سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش انتشار شایعات در شبکه‌های اجتماعی فرانسه

بر طبق نظر سنجی‌ها ۸۷ درصد فرانسوی‌ها می‌گویند انتشار شایعات در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه فرانس ۲۴ اعلام کرد بر اساس یک نظرسنجی، ۸۷ درصد از مردم فرانسه بر این باورند که امروزه انتشار شایعات و اخبار نادرست در پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با اعلام این خبر که ۹۲ درصد از مردم فرانسه خبرنگاری را شغل «مفیدی» می‌دانند، گزارش داد، بر اساس نتایج بدست آمده از یک تحقیق که در روزنامه ژورنال دو دیمانش منتشر شده است، از هر ده نفر فرانسوی، نه نفر آن‌ها روزنامه نگاری را شغل مفیدی توصیف می‌کند. پرسش شوندگان بیش از هزار نفر بودند که به صورت آنلاین به این تحقیق پاسخ دادند.

آزادی بیان، کثرت گرایی، بررسی جزئیات، تحقیق و تفحص از جمله علت‌هایی بوده است که تقریباً همه مردم فرانسه را بر آن داشت تا روزنامه نگاری را شغل مفیدی بدانند. این نظرسنجی که به مناسبت نشست‌های بین المللی روزنامه نگاران انجام شد، نشان می‌دهد تقریباً همه مردم فرانسه برای تشخیص خبر حقیقی از اخبار کذب، تحقیق و تفحص، و تضمین آزادی بیان روی خبرنگاران حساب می‌کنند و نمی‌توانند دنیا را بدون خبرنگاران تصور کنند.

از هر ۵ نفر فرانسوی، ۳ نفر اولویت نیاز‌ها و خواسته‌های خود از یک خبرنگار را این گونه مطرح کرده اند؛ بررسی اخبار دروغین، شایعات و اطلاعات نادرست.

از سوی دیگر ۸۷ درصد از آن‌ها بر این باورند که امروزه انتشار شایعات و اخبار نادرست در پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است.

سه چهارم پرسش شوندگان نیز معتقدند برای تولید اخبار معتبر در برابر شایعات و اخبار کذب، بیش از گذشته به خبرنگاران نیاز دارند.

ژروم بوویه، رئیس نشست‌های بین المللی روزنامه نگاران نیز که در استودیوی شبکه حضور داشت، خاطرنشان کرد، ۸۳ درصد از مردم فرانسه با افزودن «آموزش خبر و اطلاعات» در برنامه‌های درسی، در کتابخانه‌ها و مراکز سمعی-بصری با هدف حساس کردن جوانان به انواع مختلف خبر‌های آنلاین موافقند.

این تحقیق با مشارکت شبکه فرانس ۲۴، رادیو بین المللی فرانسه (RFI) و شرکت تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی با نام فرانس تلویزیون تهیه شده است. ۱۰۰۸ پرسش شونده ۱۸ ساله و بالاتر از ۱۸ سال از دوازدهم تا پانزدهم فوریه به سؤالات به صورت آنلاین پاسخ دادند.

انتهای پیام/

نظرسنجی انجام شده درباره انتشار شایعات در شبکه‌های مجازی فرانسه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.