به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید فتاحی عضو هیأت مدیره شرکت زیرساخت با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح مسائل مربوط به پیامرسانهای داخلی پرداخت. وی در این برنامه اظهار داشت: پیامرسانها در حقیقت به یکی از نیازهای اساسی مردم تبدیل شدهاند. حضور پیامرسانها از ابعاد مخالف قابل بررسی است.
فتاحی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی 5 نرمافزار ویسپی، آیگپ، بیسفون پلاس، گپ و سروش را به عنوان پیامرسانهای داخلی معرفی کرده است.
عضو هیأت مدیره شرکت زیرساخت همچنین ابراز داشت: در دوره ای ما در کشور وبلاگ ها را داشتیم که ضریب نفوذ خوبی داشتند ولی به مرور این وبلاگ ها اثرات خود را از دست دادند. ما در کشور نرم افزارهایی داریم که بیش از 30 میلیون بار نصب شده اند.
وی در خصوص حمایتهای مالی از پیامرسانها گفت: در وزارت ارتباطات از منظر خدمات مالی که وام وجه اداره شده است، سود 8 درصد و تمام روالهای معمول بانکی حذف شده است. فضای همگانی برای نصب تجهیزات داده شده و تعرفه حجم مصرفی این پیامرسانها یک سوم مبلغ است و ما 300 گیگابیت پهنای باند رایگان در اختیار آنها قرار داده ایم.
فتاحی در رابطه با مشکلات فنی این پیامرسانها اظهار داشت: مشکلات فنی قابل حل است، تلگرام هم در ابتدا مشکلات داشت، مسئلهی اصلی سایر مشکلات است. در سند شورای عالی فضای مجازی برای سازمان های دیگر هم مسئولیتهایی است که اگر آن را انجام دهند، سایر مشکلات هم حل میشود.
عضو هیأت مدیره شرکت زیرساخت ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات لوایح پنجگانه را منتشر کردهایم و فقط به بحث فنی بسنده نکردهایم. ما برای حمایت، اولین کنفرانس خبری وزیر ارتباطات را به صورت آنلاین بر روی یکی از شبکه های اجتماعی برگزار کردیم که 12 هزار نفر بیننده داشت.
وی در خصوص اقبال مردم به پیامرسانهای داخلی گفت: راه حل نهایی اقناع افکار عمومی است؛ پژوهش ها نشان میدهد مهمترین موضوع صرفه اقتصادی، امکانات پیام رسان و حفظ حریم خصوصی است. با قوانین حقوقی و قضایی و اقتصادی 50 سال پیش نمی توان فضای مجازی را اداره کرد. باید قوانینی فارغ از فضای واقعی برای این پیام رسان ها در نظر گرفت.
فتاحی در پایان اظهار داشت: وزارت ارتباطات به صورت تمام قد پای این قضیه ایستاده است و شخص وزیر معتقد هستند که با حضور این جوانان می توانیم در این زمینه موفق شویم.
انتهای پیام/