سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر خارجه سوئد خواستار توافق وزرای خارجه اروپا علیه روسیه شد

وزیر خارجه سوئد خواستار توافق وزرای خارجه کشورهای اروپایی علیه روسیه در ارتباط با مسمومیت جاسوس روس شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود وزرای خارجه کشورهای اروپایی در نشست امروز خود در بروکسل بر سر در پیش گرفتن اقدامات جدید علیه روسیه در ارتباط با مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه، در انگلیس توافق کنند.

والستروم در زمان ورود به بروکسل برای شرکت در نشست شورای خارجی اتحادیه اروپایی گفت: پیش از هر چیزی، ما می‌خواهیم اتحاد خود را با انگلیس اعلام کنیم. این مذاکرات برای پیگیری این موضوع بسیار حائز اهمیت است، البته خاطر نشان می‌کنم که همیشه دستیابی به توافق برای پشتیبانی از تحریم‌هایی که پیش‌تر درباره آنها تصمیم گرفته شده است، چندان آسان نیست.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم مذاکرات امروز بستر مناسبی را برای اقدامات آتی فراهم می‌کند و بسیار مهم است که ما همگی موافق هستیم تا همبستگی خود را با انگلیس نشان دهیم.

وزیر خارجه سوئد در ادامه افزود انتظار دارد بوریس جانسون، همتای انگلیسی او، اطلاعات کافی و جامع را درباره پرونده اسکریپال در اختیار شرکت‌کنندگان در نشست شورای خارجی اتحادیه اروپایی قرار دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره اعلام کرد: اتحادیه اروپا در همبستگی کامل با انگلیس در موضوع مسمومیت جاسوس سابق روسیه در شهر سالزبری است.

موگرینی در جمع خبرنگاران و پیش از آغاز نشست شورای خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: امروز ما برنامه‌‌ای ویژه با وزرای خارجه اتحادیه اروپا داریم. ابتدا و مهمتر از همه بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس ما را در جریان حادثه شهر سالزبری و مسمومیت جاسوس روسی قرار خواهد داد. واضح است ما در این باره همبستگی کامل با انگلیس داریم و کاملا نگران آنچه اتفاق افتاده است، هستیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه وقوع حادثه سالزبری را موضوعی غیر قابل قبول عنوان کرد.

اسکریپال و دخترش در چهارم ماه جاری (مارس) در حالیکه بیهوش بودند در مرکز خریدی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس مسکو را متهم به دست داشتن در مسمومیت جاسوس روس کرد و مدعی شد ماده مسموم‌کننده که در مسمومیت اسکریپال بکار رفته، ماده‌ای است که در روسیه ساخته می‌شود.

مقامات روسیه تمامی اتهامات مطرح شده از سوی انگلیس را رد کرده‌اند. مسکو همچنین آمادگی کامل خود را برای همکاری با مقامات انگلیس در بررسی‌های مربوط به پرونده مسمومیت اسکریپال اعلام کرد و درخواست دسترسی به نمونه‌های مربوط به ماده عامل اعصاب که گفته می‌شود در مسمومیت این جاسوس بکار گرفته شده است، را داد. با این حال لندن درخواست مسکو را در این باره نپذیرفت.

مسمومیت اسکریپال واکنش‌های بسیاری از سوی مقامات روسیه و انگلیس در پی داشته و به اخراج دیپلمات‌های هر دو کشور نیز انجامیده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.