سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روند بازسازی فیلم‌های ایرانی بخش «بازسازی کلاسیک‌ها» تشریح شد

مدیر کل آرشیو‌های سازمان صدا و سیما درباره روند بازسازی فیلم‌های ایرانی بخش «بازسازی کلاسیک‌ها» د سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ سعید انبارلویی مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی در مورد چهار فیلم بازسازی شده در مرکز آرشیو سازمان برای نمایش در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نگاتیو فیلم‌های کوتاه «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی در مخزن استاندارد آرشیو صدا و سیما نگهداری می‌شود که تصمیم به بازسازی آنها گرفتیم و مراحل تبدیل، مرمت و تصحیح رنگ این دو فیلم به مدت پنج ماه به طول انجامید.

وی درباره بازسازی فیلم‌های بلند «امیر کبیر» و «بازمانده» برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز توضیح داد: «امیر کبیر» اثر سینمایی ساخته زنده یاد علی حاتمی متعلق به صدا و سیما است که مراحل اسکن و مرمت و تصحیح رنگ این فیلم نیز حدود پنج ماه به طول انجامید و برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده نمایش شده است. همچنین فیلم «بازمانده» اثر زنده یاد سیف‌الله داد نیز در مرکز آرشیو صدا و سیما به نسخه HD تبدیل شده است.

مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا و سیما درباره دلیل انتخاب این آثار برای بخش «بازسازی کلاسیک‌ها»ی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: دلیل انتخاب این آثار، قدمت و عمق محتوای با ارزش آنهاست که تاریخ و آداب و رسوم و فرهنگ کشور ما را در دهه‌های گذشته به تصویر کشیده است.

انبارلویی همچنین خبر داد: آثار خارجی مرمت شده برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توسط سازمان صدا و سیما مرمت و بازسازی نشده و امسال فقط ۴ فیلم ایرانی در این سازمان مرمت شده که در جشنواره جهانی پیش رو اکران خواهد شد.

این مدیر سازمان صدا و سیما درباره روند بازسازی آثار سینمایی گفت: برای یک فرآیند تبدیل و مرمت ایده‌آل سخت‌افزار، نرم‌افزار و مغز‌افزار مناسب نیاز است. در کشور ایران بعضا نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای گران قیمت خریداری می‌شود ولی برای تربیت نیروی مغزافزار کار درست و منسجم انجام نگرفته که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته ضمن تربیت نیروی متخصص (مغز افزار) به کارشناسی و تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزار مناسب نیز اقدام کرده است.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر سازمان صدا و سیما تنها سازمان در ایران است که توانایی تبدیل، احیا، مرمت و بازسازی منابع آرشیوی تصویری را دارد.همچنین کسب توانایی‌ و دانش تبدیل مرمت و احیای منابع آرشیوی سطوح مختلفی دارد که ما هم اکنون در این زمینه در قاره آسیا حرف اول را می‌زنیم و با سرمایه‌گذاری مدبرانه در تربیت مغز‌افزار سطح تخصص و کار خود را در آینده به تراز جهانی خواهیم رساند.

گفتنی است؛ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

درهای آرشیو صدا و سیما روی جشنواره جهانی فیلم فجر باز شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.