سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشنهاد سفر بعد از شکست کرونا؛

جاهای دیدنی قزوین کجاست؟/ سفری به پایتخت سابق ایران

مکان های دیدنی قزوین از جمله سردر عالی قاپو، کاخ چهلستون و کلیسای کانتور را بیشتر بشناسید.

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ، هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز سفرها و گردشگری ها در شهرها و روستاهای مختلف کشور آغاز می شود اما امسال شیوع ویروس کرونا امکان سفر را از گرفت و مردم را خانه نشین کرد.

ما سفر را تنها به این عنوان می شناسیم که خودمان در مکان های گردشگری حضور داشته باشیم اما شاید بد نباشد امسال برای نخستین بار به شکلی دیگر راهی سفر شویم .

 استان قزوین از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مرکزی، از شرق به استان البرز و از غرب به استان زنجان و همدان محدود است و ۱۳۰۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، مانند پلی، پایتخت کشور را به مناطق شمالی و غربی و کشورهای قفقاز و اروپا متصل می کند.

خیابان قدیمی سپه قزوین

این خیابان اولین خیابان احداث شده در ایران است که در دوره شاه طهماسب در مقابل سردر عالی قاپو و ورودی دولتخانه ساخته شد و به دلیل علاقه شاه طهماسب به محلی که در ولیعهدی در آن به سر می‌برد، مانند آن محل خیابان نام گرفت. این خیابان در اصل محوطه‌­ای مانند یک میدان بود و بناهای مهم آن زمان در اطراف آن قرار داشت.

سردر عالی قاپو قزوین

سردر عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری دراستان قزوین است که در ابتدای خیابان سپه – نخستین خیابان ساخته شده در ایران، قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی بهارگ سلطنتی صفویان بوده و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهل ستون یکی از زیباترین و ارزشمند‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین است که در دوره صفویه بنا شده است. شاه طهماسب صفوی در سال ۹۵۱ (ه.ق) به دلیل حملات ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت.

در همین سال بود که شاه اراضی موسوم به زنگی آباد را از میرزا اشرف جهان، یکی از بزرگان شهر، خریداری کرده و سپس معماران برگزیده کشور را فراخواند و فرمان داد تا باغی به شکل مربع بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند.

این مجموعه از ۲۳ کاخ و ۷ سر در ورودی تشکیل شده بود. عمارت کلاه فرنگی به همراه سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی هستند.

این باغ خیلی بزرگ بود طول آن از خیابان واقع در شمال سبزه میدان کنونی تا حیاط نادری و عرض آن نیز از جلوی اداره پست و تلگراف تا دیوار غربی شعبه بانک ملی امتداد داشت، ولی خیابان‌ها مقدار زیادی از این باغ را از بین برده و بخش بزرگی هم به نام سبزه میدان به گردشگاه عمومی اختصاص یافت. عمارت چهل ستون هشت گوش بوده که در دو طبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع بنا شده است.

سرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر) قرار دارد. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی است که ۴ طاق‌نما در طرفین داشته و سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می‌کند.

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه یکی از ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه و یکی از ۳۸ بنای منتخب توسط میراث فرهنگی کشور است. این مجموعه در هسته تاریخی شهر دوره صفویه و مرکز ثقل امروز شهر قزوین است.

این اثر تاریخی بی‌نظیر یکی از بزرگ‌ترین بناهای عمومی و سراهای بازرگانی کشور در دوره قاجر بوده است که مشتمل بر تعدادی سراهای تو در تو و پیوسته، شامل ۶ حیاط به نام های سعدیه، سعدالسلطنه، نگارالسلطنه، قهرمانی، بهشتی و راسته وزیر است.

این مجموعه‌ سراها از لحاظ معماری و شالوده ساخته شده از پوشش آجری و یکی از سرپاترین و نمونه عالی یک سرای بازگانی است.

این مجموعه دارای ماهیتی درون گرا و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در دوره قاجار در ایران است. این کاروانسرا دارای محوطه تاریخی بسیار زیبا است که در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرایی شهری قزوین است که در عهد قاجار و در زمان ناصر الدین شاه توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده است.

کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگ‌ترین کاروانسرای سر پوشیده جهان و بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است. این کاروانسرا در گذشته نقش یک سرای بازرگانی را داشته است.

حمام قجر قزوین

حمام قجر در خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر قرار دارد و قدیمی ترین حمام موجود در قزوین به شمار می‌آید که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم صفوی و توسط امیر گونه خان از سرداران و امرای وی ساخته شده است و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد.

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که شامل تزئینات کاشی کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده (آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است).

این مسجدبه سبک چهار ایوانی است و در شهر قزوین قرار دارد. این بنا به فرمان هارون الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است.

مجموعه باغ صفویه قزوین

مجموعه باغ صفویه بنا به فرمان شاه‌طهماسب ساخته شده و بناها و عمارت های باشکوهی را در دل خود جای داده است. این مجموعه با سردر زیبای عالوقاپو که کتیبه‌ای با کاشی معرق را بر پیشانی خود دارد، آغاز شده و پس از گذشتن از چندین محوطه به کاخ با شکوه چهل‌ستون می‌رسد و در درازای مسیر آثاری بجا مانده از دوران مختلف از جمله: عمارت پهلوی و عمارت قاجاری، بقعه پیغمبریه، گراند هتل و مدرسه امید قرار گرفته‌اند.

این مجوعه به نام‌های باغ سعادت‌آباد، باغ فرهنگی قزوین، دولت‌خانه صفوی و یا ارگ طهماسبی نیز آوازه دارد

کلیسای کانتور قزوین

از همان ابتدای ورود، ستون‌های آذین شده در نمای خارجی کلیسا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. کلیسای کانتور که به "برج ناقوس" نیز معروف است در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها ساخته شده است. فرم‌های معماری و تزیینی کلیسا از المان‌های زیبایی است که کانتور را از دیگر بناهای قزوین متمایز کرده است.

اگر در سفر به قزوین به بازدید از این کلیسا رفتید حتما در حیاط آن قدمی بزنید و سنگ قبرهایی را که متعلق به سالیان دراز است از نزدیک ببینید. گفته می‌شود یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روسی است.

خانه و حسینیه امینی‌ها قزوین

سه تالار آیینه‌کاری شده با درهای منقش به طرح‌های منبت از دیدنی‌ترین بخش های این خانه قدیمی است. دیدار از قسمت زیر تالار که به امور خدماتی از جمله شربتخانه، اختصاص داده شده است، خالی از لطف نیست.

آب انبار سردار بزرگ قزوین

از ابتدای ورود به بنا با دیدن دیواره های آجری تزئین شده با سنگ های منقش، گویی قدم در صفحه ای از تاریخ گذاشته اید. بعد از گذر از پاگرد، چهل و هفت پله شما را به مخزن اصلی می رساند که این مسیر به دلیل قرار گرفتن شیرهای آب در این قسمت به "راه شیر" معروف است.

قلعه الموت قزوین

بلافاصله بعد از عبور از روستای شتر خان وارد مسیر فرعی سمت چپ شده و با طی مسافت تقریبی ۹ کیلومتر به روستای گازرخان میرسید. قلعه در مجاورت این روستا واقع شده. جاده الموت باریک و پرپیچ است سعی کنید صبح زود بروید تا آفتاب باعث خستگی چشمتان نشود.

سوغات‌های معروف قزوین چیست؟

شیرینی‌های قزوین از معروفترین و لذیذترین شیرینی‌های ایران هستند و به دو صورت كارگاهی و كاملا سنتی در منازل (به مناسبت ایام خاص سالیانه) تهیه و طبخ می‌شوند.

انواع شیرینی‌های قزوین عبارتند از: باقلوای لوزینه و پیچ، نان برنجی، نان برنجی زعفرانی، نان برنجی كاكائویی، نان نخودی، نازک پسته‌ای، نازک بادامی، نازک گردویی، لب پیچ، نان قندی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، نان گردویی، كلوچه، اتابكی، ولیعهدی، پادرازی، توت زعفرانی، توت پسته‌ای، توت بادامی، نان نارگیلی، حاج كریمی، قرابیه، قطاب، بهشتی، كرمانشاهی، پنجره‌ای و بسیاری از موارد متنوع دیگر.

باقلوا قزوین

معروف‌ترین سوغات قزوین باقلوای شیرین و لذیذ قزوین است که شهرت جهانی دارد. اگر به قزوین سفر کردید، این شیرینی را از دست ندهید. باقلوا در دو نوع پیچ و تابه‌ای موجود است.

باقلوای قزوینی را می‌توانید از شیرینی پزی‌های شهر قزوین به راحتی تهیه کنید. اگر مسیرتان به حوالی خیابان پادگان خورد، بهتر است سری به فروشگاه سوغات مجلسی بین چهارراه بلوار و چهارراه پادگان بزنید و همچنین قنادی پرستو در خیابان چهار راه بوعلی را برای خرید باقلوای اصیل قزوین را از دست ندهید.

نازک پسته (نان نازک) قزوین

نان نازک پسته شیرینی بی نهایت خوشمزه شهر قزوین است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم آن را امتحان کنید.

نان چایی قزوین

شیرینی "نان چای یا نان چایی" از شیرینی‌های سنتی قزوین و یکی از دستور‌های اصیل ایرانی است. با وجود اینکه این دستور برای سرو به همراه چای عصرانه نوشته شده، ولی طعم و دوام خوب این شیرینی باعث شده در لیست شیرینی‌های نوروزی هم قرار بگیرد.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.