سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکان «همیار هلال» مروجان سفر ایمن و بی‌خطر

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: کودکان «همیار هلال»، مروجان سفر ایمن و بی‌خطر هستند.

 علیرضا معین زاده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، با اشاره به این‌که حوزه فعالیت ما به سه بخش ایمنی، سلامت و فرهنگی مربوط می‌شود، گفت: در حوزه ایمنی کمپین «بهرفت» در حوزه سلامت «ایستگاه‌های سلامت» و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خیمه‌های نماز و فضای دوستدار کودک راه اندازی شده است.

وی گفت: هر پست ایمنی و سلامت مسافران نوروزی شامل خیمه نماز، ایستگاه سلامت و فضای دوستدار کودک می‌شود. امسال سعی کردیم پست‌ها را از داخل شهر‌ها به جاده‌ها منتقل کرده و جذابیت‌های لازم را ایجاد کنیم تا سرعت سفر را کاهش داده و از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایستگاه‌های سلامت گفت: در این ایستگاه‌ها علاوه فشارخون، آموزش‌های مربوط به سوء مصرف موادمخدر و ایدز نیز به مخاطبان ارایه می‌شود.

معین‌زاده با بیان این‌که از توان کانون طلاب در خیمه‌های نماز استفاده شده است، گفت: تلاش شده تا در پست‌ها تلفیقی از فضای مذهبی، فرهنگی و کودک حاکم باشد.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، فضای دوستدار کودک را از جمله غرفه‌های پست‌های جوانان در استان عنوان کرد و افزود: در این فضا علاوه بر فعالیت‌های سال‌های گذشته، ایستگاه نقاشی و ... سعی شده تا حس مسئولیت پذیری به کودکان آموزش داده شود.
 
معین زاده تصریح کرد: این مهم با اهدا کارت «همیار هلال» به کودکان انجام می‌شود تا کودکان در سفر رفتار‌های پرخطر رانندگی را گوشزد کرده و تا حدودی از بروز حوادث جلوگیری کنند.

وی با اشاره به پنجمین جشنواره «صلح و دوستی» در فضای دوستدار کودک گفت: در این جشنواره کودکان و نوجوانان با تاریخچه هلال احمر، رفتار‌های ترافیکی، کار‌های تیمی و گروهی آشنا می‌شوند و برای آن‌ها کارت «همیار هلال» صادر می‌شود.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: هدف ما از این طرح، آموزش این رفتار‌ها از دوران کودکی در افراد است که در بزرگسالی در آن‌ها نهادینه می‌شود.
 
معین زاده گفت: با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که ۱۰ رفتار پرخطر در هنگام رانندگی هم‌چون سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی، سیگارکشیدن، صحبت کردن و ... در بزرگسالان نهادینه شده که اصلاح این رفتار‌ها سخت است.
 
وی افزود: ما در این  طرح  سعی داریم تا در فضای دوستدار کودک این رفتار‌ها را از کودکی و نوجوانی در افراد که رانندگان آینده جامعه مان هستند، آموزش دهیم تا در آینده این فرهنگ تغییر کند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به این‌که ۴ رفتار پرخطر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی عوامل اصلی تصادفات اند، گفت: در این راستا سعی شده است تا با راه اندازی کمپین «نه به تصادفات جاده ای» و گرفتن عکس یادگاری با رانندگانی که به کمپین می‌پیوندند، گوشزد کردن نقاط پرخطر در جاده‌ها و الصاق برچسب به خودرو‌ها تعهد اخلاقی در رانندگان ایجاد کنیم تا از رفتار‌های پرخطر رانندگی جلوگیری شود.


افزایش ۴۰ درصدی پست‌های جوانان


معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به این‌که سال گذشته ۲۲ پست ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در استان فعال بود و ۲۳۰ هزار نفر به این پست‌ها مراجعه کردند، گفت: امسال تعداد پست‌های سطح استان با افزایش ۴۰ درصدی به ۳۳ پست تغییر کرده که ازین تعداد ۲۶ پست ثابت و ۷ پست سیار اند و از ۲۶ پست ثابت ۹ پست به صورت شبانه روزی فعالیت دارند.

معین زاده ادامه داد: امسال بیش از هزار و ۷۵۰ نفر-روز در طرح ملی «ایمنی و سلامت مسافران نوروزی» شرکت می‌کنند. در هر پست جمعیت جوانان حدود ۴ تا ۵ نفر حضور دارند.

وی در خصوص جانمایی پست‌های جوانان جمعیت هلال احمر در سطح استان گفت: این پست‌ها در مبادی ورودی و خروجی و مکان‌های پرجمعیت جانمایی شدند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خصوص تمهیدات روز طبیعت گفت: امسال برای دو روز پایانی تعطیلات یعنی روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین برنامه ریزی ویژه‌ای داریم که در این روز‌ها تیم‌های سحاب (سامانه حرکت‌های امدادی و بشردوستانه) تمامی ۲۲ شعبه استانی فعال خواهند شد و خدمات آموزشی، فرهنگی و امدادی و زیست محیطی را برای مردم ارائه می‌دهند.

معین‌زاده با اشاره به این‌که سال گذشته بیش‌ترین مراجعات به پست‌های جوانان هلال احمر استان مربوط مشهد بوده گفت: پس از آن پست‌های واقع در شهر‌های تربت حیدریه، قوچان، نیشابور، کاشمر و سبزوار بیش‌ترین آمار مراجعه کننده را به خود اختصاص دادند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: تفاوت طرح نوروزی امسال جمعیت جوانان نسبت به ۱۷ دوره قبل، استفاده از پیشنهادات بدیع و خلاقانه اعضا برای «برنامه ریزی»، «اجرا» و «ارزیابی» این طرح هاست. بدین صورت که در هر شعبه علاوه بر برنامه‌های ابلاغی، از خلاقیت اعضا جهت برنامه ریزی و اجرا استفاه می‌شود.


برتری ۲ کانون جوانان استان در کشور


مهین‌زاده با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت جمعیت جوانان هلال احمر در طرح غنی سازی اوقات فراغت است، گفت: در این طرح آموزش‌های امدادی و غیرامدادی، فعالیت فنی و حرفه ای، اردو‌ها و ... به کودکان و نوجوانان داده می‌شود که امسال برای دومین سال پیاپی به عنوان دستگاه برتر در غنی سازی اوقات فراغت در استان را کسب کردیم.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: امسال این معاونت به عنوان معاونت برتر کشور شناخته شد؛ علاوه بر آن دو کانون «غنچه‌های تربت حیدریه» و «کانون طلاب خواف» به عنوان کانون‌های برتر کشور معرفی شدند.

وی آموزش در حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را از جمله فعالیت‌های معاونت امور جوانان هلال احمر عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آموزش‌های سبک فرزندپروری را برای والدین و آموزش‌های خودمراقبتی و «دادرس» (دانش آموز آماده در روز‌های سخت) را در مدارس داریم.

معین زاده  گفت: امدادونجات پیشانی فعالیت‌های هلال احمر است و پشتوانه این حوزه، «پیشگیری» است که این پیشگیری توسط جوانان جمعیت هلال احمر انجام می‌شود. در واقع عملکرد درست جوانان جمعیت هلال احمر، آسایش را برای همکارانمان در امداد و نجات ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام// م. ط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.