا‌های بسته یا مکان‌ های فاقد جریان هوا  مجاز نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: ضمن ایجاد تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری نمایید.

عباسی افزود: اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌ کنید، درز بندی و بستن منافذ در‌ها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع  است، اما درصورتی که از بخاری‌ های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

وی گفت: در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک نموده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/ م

قاتل خاموش جان ۲۰ نفر را در مازندران گرفت

برچسب ها: حوادث ، پزشکی قانونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.