سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت موسیقی عاشق‌های کرد خراسان در فهرست میراث فرهنگی کشور

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت موسیقی عاشق‌های کرد خراسان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجان اکبری گفت:عاشق‌های کرد (کرمانج) از قدیمی‌ترین، پرشمارترین و تاثیرگذارترین گروه خنیاگران مردمی و محلی خراسان هستند، کار اصلی عاشقان نوازندگی و خوانندگی در مراسم جشن‌‏های خانوادگی همچون عروسی و ختنه سوران و دیگر جشن‌های سنتی است و این هنر به عنوان پیشه‌ای موروثی در طول نسل‌های مختلف از پدر به پسردست به دست گشته است.


وی افزود:از گذشته‌‏های دور تا کنون، عاشق‏‌ها نه تنها زینت‏ بخش و شادی ‏بخش مراسم جشن در روستا‌ها و شهر‌های کردنشین خراسان بوده ‏اند که در بسیاری از روستا‌های ترک‏ زبان و فارس ‏زبان نیز جشن‏‌ها با حضور عاشق‏‌های کرمانج برگزار می‏ شده است وهمچنان نیز این سنت برپا است.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:عاشق‏‌ها نه تنها بیشترین ساز‌های موسیقی را می ‏نواختند که بخش بزرگی از آوا‌ها و مقام‏‌های موسیقی کردی خراسان نیز به توسط آنان حفظ، آفرینش و انتقال داده شده است.
 
اکبری افزود : عاشق‏‌ها دارای طایفه ویژه خود هستند که به آن‌ها طایفه عاشق ‏ها یا تیپرا عاشقان گفته می‏ شود؛ بنابراین طایف ه‏ای کرد‌های خراسان دارای جایگاه ویژه خود هستند.
 
وی گفت: افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستا‌های شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: تقسیم ‏بندی خنیاگران در میان کرد‌های خراسان را شامل بخشی، عاشق، لولوگر، بلیروان لوتی عنوان کرد و ادامه داد: تا دو دهه پیش اجرای مراسم نوروزی در میان کرد‌های خراسان دو هفته به طول می‏ کشید که در روز ۱۴ فروردین به اوج خود می ‏رسید.
 
اکبری گفت:  اجرای موسیقی و انجام رقص‏‌های گروهی، اجرای کشتی سنتی چوخه همراه با نوای سرنا و دهل، اجرای نمایش ‏های سنتی توره برای خنداندن و سرگرم کردن مردم و مراسم میرنوروزی، همگی به یمن و برکت حضور پُررنگ عاشق ‏ها برگزار می‏ شد.

انتهای پیام//ا.س
 
برچسب ها: هنرمندان ، موسیقی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.