سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمالی در گفت‌وگوی عیدانه با باشگاه خبرنگاران جوان؛

از نحوه ورود به عرصه نمایندگی مجلس تا ماجرای ازدواج با همسرش

نحوه ورود به سیاست و ماجرای آشنایی با همسر از جمله موضوعاتی است که درباره آنها با نماینده مردم فسا به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرا رسیدن ایام نوروز سال 97 بهانه‌ای شد تا گفتگوهای تفصیلی با طعم "عیدانه" با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، براین اساس پای ناگفته‌های یکی از نمایندگان فعال، تنها متخصص جراح عمومی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نشستیم تا درباره چرایی حضورش در این کمیسیون، خانواده و... صحبت کنیم. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

*باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا در ابتدا توضیحی درباره خود و میزان تحصیلات‌تان بفرمایید؟ 

جمالی: دکتر محمدجواد جمالی نوبندگانی متولد شهریور 1342 در شهرستان فسا هستم و در رشته تخصص جراح عمومی تحصیل کردم. عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عضو و سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین عضو هیئت اجرایی بین‌ مجالس کشورهای اسلامی هم هستم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه توانستید با وجود تخصص پزشکی وارد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوید؟

جمالی: این کمیسیون 23 عضو دارد و در عرصه دیپلماتیک، امنیتی و نظامی فعالیت می‌کند، بنده هم چندین سال پزشک و رئیس بیمارستان نظامی در حوزه‌های نیروی دریایی، نیروی هوایی، و نیروی انتظامی بودم. چندین سال مسئول بیمارستان ایرانی در دبی بودم و علاوه بر آن تسلط کاملی بر جغرافیای سیاسی ایران و جهان و روابط بین‌المللی دارم، اکنون بسیاری از همکاران حضور بنده را در عرصه کمیسیون امنیت ملی پذیرفته‌ و من را از لحاظ اطلاعات عمومی قبول دارند.

جالب است در سال 96 ما میزبان نمایندگانی از کمیسیون امنیت ملی ترکیه و بلژیک بودیم که یک چشم پزشک و یک پزشک عمومی از اعضای آنها بودند. دیگر آنکه نماینده‌ای می‌تواند در عرصه طب نظامی و بحث بیوتروریسم اظهارنظر کند که پزشکی آشنا به مسائل نظامی و امنیتی باشد.

34 پزشک در مجلس دهم حضور دارند و کمیسیون بهداشت و درمان تنها 24 عضو ظرفیت دارد، اما باید بگویم روسای سه کمیسیون تخصصی عمران، اجتماعی و بهداشت پزشک هستند، حتی در هیئت رئیسه مجلس هم سه پزشک وجود دارد، لذا هیچ منافاتی با هم ندارند.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: در چه سالی ازدواج کردید و چطور با همسرتان آشنا شدید؟

جمالی: در سال 1368 ازدواج کردم. همسر بنده در دانشگاه شهید بهشتی هم اتاقی خواهرم بود و بسیار سنتی با یکدیگر ازدواج کردیم. همسرم علی‌رغم آنکه شاعر، نقاش و طراح خوبی است اما می‌گوید کد انتخاب رشته‌اش را اشتباهی زده و تاریخ دانشگاه شهید بهشتی قبول شده است.

*باشگاه خبرنگاران جوان: چند فرزند دارید؟ مجرد هستند یا متاهل؟

جمالی: دو فرزند دختر و پسر دارم که هر دو مجرد هستند، دخترم متولد سال 70 و فارغ‌التحصیل رشته دندان پزشکی سال 94 است. ماموریت خود را در مناطق محروم به اتمام رسانده و اکنون مشغول کار است، پسرم هم بعد از اتمام پیش‌دانشگاهی‌ به سربازی رفت و اکنون سرباز است زیرا نخواستم هیچگونه استفاده‌ای از رانت داشته باشم.

*باشگاه خبرنگاران جوان: در کارهای منزل تا چه حدی به همسرتان کمک می‌کنید؟

جمالی: خیلی کم زیرا فرصت زیادی ندارم اما اصالت همسر بنده یزدی است و بسیار بساز هستند.

*باشگاه خبرنگاران جوان: چه شد که وارد عرصه سیاست و نمایندگی مجلس شدید؟

جمالی: بنده از قدیم در بحث‌های سیاسی حضور داشتم، در چهارده سالگی انقلاب شد و با حزب جمهوری اسلامی شروع کردم و به واسطه اطلاعات عمومی خوب پیش رفتم. چند دوره مردم فسا از من می‌خواستن تا در انتخابات مجلس شرکت کنم، اما شاید انقدر احساس نیاز به حضورم را حس نمی‌کردم سرانجام به درخواست‌ها پاسخ مثبت دادم. دیگر آنکه نماینده شهر ما سه دوره پشت سر هم یک شخص بود و احساس کردم نیاز به یکسری تغییر و تحول‌ها وجود دارد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: اگر سیاستمدار نمی‌شدید اکنون مشغول چه کاری بودید؟

جمالی: بنده اکنون هم پزشکی خود را کنار نگذاشته‌ام، از زمانی که بزرگ شدم یک مدیر و رئیس بودم (با خنده).

*باشگاه خبرنگاران جوان: شما خودتان چند فرزند هستید؟‌ آیا آنها هم وارد سیاست شده‌اند؟

جمالی: ما هفت خواهر و برادر هستیم که همه آنها در حوزه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. اتفاقا من هم می‌خواستم معلم شوم و براین اساس سال 60 با تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل انقلاب فرهنگی در اولین دوره پذیرش دانشکده تربیت معلم شرکت و پذیرفته شدم، اما مادرم اجازه حضور نداد زیرا می‌گفت تو باید پزشک شوی. در خانواده پزشک زیاد داریم دایی بنده و پسرش هم چشم پزشک هستند.

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تنها منبع درآمد شما حقوق نمایندگی است؟

جمالی: خیر. از پزشکی هم درآمد دارم، اما در بیمارستان‌های دولتی مشغول هستم و هیچ گاه به صورت خصوصی کار نکردم، علی‌رغم آنکه در تهران مطبی هم دارم اما از آن استفاده نمی‌کنم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا کتاب می‌خوانید؟ روزی چند ساعت در فضای مجازی هستید؟

جمالی: بنده فضای مجازی امروز را خیلی نمی‌پسندم، تنها برخی سایت‌های خبری را چک می‌کنم و بیشتر کارهای خود را حتی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه انتخابیه به مسئولان دفترم سپرده‌ام. اهل اینستاگرام و توئیتر نیستم و حتی صفحه‌ای هم ندارم اما کتاب می‌خوانم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اهل گوش دادن به موسیقی هستید؟ خواننده مورد علاقه‌تان کیست؟

جمالی: بنده بیشتر موسیقی سنتی گوش می‌دهم مثل شعر گل پونه‌های استاد بسطامی،‌ همایون شجریان، افتخاری و از پاپ‌ها هم علیزاده، چند آهنگ از مرتضی پاشایی و البته آهنگ‌های کردی و لری را هم دوست دارم و گوش می‌دهم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: اهل فوتبال هستید؟ طرفدار استقلال هستید یا پرسپولیس؟

جمالی: بله به فوتبال علاقه دارم و طرفدار پرسپولیس هستم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: بدترین روزی که سال 96 در مجلس داشتید کی بود؟

جمالی: بدترین روز آن روزی است که از زبان همکاری مسائلی را بشنوم یا حرکاتی را ببینم که در شان مجلس نیست، زیرا بنده عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هستم و برخی  حرکاتی که در سال 96 از سوی تعدادی از نمایندگان رخ داد، ناراحت کننده بود.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: بهترین قانونی که سال 96 در خانه ملت در خصوص آن بحث شد چه بود؟

جمالی: قانونی که برای حمایت از اقشار پایین جامعه مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و افزایش حقوق آنها تصویب شد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: شما در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رای دادید؟

جمالی: بنده به کاندیدای ریاست جمهوری رای دادم (با خنده).

 

*باشگاه خبرنگاران جوان: در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بزرگترین یا مهمترین پرونده چه بود؟

جمالی: درگیری بعضی نمایندگان که ممکن است در شان آنها نباشد، برخی شکایت‌هایی که وکلای ملت علیه یکدیگر می‌کنند و شکایتی که قوه قضاییه از برخی نمایندگان داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.