سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

وحدت؛ عاملی که نسخه رژیم صهیونیستی در فلسطین را در هم می‌پیچد

به نظر می رسد با توجه به باورهای گروه های مبارز فلسطینی، اتحاد و وحدت رمز پیروزی آنها بر دشمن واحد باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسطین اشغالی سال‌هاست که درگیر با رژیم صهیونیستی است، رژیمی که سرزمین‌های اشغالی را ارث پدری خود می داند. مبارزات فلسطین علیه رژیم اشغالگر سال هاست که در جریان است و عدم وحدت بین مبارزان باعث طولانی شدن این دفاع شده است، گروهی قائل به مبارزه مسلحانه و گروهی نیز به صلح با اسرائیل اعتقاد دارند که همین موضوع، مشکل را دو چندان کرده است.

وحدت به معنای همراه و همدل بودن بین چند گروه بایک دیگر است. اگر به تاریخچه اسلام نگاهی بیندازیم عدم وحدت بین مسلمانان همیشه باعث شکست شده است. نفاق‌هایی که از غدیر خم تا امروز باقی مانده است و سال به سال نیز ایجاد فرقه های من درآوردی بسیاری باعث می شود تا روز به روز عدم وحدت بین مسلمانان را بیش از پیش کند. انقلاب اسلامی ایران نمونه ای کامل از وحدت است. سال ها برای انسجام آن زحمات فراوانی کشیده شده و میوه آن نیز پس از گذشت 40 سال  در روز 22 بهمن قابل مشاهده است.

کشور فلسطین 70 سال است که مورد تهاجم رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، بصورتی که در حال حاضر می توان این کشور را فلسطین اشغالی نام برد. سالهاست گروه های مبارز فلسطینی در نوار غزه و قدس برای بازپسگیری خاک خود در تلاش هستند، اما همواره آمار نشان داده است که رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی می تازد. این موضوع تنها در عدم وحدت فلسطینیان ریشه دارد، وحدتی که با وجود غربی‌ها در منطقه به سختی به وجود می آید.

تشکیلات خودگردان فلسطین سازمانی موقت است که حکومت بر کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را بر عهده داشت، اما با جنگ داخلی که در سال 2007 در فلسطین شکل گرفت حماس موفق به تسلط بر نوار غزه شد. در حال حاضر تشکیلات خودگردان فلسطین تنها در کرانه باختری حکمران است. اقدامات تشکیلات خود گردان نشان دهنده عدم وحدت با مبارزان فلسطینی است. این موضوع نمونه ای دیگر از عدم وحدت بین فلسطینی ها را نشان می دهد.

سازمان آزادی بخش فلسطین مجموعه ای است که در سال 1964 توسط احزاب فلسطینی تشکیل شد. هدف این سازمان همواره ایجاد صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در فلسطین اشغالی بوده است. سازمان آزادی بخش فلسطین از سال 1974 در سازمان ملل متحد عضویت دارد و تنها سازمان فلسطینی بین المللی است که توسط کشور های دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. گفتنی است در سال 1993 این سازمان و رژیم صهیونیستی یک دیگر را به رسمیت شناختند.

آمریکا و برخی کشور های اروپایی از حامیان اصلی اسرائیل در فلسطین اشغالی هستند. جالب اینجاست که بیشتر منابع مالی تشکیلات خود گردان فلسطین توسط اتحادیه کشورهای عرب، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تامین شده و می شود. آمریکا تاکنون چیزی حدود 1 میلیارد دلار به تشکیلات خود گردان فلسطین کمک کرده است و از طرفی طی سال های اشغال فلسطین، حمایت های زیادی از رژیم صهیونیستی انجام شده است. در این بین اتحادیه کشورهای عرب که تصمیمات آن توسط عربستان سعودی اتخاذ می شود و یکی حامیان تشکیلات خود گردان فلسطین محسوب می شود، بارها و به طور غیر مستقیم با قطعنامه هایی از رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت کرده است. این موضوعات همگی نشان می دهد هدف ایالات متحده و اتحادیه کشور های عرب و در راس آن آل‌سعود چیزی جز عدم اتحاد بین فلسطینیان نیست، چرا که این دو کشور خواستار حضور رژیم صهیونیستی در فلسطین هستند. تشکیلات خود گردان فلسطین نیز کمک های قابل توجهی برای محقق شدن هدف های شوم آنها انجام داده است.

برخی ها در ظاهر سازمان آزادی بخش فلسطین را با حکومت خود گردان این کشور اشتباه می گیرند. اما چیزی که در ظاهر است درست به نظر می رسد، چرا که این دو سازمان تنها به فکر صلح فلسطین با رژیم صهیونیستی هستند و هیچ گاه حاضر به اتحاد و پیوستن به نیروهای فلسطینی مبارز همچون حماس نشدند. فرقی که بین سازمان آزادی بخش فلسطین و حکومت خود گردان وجود دارد این است که مجامع بین المللی برای سازمان آزادی بخش فلسطین شخصیتی قائل شده و این سازمان را ساف خوانده است.

از آنجا که آمریکا تمام تصمیمات سازمان ملل را می گیرد، به رسمیت شناخته شدن این سازمان نیز بی لطف برای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی نخواهد بود، چراکه سازمان آزادی بخش فلسطین از زمان تولد فقط به فکر صلح با رژیم صهیونیستی بوده است. به عنوان مثال امضاء پیمان اسلو نمونه ای از لطف های بی دریغ ساف به رژیم صهیونیستی است.

جنبش های بسیاری از گذشته تابه امروز برای آزاد سازی فلسطین اشغالی تلاش کردند که هرکدام از آنها هدف های گوناگونی برای مبارزه با صهیونیست دارند. عدم اتحاد و وحدت بین این گروه ها، دلیل اصلی عدم موفقیت برای آزاد سازی فلسطین پس از گذشت 70 سال است. جنبش مقاومت فلسطین (حماس) یکی از گروه های مبارزه فلسطینی است که ایدئولوژی آن ریشه در اخوان مسلمین مصر دارد. آنها برخلاف سازمان آزادی بخش فلسطین معتقدند رژیم صهیونیستی باید نابود و در فلسطین حکومت اسلامی حکفرما شود.

جنبش فتح نیز از دیگر گروه های مبارز در کنفدراسیون احزاب فلسطینی سازمان آزادی بخش فلسطین است. این گروه به رهبری یاسر عرفات بارها به مواضع اسرائیل حمله کرد. پایگاه جنبش فتح در اردن بود، به طوری که تمام حملات این گروه از کشور اردن به سوی اسرائیل ترتیب داده می شد؛ تا آنجا که پادشاه اردن تصمیم گرفت به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان دهد.

اردن در اقدامی نظامی مقر سازمان آزادی بخش فلسطین را مورد حمله قرار داد. پس از مرگ یاسر عرفات سیر نزولی فتح با سرعت سپری می شد و با پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین همچنان ادامه داشت.گفتنی است حماس در سال 2007 جنبش فتح را از غزه بیرون راند. این موضوع نمونه ای دیگر از عدم وحدت بین جنبش های مبارز فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تنها گروهی است که باورهایشان به جنبش حماس نزدیک است. این گروه معتقد است رژیم صهیونیستی باید نابود شود و حکومت اسلامی در فلسطین رواج داشته باشد. همچنین آنها معتقدند که تشکیلات خود گردان فلسطین کاملا غیر قانونی است و همین طور از مخالفان سرسخت پیمان اسلو محسوب می شوند. گفتنی است جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچون حماس ریشه در اخوان مسلمین مصر دارد.

جنبش های دیگری چون جبهه مردمی و جبهه دموکرات برای آزادی فلسطین در ساف تشکیل شد. جبهه مردمی اوایل با پیمان اسلو مخالف بود، اما با گفت و گوها بین سران این گروه با سازمان آزادی بخش فلسطین مذاکره با رژیم صهیونیستی را پذیرفت.  اين گروه مسيحی به دليل اين که شکست اعراب از اسرائيل را ناشی از برتری علمی اسرائيل می دانست شعبه های خود را در تعدادی از کشورهای عرب هم چون ليبی، عربستان سعودی و کويت تأسيس کرد، در اين شعبات ديدگاه های سوسياليستی و سکولاريستی تبليغ می شد.

جبهه دموکرات، شاخه ای از جبهه مردمی برای آزاد سازی فلسطین است که از لحاظ سیاسی و مبارزه ایدئولوژیک با جبهه مردمی اختلاف داشت. هدف جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین ساختن فلسطینی با مردمان دموکراتیک و زندگی مسلمانان و یهودیان در فلسطین است. آنها طبق نظریه هایی که دارند  معتقدند مبارزه و بازپسگیری فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی اشتباه است.

کمیته های مقاومت مردمی جنبش خود ساخته ای است که در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن فعالیت می کنند و بارها طی عملیاتی نیروهای رژیم صهیونیستی را به هلاکت رسانده اند. افراد تشکیل دهده این گروه در گذشته در جنبش فتح و شهدا القصی بوده اند.

به نظر می رسد با توجه به باورهای گروه های مبارز فلسطینی اتحاد و وحدت رمز پیروزی آنها بر دشمن واحد باشد. گروه های مبارز هر کدام بارها به پیروزی هایی مقابل رژیم صهیونیستی رسیده اند، اما عدم وحدت و اتحاد نیز به وفور میان آنها دیده شده است. می توان گفت تا زمانی که فلسطین از یک رهبر و هدف مشترک برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بهره نبرد هیچ گاه موفق نخواهد شد که خاک خود را از چنگال رژیم صهیونیستی آزاد سازد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
سمیع
۰۰:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
وحدت مسلمانان عامل بزرگ و اصل در شکست و نابودی باطل و شیطان وشیطانکهای ان و عدل خدا را به عین به جهان نشان خواهد داد. انشاالله
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
درود بر مقاومت فلسطین