سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

دستاورد‌های انقلاب در حوزه دفاعی در یک نگاه

اندیشمندان ایرانی در ۳۹ سال عمر انقلاب توانستند با ساخت انواع تجهیزات نظامی توانمندی‌های خود در عرصه جهانی را به نمایش بگذارند.

به گزارش   دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۴۰ سالی می‌شود که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد. انقلابی که در زمره ۳ انقلاب بزرگ جهان قرار می‌گیرد و سبب شد تا نام ایران در عرصه جهانی زبانزد شود. کشوری که از حضور استعمارگران غربی می‌نالید، به تنهایی و با اتکا به دو عنصر مهم وحدت ملی و رهنمود‌های امام راحل توانست خود را از یوغ استعمارگران نجات دهد و تحولی عظیم در تاریخ خود به وجود آورد.

پس از پیروزی شکوهمند اسلامی امام خمینی فرمان تشکیل دو نهاد مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی را داد. بلافاصله پس از تشکیل این دو نهاد قدرتمند و با وجود گذشت تنها چند ماه از سقوط رژیم پهلوی، جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه میهنمان آغاز و فداکاری‌های این دو نهاد سبب شد تا علاقه مندی مردم به عملکرد آنان بیشتر شود.

آنچه که بیش از هر مسئله دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، توانایی ساخت تجهیزات نظامی توسط متخصصان ایرانی است. امروزه ایران این قابلیت را دارد که تمامی جنگ افزار‌های نظامی خود در ارتش و سپاه را در داخل کارخانجات داخلی تولید کند. اکنون ساخت انواع موشک ها، خمپاره اندازها، تانک‌ها و... را شاهدهستیم.

ساخت موشک‌های بالستیک میان برد و دور برد و نیز موشک‌های دریایی مانند کروز طی این ۳۹ سال است. پیش از این تنها چند کشور بزرگ دنیا توانایی ساخت موشک‌های این چنینی را داشته بودند به همین منظور تولید این موشک‌ها ایران را در گروه معدود کشور‌های صاحب این تکنولوژی قرار داد.

ایران تا کنون توانسته چندین ماهواره بدون سرنشین و با سرنشین را به فضا پرتاب کند؛ همین مسئله سبب شد تا نام کشورمان در سامانه کامل پرتاب ماهواره در جایگاه هفتم قرار گرفته و رتبه دوازدهم ساخت ماهواره را در جهان کسب کند. علاوه بر این موضوع، ساخت چندین رادار با برد بیش از یک کیلومتر را شاهد هستیم.

از دیگر اقدامات برجسته کشور در حوزه دفاعی می‌توان به ساخت ۸ فروند بالگرد در تیر ماه سال گذشته اشاره کرد. همچنین مشکات که نوعی از برنامه توسعه نوعی موشک کروز است، در شهریور ماه سال ۹۱ انجام شد.

در این میان، اما نباید از ماجرای عملیات لیله القدر خرداد ماه سال جاری غافل ماند. عملیاتی که بیش از پیش توان ایران در حوزه موشکی را به رخ غربی‌ها کشاند و پاسخ قاطعی به گروهک‌های تروریستی داد و به آنان فهماند که ایران زمین بازی آنان نیست؛ بهتر است بساطشان را جای دیگری پهن کنند.

در جریان این عملیات سپاه پاسداران ۶ فروند موشک بالستیک را از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه به مواضع داعش شلیک کرد. این عملیات در پاسخ به عملیات تروریستی اعضای این گروهک تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام راحل بود.

از جمله دستاورد‌های مهم سپاه و ارتش در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به ساخت تانک‌های تیام، سفیر، باهر، صمصام، شاهر و کرار اشاره کرد. همچنین، در سال ۷۵ از یک مدل تانک ذوالفقار رونمایی شد که سلاح اصلی آن توپ‌های ۱۲۵ میلیمتری بوده و از دو قبضه مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری سری دشکا استفاده می‌کند.

پروژه حیدر ۴۱ یا شهید جودی اولین پروژه‌ای که به خشاب الکترونیک مجهز شده بود. قابلیت تیراندازی از از راه دور با بیسیم و بدون بیسیم و کاهش تعداد خدمه آن از جمله ویژگی‌های این پروژه است که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده است.

پروژه شهید مرادی یا حیدر ۴۴ یکی دیگر از پروژه‌های ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که از یک سامانه راکت انداز ۱۲۲ میلیمتری برخوردار است. وجود برجک جدید و توپ ۲۳ میلیمتری از ویژگی‌های آن است.

ناوشکن جماران یکی از شاهکار‌های کشور در حوزه نیروی دریایی است. این دستاورد انقلاب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شده بود. طول آن حدود ۹۴ متر و وزن این ناوشکن هزار و ۵۰۰ تن است. جماران از یک رادار پیشرفته برخوردار بوده حدود ۱۴۰ خدمه می‌توانند در آن فعالیت کنند.

سرعت جماران قابل مقایسه با ناوشکن‌های دیگر نیست. این ناوشکن از قدرت مانور و ماندگاری بالایی برخوردار است و همین قابلیت آن سبب می‌شود تا به خوبی خود را با شرایط نامناسب دریا‌ها سازگار کند.

آنچه که بیش از هر مسئله دیگری مورد توجه است، ساخت این ناوشکن بدون حضور حتی یک متخصص خارجی است. درواقع انقلاب اسلامی این امکان را فراهم آورد تا متخصصان داخلی مورد توجه قرار گرفته و از توانمندی‌های خود نهایت استفاده را کنند چرا که پیش از انقلاب اسلامی ناو‌های موشک انداز توسط کشور‌های غربی، خریداری می‌شدند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین زیردریایی ساخت داخلی توسط متخصصان داخلی رونمایی شدند. زیردریایی غدیر توانایی رهگیری شناور‌های سطحی و زیر سطحی، حمل نیرو‌های ویژه، پنهان شدن از رادار و حمل نیرو‌های ویژه را دارد کمااینکه از قدرت جابه جایی سریع نیرو‌ها نیز برخوردار است.

در کلام آخر باید عنوان کرد که در طول عمر ۳۹ ساله انقلاب اسلامی دستاورد‌های متعددی در حوزه دفاعی کشور را شاهد بودیم. به واقع این نظام الهی شرایطی را فراهم کرد تا اندیشمندان ایرانی فارغ از هرگونه تهدید‌های دولت‌های استعمارگر و در کشور خود توانندی‌های خود در ساخت انواع تجهیزات نظامی را به کار گیرند و درنهایت با تولید انواع موشک‌ها و ناو‌ها این توانایی‌ها به عرصه نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
زنده باد ایران و ایرانی