سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کرد؟

صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتی محسوب می شود که پیوسته درگیراست و با هر بار فشار پدال چندین قطعه در خودرو برای انتقال نیرو به چرخ ها درگیر می شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکثر افراد هر روز از خودروی شخصی خود برای رفت و آمد استفاده می کنند و برخی دیگر نیز مدام در حال مسافرت هستند، با این تفاسیر صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتی محسوب می شود که پیوسته درگیراست و با هر بار فشار پدال چندین قطعه در خودرو برای انتقال نیرو به چرخ ها درگیر می شود که با توجه به فعالیت زیاد این قطعه بهتر است سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر بسته به نوع رانندگی  تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود. 

البته نوع رانندگی افراد نکته ای است که در زمان تعویض کلاچ  باید به آن دقت کرد، زیرا اگر فردی پیوسته در حال مسافرت و یا در مسیرهای برون شهری تردد کند زمان تعویض صفحه کلاچ خودروی وی نسبت به افرادی که در داخل شهر تردد می کند متفاوت خواهد بود. 

دیسک و صفحه چه زمانی باید تعویض شود؟

۱ – یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما خودرو را در دنده یک گذاشته ایم و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر موتور و اتاق خودرو به لرزه افتد یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.

۲ – شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری بروید و از وی بخواهید تا صفحه کلاچ شما را تست کند!

خب وی دوری با خودرو می‌زند و به شما می‌گوید ، آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که تعمیرکار چگونه متوجه زمان تعویض دیسک و صفحه می شود؟

زمانی که اتومبیل در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است.

اما اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی!

۳- اگر در سر بالایی نیمه شدید، نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین بسیار مشهود باشد، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است.

۴- شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پشت فرمان متوجه شوید، اتومبیلتان بیش از حد معمول گاز می‌خورد اما حرکت و شتاب خوبی ندارد!

خب درست است، باید دست به جیب شوید!

۵- گاه پیش می‌آید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، بسته به نوع رانندگی می‌توان تمامی این موارد را زودتر و یا دیرتر از حد استاندارد عمر مفید یک خودرو مشاهده کرد، اما تجربه در خودروهای ایرانی با وضعیت ترافیک امروزی کمتر از ۴۵ هزار کیلومترنخواهد بود، پس می توانید با یک رانندگی معقول و کم شتاب تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر کلاچ خود را افزایش دهیم. 

گردآوری: کارشناس خودرو و charkhan 

انتهای پیام/ 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
مجید
۲۰:۵۴ ۰۴ دی ۱۳۹۸
ممنون از مطلب مفیدتون.عمر دیسک و صفحه در حالت متوسط 150 هزار و در حالتهای بهتر تا بالا 200 هزار تا است. البته بیرون شهر برای داخل شهر هم حد اقل 100 هزار تا دوستانی که تجربه دارند میتونن حرفهای منو تایید کنن.در 90 درصد مواقع نیازی به تعویض نیست اگه مکانیک با انصافی داشته باشید با یه رگلاژ ساده میتونه کارتونو راه بندازه
سامان
۰۰:۱۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
با سلام
ماشین من وانت پیکانه.تازگیها درحین رانندگی و سرعت 60به بالا لرزشی تو بدنه رو احساس میکنم.و دیگه اینکه موقع تعویض دنده بعد از سرعتگیر ها (به دنده 2)یه صدای ضربه کوچکی میشنوم..نقص ماشین از کجاس.
حامد کمالزارع
۲۱:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
در توضیحات تست دیسک و صفحه گفته شده کلاچ را روی دنده 2رها کنیم آیا باید به آرامی رها کنیم یا یک دفعه
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روی دنده دو و یکدفعه