سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

شیخ شهید حماس، روشنگر مسیر جهاد علیه اشغالگران قدس

شیخ احمد یاسین یکی از رهبران برجسته حماس بود که در مبارزات گروه‌های فلسطینی علیه صهیونیست‌ها نقش به سزایی ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رژیم صهیونیستی سالهاست که با گستاخی تمام، فلسطین را اشغال کرده و به شکل گسترده ای نسل کُشی فلسطینیان را با قساوت تمام و با پشتیبانی آمریکا مرتکب می شود. این اتفاقات باعث شده تا گروه های مبارزی برای مقابله با این رژیم اشغالگر در میان جوانان و ملت فلسطین تشکیل شود. تشکیل گروه های مبارز فلسطینی بیش از هرچیز برای آن که بتوانند در عرصه نبرد با صهیونیست ها توفیق یابند، به یکپارچگی، ساماندهی عمیق و وجود رهبرانی در عرصه میدانی و معنوی نیاز دارند، زیرا که تجربه چندین دهه اخیر کشورهای عربی نشان می دهد که گروهها و جریانهای گوناگونی در جهان عرب برای مقابله با صهیونیست ها تشکیل شدند، اما به دلیل برخوردار نبودن از راهبری ها و هدایت های یک رهبر در راس فعالیت هایشان، در عمل توفیقی را به دست نیاوردند. در تاریخ مبارزاتی ملت فلسطین، گاه رهبرانی ظهور یافتند که تاثیر حضور آنان در عرصه های ایدئولوژیکی و نبرد مستقیم با صهیونیستها، کاملا واضح و مبرهن بود؛ رهبرانی نظیر شیخ عزالدین قسام و در همین اواخر شیخ طه یاسین؛ شخصیت هایی که مبارزان امروز فلسطینی هم با الگو گرفتن از مسیر زندگی و مبارزاتی آنان، به رویارویی با اشغالگران صهیونیستی می پردازند.

از بین گروه های مبارز فلسطینی، حماس عنوان گروهی است که برای آزادی تمامیت ارضی فلسطین از دست صهیونیست ها تشکیل شد. این گروه ریشه در اخوان المسلمین مصر دارد، اما عقاید آنها با سازمان آزادی بخش فلسطین و تشکیلات خود گردان این کشور مناسبتی ندارد. برای مثال آنها هیچ وقت با امضای پیمان اسلو موافق نبودند، چرا که حماس معتقد است حکومت قانونی فلسطین باید بر تمام این کشور حکفرما باشد. همین موضوعات باعث شده حماس نسبت به گروه های مبارز دیگر متمایز باشد.

شیخ احمد یاسین یکی از رهبران و پایه گذاران حماس بود که در سال 1937 میلادی در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. سه ساله بود که پدرش را از دست داد. در حواشی جنگ 1948 میلادی با خانواده اش پناهنده شد. او در جوانی به علت حادثه ای فلج شد. اما شیخ احمد این بیماری را ضعف ندانست. او از فعالیت های اجتماعی و تحصیلی باز نماند و به عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی مشغول به کار شد.

فعالیت ها و تلاش های شیخ احمد یاسین باعث شد در سال 1983 توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شود. رژیم صهیونیستی وی را به نگهداری سلاح و تشکیل سازمان نظامی متهم کرده بودند. گفتنی است احمد یاسین 13 سال توسط اسرائیل به زندان محکوم شد.

سال 1985 میلادی براساس تبادل اسرا بین اسرائیل و جبهه آزادی بخش فلسطین شیخ احمد نیز پس از 11 ماه زندانی بودن در زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شد. پس از آزادی از زندان رژیم صهیونیستی، شیخ احمد یاسین که گستاخی و زیاده روی رژیم صهیونیستی با مسجد الاقصی را در کشور خود دیده بود، تصمیم گرفت به همراه برادران اسلامگرای خود، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را در سال 1987 میلادی در غزه تشکیل دهد.

حماس با رهبری شیخ احمد یاسین در جنگ های نامتوازن بسیاری مقابل رژیم صهیونیستی ضربات مهلکی را به آنها زد و سربازان بسیار زیادی از اسرائیل را به هلاکت رساند. این گروه رهبران دیگری چون دکتر عبدالعزیز رنتیسی، شیخ محمد شمعه، شیخ عبدالفتاح دخان، دکتر ابراهیم الیازوری، شیخ صلاح شحاده و مهندس عیسی النشار داشت. شیخ احمد یاسین هسته مرکزی حماس بود. طوری که در همه نقاط جهان حماس را با نام او می شناختند.

شیخ احمد یاسین سال 1377 به ایران آمد و با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کرد. در این دیدار چهره مقام معظم رهبری و احمد یاسین نشان از یک پیروزی بزرگ مقابل رژیم صهیونیستی بود. حضرت آیت الله خامنه ای تاکید بسیاری بر پیروزی حماس در مقابله با رژیم صهیونیستی داشتند و معتقد بودند که شیخ احمد یاسین به همراه همرزمانش، نمایندگان واقعی ملت مظلوم و مسلمان فلسطین هستند.

شیخ احمد یاسین بارها در انتفاضه مسجد الاقصی از دام اسرائیلی ها گریخته بود. سال 2004 میلادی جنگنده های رژیم صهیونیستی این مرد مبارز فلسطینی را هدف قرار دادند و او به همراه 7 تن از همرزمانش را به شهادت رساندند.  در پی شهادت شیخ احمد یاسین رهبر معظم انقلاب پیامی را منتشر کرد که به شرح زیر است:

بسم الله‌ الرحمن‌ الرحیم

اطلاع یافتیم‌‌ که‌ دست‌ گنـهکـار رژیـم غاصب‌‌ صهیونیستی‌‌ مرتکب جنایتی بزرگ‌ شـده‌ و عالم‌‌ مجـاهـد مـرحـوم شیـخ‌ احمـد یـاسیـن‌ بنیانگذار و پیشوای‌ جنبش‌ حماس‌ را به‌ شهادت‌ رسانیده‌ است‌. شهادت، بی‌‌ گمان‌‌ آرزوی‌ همیشگی این شیخ‌ مجاهد و پارسا بود و کشته‌‌ شـدن‌ در راه خـدا در کام‌ بندگان‌‌‌ مخلص‌ او شیرین است‌ ولی‌ ایـن نمی‌تواند از عظمت‌ گناه‌ تبهکـاران‌ غـاصـب‌ صهیونیست‌‌ بکاهد.

خون‌‌ شیخ‌ احمد یـاسیـن درخـت‌ تنـاور مقاومت‌‌ اسلامی‌ را آبیاری‌ و آتش‌ خشـم‌ ملـت فداکار فلسطین‌ را شعله‌ورتر خواهد کـرد و مظلومیت‌‌ او پرچم‌ مظلومیت فلسـطیـن‌ را بـه‌ اهتزاز درخواهد آورد.

اینجانب‌ شهادت‌ این شیخ‌ مجاهد فی‌ سبیل‌الله‌‌‌ را به روح‌ بلند او تبریـک‌ و بـه ملت‌ فلسطین‌‌ و به‌‌‌ ویژه به جوانان فداکار و سرافراز مبارز فلسطینی‌ و نیز بـه‌ خـانـدان‌ مکرم‌‌ او تسلیت‌‌ می‌ گویم و سـربـلنـدی‌ امـت اسلامی‌‌ و پیروزی‌ مجـاهـدان‌ فـلسـطیـنـی و لبنانی‌‌ را از خداوند متعـال‌ مسـئلـت‌ مـی‌کنم‌.

اکنون 14 سال از شهادت شیخ احمدیاسین رهبر و مبارز فلسطینی می گذرد. او شخصیت بسیار والایی داشت، چراکه توانسته بود افراد زیادی را در حماس به عنوان یکی از گروههای پیشرو در مقابله علیه صهیونیست ها جذب کند. هر کس که با شیخ احمد هم صحبت می شد، به دلیل نطق زیبایی که در کلام داشت ممکن نبود که نتواند با وی هم نظر شود.

وی با اقدامات موثر خود، نظم خاصی را در حماس ایجاد کرد. اهداف و اعتقادات همه مبارزان را به سوی یک جهت یعنی نابودی رژیم صهیونیستی و بازپس گیری فلسطین اشغالی هم سو کرده بود. به نظر می رسد هنوز در میان گروههای مبارز فلسطینی رهبری نتوانسته پس از شهادت شیخ احمد یاسین به اندازه او برای سرزمین بیت المقدس مفید و تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.