سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصاوير هوايی ويژه از محل شهادت دكتر مصطفی چمران

ویدئویی از تصاوير هوايی ويژه از محل شهادت دكتر مصطفی چمران که با صدای مناجات ایشان صداگذاری شده است در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی چمران در سال 1311 در تهران، متولد شد. وی پس از گذراندن دوران مدرسه خود، در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد.

چمران که در دوران تحصیل شاگرد اول بود، به مدت یک سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف‌ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه آمریکا یعنی دانشگاه برکلی با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد.

او به کمک امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان «امل» را بر اساس اصول و مبانی اسلامی تأسیس کرد.

شهید چمران در پی پیروزی انقلاب اسلامی بعد از 21 سال دوری از وطن، به ایران بازگشت. او بعد از آن که مسئولیت‌های مهمی را مانند وزارت دفاع و نمایندگی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، گروهی از رزمندگان داوطلب را به گرد خود جمع کرد و با آموزش و سازماندهی آ‌ن‌ها، ستاد جنگ‌های نامنظم را در اهواز تشکیل داد.

وی سرانجام در سی و یکم خرداد 1360 که به خاطر شهادت ایرج رستمی فرمانده منطقه دهلاویه به شدت افسرده و ناراحت بود، در حین سرکشی به مناطق و خطوط مقدم در منطقه دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره‌های دشمن به شهادت رسید.

در ادامه ویدئویی از تصاویر هوایی ویژه از یادمان دهلاویه محل شهادت دكتر مصطفی چمران که با صدای مناجات ایشان صداگذاری شده است را به همراه متن مناجات شهید چمران مشاهده می‌کنید.

"خوش دارم که در نیمه های شب در سکوت مرموز آسمان و زمین به مناجات برخیزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتنی آسمان بگشایم. آرام آرام به عمق کهکشان‌ها صعود نمایم، محو عالم بی نهایت شوم. از مرزهای علم وجود در گذرم و در وادی ثنا غوطه ور شوم و جز خدا چیزی را احساس نکنم."

انتهای پیام/

تصاویری از محل شهادت دکتر چمران

برچسب ها: شهدا ، بهترین ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
رحمت خداوند بر همه شهیدان به خصوص مرد سجده های سبز