سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

بوروکراسی‌های پیچیده اداری، چالش اصلی صادرات محصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: توسعه صادرات محصولات فساد پذیر به سبب بوروکراسی‌های اداری پیش روی صادرکنندگان است.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشاورزی در اقتصاد مقاومتی یک اصل به شمار می رود، اظهار کرد: با توجه به آنکه در زمره 10 کشور صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در دنیا قرار داریم و از طرفی بیش از 25 درصد اشتغالزایی در این بخش و صنایع جانبی هستیم، بنابراین صادرات محصولات کشاورزی یک اصل محسوب می شود.

وی افزود: کشورهایی همچون آرژانتین، برزیل، هند و آمریکا برمبنای کشاورزی به یک صادرکننده قوی و محکم تبدیل شدند به طوریکه منابع نفتی خود را کنار گذاشتند و هدف این کشورها تنها مانور بر روی صادرات محصولات کشاورزی است.

نورانی با انتقاد از واردات محور بودن اقتصاد کشور گفت: توسعه صادرات محصولات فساد پذیر به سبب بوروکراسی‌های اداری پیش روی صادرکنندگان است، به طوریکه تجار برای تامین سرمایه مالی در گردش به سبب طی کردن این مراحل؛ فرصت صادرات را از دست می‌دهند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به ضرورت اخذ تسهیلات کم بهره به صادرکنندگان، بیان کرد: هم اکنون بانک ها تسهیلاتی با نرخ 14.5 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می دهند که به سبب بالا بودن نرخ بهره بانکی دیگر سودی برای تجار باقی نمی ماند که به نظر می رسد بانک ها باید صادرات محور باشند.

وی ادامه داد: اگرچه نرخ تسهیلات با بهره 14.5 درصد برای واردکنندگان مقرون به صرفه است، اما در بخش صادرات به دلیل امر رقابت پذیری و چانه زنی با دیگر رقبا با مشکلات متعددی در فروش محصول روبرو هستیم، به همین خاطر بانک‌های کشور از جمله بانک عامل بخش کشاورزی باید صادرات محور باشند تا در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نورانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی بر کاهش درآمدهای غیر نفتی تصریح کرد: در رتبه بندی 2016 فائو، ایران رتبه هشتمین تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا را به خود اختصاص داده که این امر بیانگر نقش توانمندی تولیدکنندگان ما در بخش کشاورزی است.

به گفته این مقام مسئول؛ باوجود کمبود منابع آبی و خشکسالی های اخیر با مدیریت آب و تولید، می توان در دنیا حرفی برای گفتن داشت.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام اعلام شده فائو واقعی نیست، یادآور شد: با توجه به پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی، اگر آمار و ارقام واقعی در جدول فائو گنجانده شوند در زمره پنجمین و ششمین تولیدکننده در دنیا قرار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

ایران هشتمین کشور صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در دنیا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.