سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مکانی در خوزستان که تاریخ و طبیعت را یک جا دارد

اگر می خواهید طبیعت تمام زیبایی هایش را یک جا در اختیارتان قرار دهد و با زیبای هایش جادویتان کند حتما برای سفر به منطقه باستانی- گردشگری دز برنامه ریزی کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منطقه باستانی- گردشگری دز شامل غارهای باستانی، آبشارها، جنگل های بلوط، درختان انگور وانار، آسیاب های باستانی وقلعه طبیعی و زیستگاه سمندر آبی است.

علی پور، رییس انجمن کهن آوان اندیمشک(انجمن ثبت شده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: قلعه دز (دژ دِرْکول) ( منظور یک قلعه طبیعی وکوهستانی ) از جمله قلعه های کوهستانی بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک می باشد که بر روی یک صخره طبیعی به ارتفاع حدود 600 متر واقع شده است.

وی افزود: این قلعه ، به طور طبیعی شرایط و موقعیتی ایجاد نموده که بر دره های اطراف خود مسلط است.

علی پور بیان کرد: این دژ، در مسیر ورودی رودخانه دز واقع شده که از لحاظ گردشگری بسیار حائز اهمیت می باشد اما تاکنون در زمینه گردشگری هیچ گونه بررسی وطرحی درخصوص آن صورت نگرفته است.

رییس انجمن کهن آوان اندیمشک اظهار داشت: در مسیر این رودخانه ، آبشارهای زیبا و درختان انبوه ازجمله درختان مو ( انگور ) و انار و همچنین چندین آسیاب آبی با قدمتی بیش از 500 سال وجود دارد. وجود غارهای باستانی فراوان در این محدوده ، گواه تاریخ زندگی و سکونت بشر تا بیش از 5000 سال در این منطقه می باشد.

علی پور ادامه داد: این رودخانه در مسیر خود در دامنه کوه ، به دلیل وجود مخروطه افکنه های آبرفتی فصلی سالیان دور ، قبل از روستای درکول و بعد از گذر از روستای تنوربلند فرو می نشیند همچنین در بالادست ایستگاه راه آهن مازو ، سوار بر مسیر خود جاری می شود و سرانجام در نزدیکی روستای حمام به دریاچه سد_دز می ریزد.

این دوستدار طبیعت گفت: بازدید از این طبیعت بکر و منطقه باستانی پرجاذبه، از ایستگاه راه آهن مازو(دهستان مازو) و بعد از آن روستای تنوربلند و روستای درکول به صورت پیاده روی یک ساعته امکان پذیر است.

وی افزود: قلعه در دهانه دره ، بر روی صخره ای مرتفع ، خودنمایی می کند. وضعیت توپوگرافی و کشیدگی ان در جهت شمال غربی – جنوب شرقی است و اجزای معماری که از آن به جای مانده است عبارتند از : حصار استحفاظی به طول 200 متر در سمت جنوب غربی ، اتاق های قلعه ، برج ها و آب انبارها.

علی پور بیان داشت: یکی از بخش های اصلی به جای مانده از این قلعه ، حصارسنگ چین در حد فاصل پرتگاه و محیط پیرامون آن می باشد و دارای دو آب انبار بوده است که آب مورد نیاز را تامین می کرده اند.

رییس انجمن کهن آوان اندیمشک اظهار کرد: یکی از این آب انبارها در ضلع جنوبی قلعه قرار دارد که دارای پلانی مستطیل شکل می باشد و در دامنه قلعه قرار گرفته است.

وی افزود: آب انبار دیگری در قسمت شمال شرقی قلعه قرار دارد.قلعه دارای 2 راه ورود و خروج بوده است که یکی از این راه ها در ضلع جنوبی و راه دیگر در ضلع شمال غربی قلعه واقع شده است. که مسیر رفت و آمد این راه ها را سنگ فرش نموده اند.

دیدن منطقه باستانی- گردشگری دز که طبیعت و تاریخ را یک جا در دل خود نهفته است خالی از لطف نخواهد بود پس روزهای نوروز را برای سیاحت در این منطقه را غنیمت بشمارید.

انتهای پیام/و

دژ دِرْکول جاذبه گردشگری در اندیمشک

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.