سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهزیستی در مهر 96؛

80 درصد زنان سرپرست خانوار فاقد مهارت شغلی هستند/ شناسایی 14 هزار نابینا در پایتخت

مهمترین اخبار سازمان بهزیستی کشور در مهر ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگارحوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای مهر ماه سال 96 سازمان بهزیستی کشور را در این بسته خبری مشاهده کنید.

 

99 درصد درخواست متقاضیان فرزند خواندگی، نوزاد شیرخوار دختر است

احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، ششم مهر ماه سال 96 در رابطه با فعالیت سامانه فرزند خواندگی اظهار داشت: هدف از راه اندازی سامانه فرزند خواندگی بهزیستی، ثبت نام زوجین و افراد متقاضی فرزند به صورت جامع و یکپارچه است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: بیش از 99 درصد متقاضیان فرزند خواندگی، درخواست دریافت نوزاد شیرخوار دختر دارند.

خاکی با اشاره به کم طاقتی برخی از زوجین در سپری کردن مراحل دریافت فرزند، گفت: با فعالیت این سامانه جلوی راه بهانه گیری خانواده هایی که به دلیل بی صبری و کم طاقتی، گم شدن پرونده درخواست فرزند در سازمان بهزیستی کشور را دست آویز قرار می دادند، گرفته می شود.

وی افزود: در سامانه فرزند خواندگی، اولویت با زوجینی است که صاحب فرزند نمی‌شوند و همچنین دختران و زنان بالای 30 سال که متقاضی فرزند هستند، می‌توانند ضمن ورود به این سامانه، درخواست خود را به صورت سیتماتیک ثبت و پیگیری کنند.

 

دو برابر شدن جمعیت سالمندان تا 15 سال آینده

محسن سلمان نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان پانزدهم مهر ماه سال جاری اظهار کرد: براساس آمارهای موجود تا ۱۵ سال آینده جمعیت سالمند کشورمان دوبرابر خواهد شد و این بر مبنای تعریف سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه است که مبنای سالمندی را ۶۰ سال می دانند.

وی با بیان اینکه میزان جمعیت سالمندان برابر با حدود ۹ / ۳ دهم درصد از جمعیت کل کشور است، ادامه داد: جمعیت سالمندان در استان های شمالی کشور بیشتر و در استان های جنوبی و جنوب شرقی کمتر است.

سلمان نژاد با اشاره به اینکه اکنون ۷۰ درصد جمعیت کشور را جمعیت فعال یعنی افراد بین ۱۵ تا ۶۰ سال تشکیل می دهند، گفت: از سال ۱۳۸۵ که پنجره جمعیتی در کشور ما باز شد، جمعیت جوان زیاد شده و از سوی دیگر هم تعداد جمعیت سالمند در حال زیاد شدن است.

۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ویژه اشتغالزایی مددجویان نابینای بهزیستی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور سی ام مهر ماه سال 96 از اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه اشتغالزایی و کارآفرینی برای مددجویان نابینای سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

وی اظهار کرد: این بودجه به صورت وام های کم بهره در اختیار کسانی قرار می گیرد که می توانند در راستای اشتغالزایی ویژه مددجویان نابینا و همچنین نسبت به جذب و برنامه ریزی تسهیلات فوق وارد عمل شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور به بنگاه های اقتصادی و مدیران اشتغال آفرین ویژه مددجویان نابینای این سازمان اعلام می کند که حق بیمه کارفرمایی این مددجویان، توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود تا کارفرمایان نسبت به جذب و اشتغال مددجویان نابینای سازمان بهزیستی اقدام کنند.

 

فعالیت خانه های اسباب بازی غیرقانونی است

محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در 29 مهر ماه سال 96 ، اظهار کرد: بر اساس قانون، هر یک از سازمان هایی که اقدام به راه اندازی مجموعه ای برای نگهداری کودکان می کنند،باید مجوزهای لازم را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کنند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: فعالیت اغلب خانه های اسباب بازی، غیر قانونی است و این مراکز هیچ گونه استانداردی را برای نگهداری از کودکان رعایت نمی کنند.

نفریه افزود: شبه مهدکودک ها، با هر عنوانی شامل خانه بازی، خانه نقاشی، خانه قرآن، خانه خلاقیت و یا هر مجموعه دیگری برای نگهداری و آموزش کودکان ملزم به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی هستند و هیچ تفاوتی ندارد که کودک برای یک ساعت و یا بیشتر در مراکز فوق حضور داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت اغلب خانه های اسباب بازی، غیر قانونی است و این مراکز هیچ گونه استانداردی را برای نگهداری از کودکان رعایت نمی کنند، ادامه داد: کودکان این مراکز تحت حمایت هیچ یک از بیمه ها نیستند و اگر کودکی در خانه های اسباب بازی دچار آسیب‌دیدگی شود، هیچ بیمه ای مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

شناسایی 14 هزار نابینا در پایتخت

اصغر باقری مدیر کل بهزیستی استان تهران در مراسم روز جهانی عصای سفید روز گرامیداشت نابینایان که بیست و سوم مهر ماه با حضور جمعی از مسئولان سازمان بهزیستی کشور و تعدادی از نابینایان برگزار شد، اظهار داشت:در شهر تهران 14 هزار نابینا شناسایی شده اند که ساکن پایتخت هستند.

وی افزود: دغدغه اصلی نابینایان، فراهم نبودن سطح اجتماع به لحاظ فیزیکی و فکری برای حضور آنها در جامعه است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران بیان کرد: روز عصای سفید باید برای نابینایان به عنوان صاحبان اصلی این روز، تفاوت اساسی با سایر روزها برای این افراد داشته باشد و مسئولان باید در شفاف سازی وفراهم آوردن امکانات مورد نیاز افرادی که دچار نابینایی شده اند، تلاش کنند.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور معتقد است که در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی، شرکت ها و مجموعه های مختلف باید بخشی از توانمندی خود را به نابینایان کشور و مددجویانی که جامعه هدف بهزیستی را تشکیل می دهند اختصاص دهد.

 

سرنوشت فرزندان بهزیستی پس از ۱۸ سالگی چه می‌شود؟

محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در بیست و چهارم مهر ماه سال 96 اظهار کرد: ساز و کار حمایت از فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی پس از 18 سالگی در صورت لزوم و تایید نیاز از سوی مددکار آن ها در سازمان بهزیستی کشور پیش بینی شده است.

وی افزود: یک بسته حمایتی به مبلغ 18 میلیون تومان برای هر یک از فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که به سن 18 سالگی رسیده اند، در نظر گرفته شده و به آن ها پرداخت می شود.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همه فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور، پس از 15 سالگی، مهارت هایی را فرا می گیرند تا بتوانند پس از 18 سالگی به شغلی مسلط شوند و به وسیله آن درآمد کسب کنند.

 

آمار زنان سرپرست خانوار به مرز 3 میلیون نفر رسید

معصومه ابتکار در مراسم افتتاح نخستین مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک سازمان بهزیستی کشور که سه‌شنبه بیست و پنجم مهر ماه برگزار شد، اظهار کرد: مادران سرپرست خانوار برای تامین آینده خود به لحاظ مالی باید به توانمندی برسند.

مشاور امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر 3 میلیون زن سرپرست خانوار در سراسر کشور وجود دارد و مسئله اشتغال این افراد یکی از مسائل ضروری کشور است.

وی افزود: لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای تامین معیشت زنان سرپرست خانوار و شناسایی ریشه مشکلات و سرچشمه آسیب‌ها امری ضروری است.

80 درصد زنان سرپرست خانوار فاقد مهارت شغلی هستند

فاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در بیست و چهارم مهر ماه سال 96 اظهار کرد: بر اساس آمار بیش از 80 درصد زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور بیکار و فاقد هر گونه مهارت شغلی درآمد زا هستند.

عباسی با تاکید بر اهمیت مبحث اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: این افراد با اشتغال به کار، ضمن ارتقاء خودباوری و توانمندی، از گرایش به آسیب های اجتماعی مصون می مانند و این امر تنها با فراهم کردن فرصت های شغلی میسر است.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور برای آماده سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار، مختص زنان سرپرست خانوار و توانمند سازی آنان که به لحاظ تامین مالی زندگی خود دچار مشکل هستند برنامه ویژه ای دارد.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده ادامه داد: برنامه های آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار به 3 شکل انجام می شود که در حالت اول مددجویان به مراکز فنی حرفه ای، برای آموزش مهارت های فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

راه‌اندازی سامانه شناسایی زنان معتاد در تهران

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح نخستین مرکز اقامتی ترک اعتیاد ویژه مادران و کودکان معتاد که بیست و پنجم مهر ماه سال 96 برگزار شد، اظهار کرد: ایده افتتاح مرکز نگهداری مادر و کودک که به بیماری اعتیاد مبتلا هستند در کنار یکدیگر اتفاق بزرگی است و الگوسازی این مدل با برنامه‌ریزی‌های اساسی تاثیر چشم‌گیری در کاهش معضل اعتیاد در کشور دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه شناسایی زنان معتاد که به حمایت‌های مددکاری و روانشناسی نیازمند هستند به زودی در تهران راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مادران معتاد و مبتلا به بیماری ایدز حق مادری دارند و نباید این حق را از آنها گرفت، ادامه داد: باید مراقب باشیم که کودکان و فرزندان آنها به این بیماری‌ها مبتلا نشوند.

 

استقرار 5 هزار تیم اجتماع‌محور در محلات پر آسیب کشور

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح نخستین مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک شهر تهران که در بیست و پنجم مهرماه سال 96 اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای اقدامات جامع و فرآیند اجتماع‌محور در مسئله کاهش آسیب‌های اجتماعی 5 هزار تیم اجتماع‌محور را در محلات پر آسیب کشور مستقر کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات علمی و تخصصی به جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور به ویژه برای دو گروه زنان و کودکان انجام شده است،ادامه داد: در حال حاضر 5 مرکز بازتوانی ویژه کودکان و مادران معتاد در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که یک مرکز آن در شهر تهران به ارائه خدمات به این دو گروه می‌پردازد.

وی با اشاره به مراکز سیستان و بلوچستان که ویژه مادران و کودکان معتاد مشغول فعالیت هستند، گفت: یک مرکز ویژه مادر و کودک معتاد که به صورت شبانه‌روزی به این افراد ارائه خدمات می‌کنند در استان البرز نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

مهمترین اخبار بهزیستی در مهر 96

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.