سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آجیل تبریز برای خودش اسم و رسم دارد

آذربایجان شرقی سوغاتی های متنوع و متعددی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی دارد یکی از آنها آجیل تبریز که برای خودش اسم ورسم در کل دنیا دارد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛آجیل تبریز برای خودش اسم و رسم دارد به طوری که سال 95 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.


تولید خشکبار و آجیل باکیفیت در این خطه از کشورمان ، تبریز را به عنوان یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح کرده است.


طبق آمار های موجود بیش از 500 آجیل فروشی در تبریز فعالیت می کنند.


آجیل تبریز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به آجیل سوغاتی ، آجیل چهارشنبه بازاری، آجیل عروسی و آجیل عید نوروز اشاره کرد.


بادام، نخود، کشمش، گردو، انواع تخمه (تخم کدو، تخم هندوانه، تخم آفتاب گردان)، فندق از جمله اجزا این آجیل ها هستند که همگی در آذربایجان شرقی تولید می شوند.


آنچه که آجیل تبریز را از سایر آجیل و خشکبار سایر مناطق کشور متمایز کرده است طعم و خاصیت و نحوه تف دادن و سلیقه خاص شاغلان در حرفه و صنعت آجیل و خشکبار تبریز است.


باید گفت از نظر تناسب و مخلوط چهار– پنج نوع آجیل وجود دارد آجیل اعیانی که مشتریان خاص خود را دارد شامل آجیل 4 رقم پسته ، گردو، بادام هندی و بادام کاغذی است. آجیل 5 رقم نیز شامل پسته، مغز بادام ،بادام هندی، تخمه و فندق است.


تنها جزء غیر آذربایجانی آجیل تبریز، پسته است که آن هم از مرغوب ترین پسته های ایرانی تهیه می شود. چرا که تبریزی ها سعی می کنند تا تمامی اجزای آجیل هایشان از بهترین ها باشد تا هم چنان شهرت و اعتبار آجیل تبریز حفظ شود.


آذربایجانی ها به بهانه هر عید و جشن و سروری پای آجیل را هم به خانه هایشان می کشانند و از میهمانان خود با آجیل پذیرایی می کنند.


در چهارشنبه آخر سال نیز بنا بر سنت های قدیمی از آجیل مخصوص این شب به همراه هدایای دیگری برای عروس خانم ها فرستاده می شود. در تزیین این آجیل نیز هنرمندی ویژه ای به کار برده می شود.


مسافران و گردشگرانی که در طول ایام نوروز به تبریز سفر می کنند آجیل بسته بندی شده را به عنوان مهمترین سوغاتی دیار آذربایجان به شهر خود می برند.

 

انتهای پیام/

 

آجیل تبریز سوغاتی منحصر به فرد آذربایجان شرقی

برچسب ها: سوغات ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.