سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوغات شهر یزد / بهترین صنایع دستی و سوغات شهر یزد چیست؟

سوغات شهر یزد را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری جذاب به شهر بادگیرها را داشته باشید، بهترین صنایع دستی و سوغات شهر یزد را برای عزیزان و دوستان خود خریداری نمایید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سوغات شهر یزد که شامل برخی خوراکی ها و صنایع دستی  این استان می شود، بسیار معروف و شناخته شده هستند. هنرهای دستی زیبا و جذابی مانند زیلو، ترمه و پارچه های رنگین از محبوب ترین سوغاتی های یزد به شمار می روند. برای شناخت بیشتر "سوغات شهر یزد" در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با استان یزد

یزد به عنوان یکی از استان های مرکزی ایران با اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس  همسایه است. شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان مرکز این استان است.  القاب زیادی به یزد نسبت داده می شود که عبارتند از عروس کویر، دار العلم، شهر بادگیرها و شهر دوچرخه ها . یزد با داشتن تاریخی غنی و دارا بودن آثار باستانی متعدد مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی است. برای همین جزو  توریست پذیرترین شهرهای ایران به حساب می آید. خرید سوغات برای دوستان و آشنایان  نیز جزو جدا ناشدنی  سفر است که باید با دقت و سلیقه خاصی انجام گیرد. در این خبر قصد داریم شما را با صنایع دستی و سوغات شهر یزد آشنا کنیم.

بهترین سوغات شهر یزد چیست؟

یزد نیز مانند سایر استان های ایران دارای انواع صنایع دستی و مواد خوراکی به عنوان سوغات است. خرید هر یک از این ها می تواند یادگاری و سوغاتی با ارزشی برای عزیزانتان باشد. مواد خوراکی  به عنوان سوغاتی خود استان یزد و به خصوص شهر یزد  دارای شیرینی های خوشمزه متعددی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

حلوا ارده اردکان

حلوا ارده یک غذای مقوی و پر انرژی است  و در وعده صبحانه  مورد مصرف قرار گرفته می شود. برای تهیه این حلوای خوشمزه از کنجد، ارده، شکر، گلوکز مایع، شیرین های کننده های مجاز خوراکی، پودر سفیده تخم مرغ، اسید سیتریک، آب چوبک، کنجد بدون پوست ، بوداده و آسیاب شده ای که روغن گیری نشده باشد استفاده می شوند. حلوا ارده  در شهر اردکان  به صورت سنتی و با مزه ای طبیعی تولید می شود و طرفداران زیادی دارد.

 کیک یزدی

کیک یزدی از شیرینی های بسیار لذیذ و سنتی یزد است که معمولا در مراسم های مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اصلی برای پخت  کیک یزدی شامل  شکر، تخم مرغ، روغن یا کره، نمک میوه، آرد سفید، جوش شیرین ، شیر یا ماست، بکینگ پودر و  در صورت تمایل کشمش یا خلال پسته است.

قطاب یزد معروف ترین سوغاتی یزد

قطاب لذیذ ترین شیرینی سنتی یزد است. این شیرینی از دو لایه خارجی و  مغز داخلی تشکیل گردیده است. بخش لایه خارجی  نان شیرین سرخ شده در روغن  که خمیرش  ترکیبی از  آرد گندم، ماست یا شیر و زرده تخم مرغ  است که پس از سرخ شدن در روغن  در پودر قند نیز غلط داده می شود. قسمت داخلی نیز  حاوی پودر بادام، قند و هل است.

باقلوای یزدی

باقلوا از جمله شیرینی های معروف و پرطرفداری است که در  کشورهای ایران ، ترکیه و آسیای میانه و قفقاز ، عرب، یونان، قبرس و روسیه تهیه می گردد. در ایران نیز شهرهای تبریز، یزد و  قزوین در صدر تولید و تهیه باقلوا قرار دارند. باقلواهای یزدی در اشکال مختلف لوزی، مربع و لوله ای در طعم های گوناگون  بادامی، پسته ای  و نارگیلی تهیه می شود.

پشمک یزد

از شیرینی های محبوب بچه ها است. پشمک به نوعی شیرینی حجیم تهیه شده از شکر گفته می شود. برخی اوقات برای طعم دهی به پشمک از  اسانس های میوه ، قهوه ، زعفران و کاکائو نیز در تهیه پشمک استفاده می شود.

نقل یزدی

انواع نقل در یزد نیز می تواند به عنوان سوغاتی قرار بگیرد. نقل یزدی را می توان در طعم های مختلف با مغزهای خوشمزه متنوع تهیه کرد. انواع گردویی،  بادامی، پسته ای، زعفرانی، آلبالویی، گل محمدی، وانیلی ، بید مشک و... از معروف ترین نقل های یزدی هستند.

شیرینی حاج بادومی یا حاجی بادام در یزد

 این شیرینی در یزد و برخی شهرهای دیگر ایران تهیه می شود. برای تهیه این شیرینی از  مغز بادام، پودر قند، روغن یا کره و... استفاده می شود.

نان برنجی یزد

نان برنجی در کرمانشاه، یزد و قزوین مشهور  و بین گردشگران شناخته شده  است. برای نان برنجی از موادی مانند   آرد برنج، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می شود.

نان پنجره ای

یکی دیگر از شیرینی ها و سوغات شهر یزد  نان پنجره ای است. برای تهیه این شیرینی از آرد سفید گندم، تخم مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن استفاده می شود . هم چنین جهت تزئین از خاک قند کمک گرفته می شود.

سوهان آردی و سوهان خانی

 

این دو سوهان  یزدی را می توان با طعم ها و شکل های  متفاوت  از هم تهیه کرد. سوهان خانی از آرد جوانه گندم، آرد سفید، زرده تخم مرغ ، مغز پسته، شکر، روغن حیوانی، دارچین و هل تهیه می شود. سوهان آردی نیز از آرد، هل ، شکر، زعفران ، گلاب و روغن تهیه می گردد.

 انواع لوز در شهر یزد

لوز در شهر های مختلف ایران من جمله یزد به عنوان سوغات تهیه می شود. معروف ترین لوزهای یزد هم شامل:

  • لوز بادام ( بید مشک)
  • لوز نارگیل
  • لوز پسته

صنایع دستی یزد به عنوان سوغاتی

 هر کدام از استان های ایران با توجه به فرهنگ  وسنت خود دارای  صنایع دستی خاص است. یزد نیز با قدمتی طولانی و با فرهنگی غنی دارای صنایع دستی متعددی از جمله موارد زیر است.

 زیلو

زیلو جزو صنایع دستی بسیار سنتی به حساب می آید که قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد. زیلو به دلیل  خنکی در تابستان مورد استفاده قرار گرفته می شود. شهر میبد  معروف ترین زیلو ها را  ارائه می دهد. نخ استفاده شده در زیلوها  پنبه است و دارای طرح های مختلف و زیبایی مثل  زلفک، رکنه دونی ، هشت پر  بزرگ و کوچک، بند رومی و کلید بر است. رنگ های زیلو های طبیعی بوده و از  گیاهانی مثل  روناس، پوست گردو و ... تهیه می شود.

چادرشب

چادر شب در شهرهای یزد، اردکان و بخش زارچ بافته می شود. چادر شب در دو نوع نازک و نقش دار و به عنوان چادر شب رخت خواب و چادرشب صحرایی ضخیم برای حمل علوفه  تولید می شود.

 شمد در یزد

برای بافت شمد که پارچه ای نازک است از  ابریشم مصنوعی ( ویسکوز ) یا نخ پنبه ای استفاده می شود.  شمد به عنوان روانداز در تابستان کاربرد دارد.

شعربافی در یزد

شعربافی تر هنر های قدیمی یزد است. این هنر در ابتدا توسط بانوان روی دستگاه های چوبی و بعد ها به صورت کارگاهی رواج داشت که در  حال حاضر به فراموشی سپرده شده است.

ترمه یزد

ترمه دوزی با سابقه ای ۴۰۰ ساله از بی نظیرترین صنایع دستی یزد است. در دوره های قدیمی به صورت کاملا دستی انجام می شد ولی امروزه  به طور نیمه دستی انجام می شود. محصولات ترمه شامل شال چارقدی، شال بندی، شال راه راه، شال اتابکی، شال محرمات ، شال رضایی، شال کشمیری و شال یزدی و... می شود. ترمه دوزی و فروش آن در یزد رونق خوبی دارد و می تواند بهترین سوغات یزد باشد.

دارایی بافی در یزد

این هنر دستی سابقه ای ۸۰۰ ساله دارد. دارایی بافی از ابریشم و رنگ های طبیعی تهیه می شود. در زمان های قدیم به علت این که فقط افرادی  که دارای تمکن مالی می توانستند آن را تهیه کنند به آن دارایی بافی می گفتند. پارچه های دارایی برای رولحافی، بقچه، بقچه سوزانی  و... استفاده می شد. شاید توجه به این صنایع و تهیه آن به عنوان سوغات بتواند رونق گذشته را به این بافت های منحصر به فرد بازگرداند.

سفال و سرامیک یزد

میبد از معروف ترین  تولید کنندگان سفال  و سرامیک ایران است.  سفال های  استان یزد  به اشکال مختلف  سفالی های ساده بدون لعاب، لعاب دار و کاشی و سرامیک  تهیه و عرضه بازار می شود. نقوش رایج مانند مرغ ، ماهی و خورشید از اصیل ترین نقش ها بر روی سفال های  میبد هستند.

با سفر به شهر بادگیرها بهترین و جذاب ترین سوغات را برای عزیزانتان خریداری کنید و سوغات شهر یزد را در ذهن آن ها ماندگار کنید.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: یزد ، سوغات ، ترمه ، صنایع دستی ، سفر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیرحسین عسگری
۲۲:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بدنبود من راضی بودم