سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر آموزش و پرورش:

نظام آموزشی به تدریج ماموریتش را فراموش کرد/ آموزش‌ها در مدرسه منجر به یادگیری بچه‌ها نمی‌شود

بطحایی گفت: یکی از دلایلی که نظام آموزشی ما نتوانست نقشی در بازار کسب و کار ایفا کند، فراموشی تدریجی ماموریتش بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسب و کار که شب گذشته در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد گفت: چالش اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در سطح مدیریت کلان است. باید اعتراف کرد که این چالش امروز تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که تمام شئونات اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بطحایی در ادامه به اهمیت کسب و کار و توسعه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: تاثیر این امر مهم صرف نظر از آثار اقتصادی که در وضعیت معیشتی مردم و تولید ناخالص داخلی کشور دارد، آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مهمی در آینده کشور خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش افزایش نیروی جوان کشور در راس هرم جمعیتی را فرصت گرانقدر برای توسعه کشور دانست و تصریح کرد: این نیروی جوان باید وارد بازار کسب و کار شود و سهم قابل توجهی در تولید داخلی کشور ایفا کنند. در این فضا آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در بهبود کسب و کار و اشتغال داشته باشد.

وی ادامه داد: از گذشته تاکنون تلاش‌های بسیار زیادی در آموزش و پرورش انجام گرفته است تا بتواند نقش مورد انتظار در کسب و کار و هرم شغلی کشور ایفا کند اما متاسفانه هنوز به جایگاه شایسته نرسیده است. از بعد از انقلاب آموزش و پرورش سعی بر این داشت که حوزه آموزش عمومی ما با حوزه کسب و کار عجین شود که پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی نیز بدست آمده است اما این حرکت سینوسی بوده است و آموزش و پرورش را از بهبود فضای کسب و کار دور کرده است.

بطحایی از طرح تام و کاد که در گذشته در آموزش و پرورش به منظور آشنایی و انس دانش‌آموزان با بازار کار اجرا شدند نام برد و افزود: در سال ۷۱ نیز در مقطع متوسطه شاخه کارودانش به نظام آموزشی اضافه شد که با توجه به استقبال و موفقیت این طرح‌ها متاسفانه در ادامه به دلایلی این روند ادامه پیدا نکرد و از وضعیت کیفی خود دور شد. نظام آموزشی ما به دو دلیل نتوانسته است نقش خود را در بازار کسب و کار برای جامعه‌ای که دچار بحران اشتغال است، ایفا کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دلیل اول این است که نظام آموزشی ما از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به تدریج ماموریت خود را فراموش کرد. امروز مدارس ما هدف خود را از تربیت دانش‌آموزان، ورود به مراکز آموزش عالی و دوره‌های بالای آن تعریف کرده‌اند. فضای حاکم بر آموزش و پرورش ما تحت سیطره مطلق مهارت‌های شناختی شده است. آنچه امروز در مدارس به بچه‌ها می‌آموزیم، منجر به یادگیری نمی‌شود. این فضا به ما اجازه نمی‌دهد تا سایر مهارت‌های مورد نیاز زندگی اجتماعی را آموزش دهیم. بچه‌های ما حداقل تا پایان دوره نهم باید زندگی کردن، اخلاق، گفت‌وگو با یکدیگر و صبوری را تمرین کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید مجدانه نقش و ماموریت خود را برای بهبود بازار کسب و کار بازیابی کند. ما مسیر بسیار دشواری را پیش رو داریم تا آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود بازگردد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، سایر دستگاه‌ها نیز نمی‌توانند در این خصوص راهگشا باشند.

دور شدن جامعه از مدرسه پیامد بهره نبردن از ظرفیت‌هاست

بطحایی در ادامه در خصوص دلیل دومی که آموزش و پرورش نتوانسته است نقش خود را به خوبی در بازار کسب و کار ایفا کند گفت: ما در برنامه‌ریزی درسی جای بسیار کمی را در تقویت و تمرین مهارت‌های اجتماعی قرار دادیم. ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم و پیامد آن دور شدن جامعه از مدرسه است. ما دانش‌آموزان را از مدرسه زده کرده‌ایم زیرا بچه‌ها چیزهایی در مدرسه یاد می‌گیرند که در جامعه به آن نیاز ندارند در نتیجه دانش‌آموز از مدرسه می‌ترسد و از آن فراری است.

وی افزود: ما تلاش‌هایی را برای بهبود کیفیت نظام آموزشی آغاز کردیم اما متاسفانه در آموزش و پرورش به دلیل فرهنگ سازمانی موجود، تغییر بسیار سخت است. اما این مساله باعث نمی‌شود که ما به فکر اصلاح نباشیم هرچند این اصلاح‌به طور تدریجی باشد.

تربیت دانش‌آموزان‌ برای ورود به بازار کار، هدف آموزش و پرورش

بطحایی یکی از اهداف آموزش و پرورش را تربیت دانش‌آموزان‌ برای ورود به بازار کار دانست و تصریح کرد: رئیس جمهوری در ابتدای سال تحصیلی و هنگام نواختن زنگ مهر گفتند که باید مهارت‌های پایه و فنی را در آموزش و پرورش ترویج دهیم به گونه‌ای که هر دانش‌آموز بعد از فارغ التحصیلی حداقل یک مهارت کسب کرده باشند.

وزیر آموزش و پرورش از شروع طرحی در هشت استان کشور و به کمک سازمان فنی حرفه‌ای خبر داد که دانش‌آموزان در دوره‌های شش و بیست و چهارساعته مهارت‌های اولیه را فرا بگیرد و با بازار کار تا حدودی آشنا شوند و بدانند همه افراد نباید وارد دانشگاه شوند و به غیر از تحصیل در مراکز عالی، مسیرهای دیگری نیز برای ادامه زندگی وجود دارد.

 

انتهای پیام/

اظهارات وزیر آموزش و پرورش در همایش نقش نظام آموزشی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.