سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در اسفند ۹۶؛

از آمار اعتیاد دانش آموزان تا تخصیص اعتبار برای پرداخت معوقات فرهنگیان

آموزش و پرورش در واپسین ماه سال ۹۶ با اخباری همچون تلاش برای تامین اعتبار معوقات فرهنگیان سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

تخصیص اعتبار برای پرداخت معوقات فرهنگیان انجام شد

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی درباره وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان عنوان کرد: بعد از رایزنی با خزانه امروز عصر تخصیص ۱۰۹.۱ درصد خزانه به آموزش و پرورش انجام شد و دولت همراهی بسیار خوبی با ما داشت.

وی ادامه داد: با توجه به این تخصیص، ۶۳۰ میلیارد تومان به حساب آموزش و پرورش واریز شد که فعلا این مبلغ امشب برای سه قلم از معوقات به حساب استانی بانک‌ها وارد می‌شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: این موارد شامل پرداخت حقوق سرباز معلمان به طور کامل تا اسفندماه، ۹ ماه اضافه کاری اداری و ۹ ماه حق التدریس است.

کمتر از یک دهم درصد دانش‌آموزان درگیر اعتیاد

وزیر آموزش و پرورش درباره آمار مطرح شده درباره اعتیاد دانش آموزی بیان کرد : برخی از آمارهای منتشره را تکذیب می کنم و اکنون کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان گرفتار مداد مخدر هستند اما برخی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

بطحایی درباره توجه به آسیب های اجتماعی تصریح کرد: مدرسه نمونه کوچک شده جامعه است و محیطی جدای از جامعه نیست و اتفاقاتی مدرسه اندازه کوچکتر حوادث جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح بین بخشی نماد برای مقابله و مواجهه با آسیب های اجتماعی را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم و با توجه به اینکه حلقه اول آسیب های اجتماعی خانواده است برنانه ای برای تعامل بیشتر با خانواده‌ها ایجاد کردیم تا با آسیب های اجتماعی آشنا شوند.

وی از کار بسیار وسیعی در حوزه آسیب های اجتماعی با محوریت خانواده خبر داد و گفت: آموزش و پرورش و خانواده دو بال تعلیم و تربیت هستند.

تصمیم نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سمپاد، بعد از عید

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه یکصدوچهارمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص وضعیت مدارس تیزهوشان، گفت: موضوع مدارس تیزهوشان، سمپاد و باشگاه پژوهشگران یک موضوع ملی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه است.

مخبر دزفولی با بیان اینکه اظهار نظر شخصی افراد در خصوص وضعیت مدارس تیزهوشان نادرست است، گفت: تا مسائل مربوط به موضوع مدارس تیزهوشان در شورا بررسی نشود، اظهار نظرهای شخصی نادرست است، اینکه کسی مثبت بگوید یا به شکل منفی اظهار نظری کند یا با این موضوع مخالفت داشته باشد، درست نیست.

وی با بیان اینکه شورا هیچ تصمیم نهایی در خصوص وضعیت مدرسه تیزهوشان نگرفته است اظهار کرد: ان‌شاءالله تصمیمات نهایی در این زمینه بعد از پایان تعطیلات نوروزی گرفته خواهد شد.

حذف کنکور به هنرستانی‌ها رسید

محسن حسینی مقدم مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف کنکور هنرجویان در سال‌های آینده عنوان کرد: با توجه به تغییر و تحولات نظام آموزشی سال گذشته از 41 رشته هنرستانی نزدیک به 31 رشته بدون کنکور و با شرط معدل پذیرش دانشجو انجام دادند و امسال هم قرار بر این شده تا به طور کلی تمام رشته‌ها بدون کنکور برگزار شوند.

وی ادامه داد: در سال 97 هنرجویان بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و تمام ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده است.

حسینی مقدم تصریح کرد: البته علاوه بر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌های علمی و کاربردی و سما هم پذیرش دانشجو را در دستور کار داشتند اما اکنون آمادگی کامل دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این فرصت را فراهم می‌کنند تا تمام هنرجویان امکان تحصیل در دانشگاه‌ها را داشته باشند.

تمهیدات آموزش و پرورش برای جشن چهارشنبه پایان سال

نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای جشن چهارشنبه پایان سال عنوان کرد: با توجه به اینکه این جشن از دیرباز در فرهنگ ایرانی وجود داشته است، همواره مورد توجه جامعه قرار گرفته و علی رغم خطراتی که طی این سال‌ها با آن همراه بوه اما همچنان این جشن پا برجاست.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان جمعیت عمده جشن چهارشنبه پایان سال را تشکیل می دهند، ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از نهادهای مؤثر برای کاهش خطرات ناشی از این جشن به شمار می‌رود که می‌تواند با فرهنگ‌سازی صحیح از خطرات احتمالی بکاهد.

عباس‌پور تصریح کرد: علاوه بر بحث فرهنگی که برای کاهش خطرات احتمالی جشن چهارشنبه پایان سال در نظر گرفتیم با پلیس هماهنگی‌های لازم انجام شده تا از موارد احتمالی حمل مواد محترقه و رفتارهای خطرساز اطراف مدرسه جلوگیری شود.

مدیر کل انجمن اولیا مربیان وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت وجود هرگونه مواد محترقه در مدارس خبر داد و اظهار کرد: به مدیران و مربیان توصیه شده تا از هرگونه ورود مواد محترقه جلوگیری کنند و نظارت کافی برای کاهش خطرات احتمالی وجود داشته باشد.

استعفای رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واپسین روزهای سال

یک مقام آگاه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره خبر استعفای حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به اینکه رئیس سازمان در آستانه بازنشستگی قرار داشت اقدام به این کار کرد و هجمه‌های وارد بر عملکرد سازمان پژوهش تاثیری در این تصمیم گیری نداشته است.

وی بیان کرد: مراسم تودیع و معارفه به زودی برگزار خواهد شد و خبرهایی به گوش می‌رسد که تورانی رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت به عنوان سرپرست معرفی می‌شود.

تاریخ امتحانات نهایی خردادماه اعلام شد

برنامه امتحانی خردادماه رشته های تحصیلی دوره های متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و پیش دانشگاهی سال تحصیلی 97-96 اعلام شد و بر اساس این برنامه امتحانی، شروع امتحانات از اول خردادماه سال 97 خواهد بود.

این امتحان شامل دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته های نظری سالی- واحدی، دوره پیش دانشگاهی (روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد) خواهد بود.

مکان‌هایی دنج برای مطالعه دانش‌آموزان و دانشجویان + فهرست کتابخانه‌ها

یکی از دغدغه‌های قشر محصل اعم از دانش آموزان و دانشجویان و داوطلبان کنکوری مشکل مطالعه در ایام نوروز است چرا که این روزها به جهت تغییراتی که در روند زندگی روزمره حاصل می‌شود، نظم مطالعه را دگرگون می کند و در این میان قشر محصل یا مجبور به استفاده از تورهای مطالعاتی با هزینه های گزاف هستند یا اینکه باید به سختی در منزل مطالعه کنند.

با وجود این اوضاع برخی کتابخانه‌های شهر از سوم فروردین پذیرای اهل کتاب و علم هستند تا بخشی از دغدغه این گروه را کم کنند و مانع از بازار داغ سودجویی های مراکز مطالعه با قیمت های سرسام‌آور شوند.

ضرورت بازتنظیم ماموریت مربیان امور تربیتی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ماموریت مربیان امور تربیتی نیازمند بازتنظیم است، گفت: شان و جایگاه مربیان تربیتی ما با شرایط فعلی فاصله گرفته است و عوامل مخل در جریان تعلیم و تربیت را باید رصد کنند و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات اتخاذ کنند تا جریان تربیتی در مسیر خودش حرکت کند.

وی افزود: یکی از مسئولیت های سنگین معاونت پرورشی و فرهنگی بازتنظیم مسئولیت های مربیان تعلیم و تربیت است همچنین کانونیت بخشیدن به مدرسه را باید دنبال کنیم و مدرسه باید از درون قدرت اختیار تصمیم گیری داشته باشند.

وی به شناسایی موانع و مشکلات تربیت در مدرسه اشاره و گفت: مربی امور تربیتی و پرورشی باید همواره جلوتر از مسیر تربیت را دنبال کند و عوامل مخل در جریان تربیت را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید تا مبادا گرفتاری روزمرگی باعث شده است که حدودی از مدعی های کیفیت فاصله بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب های اجتماعی، تصریح کرد: باید این ویروس های خطرناک را با ذره بین کارشناسی مربیان تربیت هویدا کرد و تخصصی که مربیان امور تربیتی دارند می تواند عوامل را شناسایی و در حد توان رفع کنیم.

ایمن‌سازی فضا و تجهیزات ورزشی مدارس در اولویت است

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره توجه به ایمنی مدارس و فضاهای ورزشی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما ایمن‌سازی مدارس و فضاها و تجهیزات ورزشی است که برای این منظور بودجه‌ای هم پیش‌بینی کردیم.

وی ادامه داد: بیشترین تمرکز ما بر ایمن‌سازی و استاندارد بودن تجهیزات ورزشی است و سعی داریم در مواردی همچون دروازه و تور والیبال و موارد دیگر از این قبیل که میزان خطر بالاست؛ استانداردی در مدارس به کار گیریم تا کمترین آسیب را شاهد باشیم.

حمیدی تصریح کرد: ممکن است در مواردی مشاهده شود که مدارس فضا و تجهیزات ورزشی ایمنی ندارند اما نکته قابل توجه این است که در جهت ایمن‌سازی در حال فعالیت هستیم و این روند در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

اسکان نوروزی در مراکز فرهنگیان شامل چه افرادی می‌شود؟ + فهرست مراکز

گودرز کریمی فر مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات اسکان فرهنگیان در ایام نوروز عنوان کرد: از 24 اسفند ماه ثبت نام مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان به طور سامانه‌ای آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 100 هزار کلاس درس و 12 هزار مدرسه برای اسکان فرهنگیان در نظر گرفته شده است، افزود: علاوه بر مدارس، خانه معلم، 300 اردوگاه با سوئیت و 50 پردیس دانشگاه فرهنگیان برای این منظور به کار گرفته خواهند شد.

مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره وجه تمایز امسال نسبت به سال گذشته عنوان کرد: در 707 پایگاه، نمایشگاه بومی در نظر گرفته شده است تا مسافران نوروزی با دستاوردهای بومی و سنتی سایر مناطق همچنین جاذبه‌های گردشگری کشور آشنا شوند.

کریمی فر با تاکید بر اینکه امسال کیفیت بخشی از مراکز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: آموزش و پرورش مسئولیت تربیت دانش آموزان را بر عهده دارد اما با توجه به حجم مسافرت‌ها که قریب به 5 میلیون سفر برای فرهنگیان برآورد شده است، آموزش و پرورش اسکان فرهنگیان را با بهره گیری از فرصت‌های موجود در دستور کار قرار داده است تا فرهنگیان به جای استفاده از هتل‌ها و مراکز اسکان با مبالغ سرسام آور، با هزینه کمتری سفرهای نوروزی را دنبال کنند؛ با این روش به ارتقاء امیدواری به جای امیدزدایی کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
قراره پرداخت بشه کی پرداخت میشه ؟؟؟؟
فرهنگی
۱۱:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
آقای ترکمن پس حق الزحمه امتحانات چه شد دوم فروردین میگفتید حق الزخمه ها پرداخت می شود
محمد حسین
۱۴:۱۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
کاش روزی خبری پخش شود . فرهنگیان هم مانند دیگر کارکنان مطالباتی ندارند. تعدادی از مطالبات سال های قبل : مرخصی ذخیره بازنشستگان اداری سال 95 کمک هزینه ازدواج و فوت سال 95 مرخصی مناطق محروم از سال60 تا سال 80 دیوان فرهنگیان از سال 88 تاکنون