سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لعن و نفرین خدا شامل چه افرادی می‌شود؟

همانگونه که خداوند در قرآن‌کریم، به دست‌گیری و صله الرحم اشاره کرده‌است‌و بنده ‌خود‌ را مورد عنایت قرار می‌دهد، به همان میزان نیز فسق کنندگان صله ارحام را شماتت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت، استفاده از تعطیلات نوروزی فرصتی را مهیا می کند تا به دور از اشتغال و روزمرگی های مادی و معنوی، سری به اقوام، دوستان و ... خود بزنیم و در دید بازدید های عیدانه کدورت ها را از بین ببریم و شادی و الفت را بیش از پیش تقویت کنیم.

همانگونه که بهار فصل رویش و نشانه ای از آیات الهی است، می تواند فرصتی برای تازه شدن دیدار ها هم باشد. خداوند در قرآن کریم و پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) در احادیث و روایات خود بارها به کلمه «صله رحم» تاکید کرده و به برکات و آثار آن اشاره کرده‌اند.

اسلام توجه و تاکید بسیاری بر تحكیم رابطه های خویشاوندى و استحكام روابط خانوادگى دارد. چنانچه خداى متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، مى‌فرماید: «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وِ بِذِى الْقُرْبى‌ ... «۱» و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریك او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیكى كنید.» و یا در جاى دیگر مى‌فرماید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذى‌ تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَیْكُمْ رَقیباً «۲» بترسید از آن خدایى كه به نام او از یكدیگر درخواست مى‌كنید و درباره ارحام كوتاهى نكنید، همانا خداوند مراقب شماست.»

همانگونه که خداوند در آیات نورانی قرآن کریم، به دست‌گیری و صله الرحم اشاره کرده‌است و مورد عنایت و پاداش قرار می دهد، به همان میزان نیز فسق کنندگان صله ارحام را شماتت می کند و مورد لعن و نفرین خداوند قرار می گیرند.

در سه جاى قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است. از جمله در آیه‌اى مى‌فرماید: «فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِى الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ أُولئِكَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ «۳» اگر از فرمان خدا روى‌گردان شوید، آیا جز این انتظار مى‌رود كه در زمین فساد كنید و قطع رحم نمایید؟ آن‌ها كسانى هستند كه خداوند آنان را لعنت كرده است.» امام صادق علیه السلام در ضمن بیان خود به نقل از پدرش فرمود: پدرم حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: «إِیَّاكَ وَ مُصاحَبَةَ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنَّهُ وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فى‌ كِتابِ اللَّهِ فى ثَلاثِ مَواضِعَ «۴» از معاشرت و دوستى با كسى كه با بستگان خود قطع رابطه كرده بپرهیز، زیرا چنین كسى را در كتاب خدا (قرآن) در سه جا مورد لعن و نفرین یافته‌ام.»

با نگاهی به آیات و احادیث ائمه اطهار(ع) شرح مختصری از آثار و برکات صله رحم را در زیر بخوانید:

* طول عمر: یکى از مهم‌ترین آثار صله رحم، طولانى‌شدن عمر است. امام رضا علیه السلام فرمود: یَکُونُ الرَّجُلُ یَصِلُ رَحِمَهُ فَیَکُونُ قَدْ بَقِىَ مِنْ عُمْرِهِ ثَلاثُ سِنینَ فَیُصَیِّرُهَا اللَّهُ ثَلاثینَ سَنَةً وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ «۵» چه بسا مردى که تنها سه سال از عمرش باقى مانده است، امّا خدا به خاطر صله رحم، باقى‌مانده عمرش را به سى سال مى‌رساند و خدا آنچه را مى‌خواهد، انجام مى‌دهد. شخصى به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق علیهم السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: اى مَیسر! گمان مى‌کنم به خویشان خود نیکى مى‌کنى؟ گفتم: آرى فدایت شوم! من در نوجوانى در بازار کار مى‌کردم و دو درهم مزد مى‌گرفتم، یک درهم آن را به عمّه‌ام و درهم دیگر را به خاله‌ام مى‌دادم. آن‌گاه امام فرمود: به خدا سوگند تا کنون دو بار مرگت فرا رسیده، ولى به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است. «۶»

* فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَمُدَّ اللَّهُ فى عُمْرِهِ وَ أَنْ یَبْسُطَ لَهُ فى رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ ... «۷» هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزى‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.

* حسن خلق: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الْأَرْحامِ تُحْسِنُ الْخُلْقَ «۸» رسیدگى به خویشان، اخلاق را نیکو مى‌کند.

* پاکى اعمال و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود: صِلَةُ الْأَرْحامِ تُزَکِّى الْأَعْمالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوى ... «۹» رسیدگى به خویشان، اعمال را پاک مى‌کند و بلا را دور مى‌کند.

* آسانى حساب: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ یَوْمَ الْقِیامَةِ ... وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ «۱۰» رسیدگى به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیرى مى‌کند.

* آبادى شهرها: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْجَوارِ یَعْمُرانِ الدِّیارَ صله رحم و خوش‌رفتارى با همسایه شهر‌ها را آباد مى‌کند.

 

پی نوشت:

۱. نساء (۴)، آیه ۳۶.
۲. نساء (۴)، آیه ۱.
۳. محمد (۴۷)، آیات ۲۲ ـ. ۲۳.
۴. سفینة البحار، ج. ۱، ماده رحم.
۵. اصول کافى، ج. ۲، ص. ۱۵۰.
۶. بحارالانوار، ج. ۶، ص. ۲۶۴.
۷. اصول کافى، ج. ۲، ص. ۱۵۶.
۸. بحارالانوار، ج. ۷۴، ص. ۱۱۴.
۹. اصول کافى، ج. ۲، ص. ۱۵۲.
۱۰. بحارالانوار، ج. ۷۱، ص. ۱۰۴.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ابوالفضل
۰۴:۰۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام.صله رحم خیلی خوب و پر معنویت است ،ولی ای کاش مثل زمان های قدیم بود که نه حسادتی وجود داشت و نه چشم در چشمی !! اما امروزه متأسفانه همین حسادت و چشم در چشمی ها باعث دل سردی بقیه افراد شده و اگر کسی هم بخواهد صله رحم داشته باشد نمی تواند، فقط خدا خودش عاقبت همه را بخیر کن
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
گزارش بسیار خوبی بود .دمتگرم ای نویسنده باهوش .ایول
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
آرزوی خوشبختی برای تمام جوانان عزیزمون و شفای تمام مریضا از خدا خواستارم .الهی امین
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
بیکاری و بی‌پولی داره بیداد میکنه
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
باسلام انشاالله همه در سال جدید هرچیز خوبی که از خدا میخوان بهشون بده خدایا همه را حاجت روا کن الهی آمین
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
بعضی ها ارزش صله رحم رو نمیدونن اصلا
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
صله رحم عمر را زیاد می کند
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا همه مارو ببخش و بیامرزه
پ
۲۲:۵۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدا خودش شاهده بعضی ها تمایلی به صله رحم ندارن
رضا
۲۲:۵۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
لعن و نفرین بر اون کسایی که دستتو تا کتفت عسل کنی هم آخرش گازت میگیرن تا توانمون بود خوبی و نیکی کردیم اما قدر ندونستن مقصر هم شدیم پس بهتره نه کاری به کارشون داشته باشم نه کاری به کارم دوریو دوستی
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر قاتلین شهدای پاسداران
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
گناه ما چی فقط اقوام تمایلی به صله رحم ندارن
سجاد
۲۰:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
واقعا بعضی فامیل ها لیاقت معاشرت رو ندارن
میلاد
۱۹:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
با سلام
صله ی رحم جنسیت یا قومیت نمیشناسه
برای همه ی اشخاص هست
خانوم ها باید بهتر این کار رو انجام بدن. در ایران
ایشالله که اوضاع بهتر از این هم بشه
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خوشبحالم که شامل من نمیشه
رحمن
۱۹:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
ما یه سری اقوام داریم که تا تونستن تیشه به ريشه زندگیمون زدن و ضربه های زیادی رو بی دلیل بهمون وارد کردن. صله رحم نخواستیم.
مرتضی
۱۸:۵۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم در این سال نویی
تمام کدورت ها و کینه ها را کنار بگذاریم
با هر فردی از فامیل که قهر کرده ایم آشتی
کنیم یا اگر او با ما قهر کرده ما پا پیش بگذاریم‌...
چه بسا خواهران و برادرانی که بر اثر دعوا و نزاع بر سر تقسیم ارث پدر مرحومشان الان به خون هم تشنه اند!!! هرچند که ته ته دلشان آن مهر خویشاوندی هنوز کور سویی دارد....
ولذا یک خواهش از هموطنانم دارم
و آن اینست که تا جایی که میتوانید
اگر در بین فامیلهایتان چنین موردی پیدا کردید
اگر میتوانید یک واسطه ای شوید و این آشتی را در بینشان ایجاد کنید....

بنظرم این جور آشتی دادن ها و محبت کردنها
تاثیر چشمگیری در زندگی خود ما دارد.
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
انشالله در سال جدید هیچ اتفاقی وحادثه ای پیش نیاید
حسن
۱۷:۰۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
ارزوی خوشبختی برای تمام جوانان دارم
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
بهترین گزینه خوبی به همدیگر کنیم . دل هیچ بنده ای را نشکونیم . شکستن دل بدترین غم در زندگی است
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا ماراببخش . التماس دعا
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
انشالله هیچ بنده ای در غم نباشه
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
من امسال از خدای متعال میخواهم همه جوانان خوشبخت بشن و سلامتی برای پدر ومادرم وهمه پدر و مادرا . و به آرزوهای قشنگشان در سال جدید تمام هموطنانم برسند .الهی آمین
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا در سال جدید هر بنده ای هر حاجتی داره عطا بفرما . التماس دعا
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا در سال جدید هر بنده ای هر حاجتی داره عطا بفرما . التماس دعا
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
با درود، چرا صله رحم که اینفدر مفید است به فراموشی گذاشته شده است و راه علاج و سنت شدن دوباره آن چیست ؟؟؟ متشکر بدرود
مرتضی
۱۸:۴۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
بنظرم یکی از این عوامل چشم و هم چشمی
و توقعات زیاد طرفین است(مهمان و میزبان)
همچنین غرق شدن افراد در فضای مجازی در مهمانی ها احتمال دارد که پیامی منفی را به مغز دیگران بفرستد که موجب شود که برای بار دیگر
افراد تمایل به مهمانی مجدد نداشته باشند ...
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا از گناهانمان بگذر
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
انشالله هیچ بنده مرتکب گناه نشود