سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خسارت ۷۵ میلیارد تومانی آنفولانزا به واحد‌های مرغداری

۳۷ میلیون قطعه مرغ پارسال در کشور به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم و بیش از ۷۵ میلیارد تومان خسارت به واحد‌های مرغداری پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان گفت: در دو سال گذشته هزار و ۳۰۰ کانون به دلیل بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان شناسایی و اقدامات بهداشتی معدوم سازی پرنده‌ها، خوراک پرنده‌ها، تخم مرغ‌ها برای جلوگیری از سرایت بیماری به واحد‌های دیگر و حفظ بهداشت عمومی جامعه انجام شده است.

علیرضا رفیعی پور افزود: بیش از ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور فعال است

وی اضافه کرد: برای بهبود شرایط بهداشتی، این ستاد با همکاری منابع طبیعی زمین‌هایی را در اختیار سرمایه گذران قرار می‌دهد تا از ترافیکی که در بعضی از استان‌ها از جمله قزوین، جلوگیری کند و امکان انتقال بیماری کاهش یابد.

وی افزود: با همکاری محیط زیست تالاب‌ها، آبگیر‌ها و سد‌هایی که محل استقرار پرندگان مهاجراست و می‌توانند عامل انتقال این بیماری باشد شناسایی و مرغداری‌هایی که تا شعاع ۵۰ کیلومتری این مکان‌ها قرار دارند به صورت منظم پایش می‌شوند.

رفیعی پور، تعیین تکلیف مرغداری‌های غیر مجاز و نظارت بر حمل و نقل و جابه جایی تمام تردد‌ها از جمله کود مرغی، جوجه یک روزه، مرغ زنده و سایر ماکیان را از دیگر تمهیدات برای پیشگیری از این بیماری بیان کرد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حوزه انسانی گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین هم گفت:: پارسال ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه آلوده پرنده شناسایی و معدوم و ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت شد.

نقیبی اضافه کرد: در دو روز گذشته در یک واحد پرورش بوقلمون آخرین مورد مشاهده شده آنفولانزای فوق حاد پرندگان بود که اقدامات بهداشتی انجام شد و در حال حاضر شرایط استان ثابت است.

وی افزود: در استان ۶۸۵ واحد پرورش مرغ نیمچه گوشتی، ۶۵ واحد تخم گذار و ۳۰ واحد مرغ مادر در استان فعال است و ۶۰ درصد تولیدات به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

نقیبی گفت: آنچه قزوین را از سایر استان‌ها در زمینه پرورش طیور متمایز می‌کند، وجود دو واحد اجداد تخم گذار در آبیک است که با اقدامات انجام شده این بیماری به این دو واحد سرایت نکرده است.

انتهای پیام/

خسارت به مرغداری های کشور

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.