سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل ناتو: خرید سامانه اس-400 از روسیه، تصمیم ملی ترکیه بوده است

«ینس استولتنبرگ» در مصاحبه‌ای گفت برنامه ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه، بیانگر تصمیم ملی این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ینس استولتنبرگ،» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، گفت برنامه ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه، بیانگر تصمیم ملی این کشور است.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفت: «انتخاب اینکه در چه نوع قابلیت نظامی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، تصمیمی است که تمامی اعضای ناتو می‌توانند آن را اتخاذ کنند.»

وی افزود: «این تصمیم ملی ترکیه بوده است. آنچه برای ناتو مهم است، قابلیت همکاری است. به این معنی که سامانه‌های مختلف ما بتوانند با یکدیگر سازگار شوند.»

دبیر کل ناتو در ادامه گفت: «تاکنون درخواستی مبنی بر ادغام سامانه موشکی اس-400 به سامانه‌های دفاعی ناتو ارائه نشده است. البته بدون شک می‌توان گفت که ادغام چنین سامانه‌‎ای بسیار دشوار خواهد بود.»

در دسامبر سال گذشته میلادی، ترکیه اعلام کرد توافقی را با روسیه حاصل کرده است که به موجب آن، تا اوایل سال 2020، دو نمونه از سامانه اس-400 را دریافت خواهد کرد.

سامانه اس-400 از سال 2007 در ارتش روسیه به بهره برداری رسیده است. این سامانه، پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی دوربُرد ضدهوایی روسیه است و قابلیت حمل 3 نوع موشک را دارد که قادرند انواع اهداف از جمله موشک‌های بالستیک و کروز و نیز هواپیماها را نابود کنند.

با این حال، این تنها سامانه دفاعی نیست که ترکیه در نظر دارد از آن استفاده کند.

در ماه ژوئیه سال گذشته، ترکیه توافقنامه‌ای را با فرانسه و ایتالیا، دو عضو دیگر ناتو، به امضا رساند تا سامانه‌های دفاع موشکی بومی خود را تولید کند.

دبیر کل ناتو گفت: «سامانه‌های دفاعی دیگری نیز در ناتو وجود دارد که می‌دانم ترکیه استفاده از آن‌ها را در نظر گرفته است و من از این مسئله استقبال می‌کنم.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.