سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصاحبه عیدانه با دارنده مدال نقره کشتی جهان؛

اسماعیل پور: وقتی باختم شادی را در چشم برخی دیدم/ سفره هفت سین زیبا ترین بخش عید است

اسماعیل پور گفت:وقتی باختم شادی را در چشم برخی دیدم و برخی از اینکه دست خالی به کشور بازگشته ام احساس شادمانی کرده اند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،نایب قهرمان جهان کشورمان در روز های پایانی سال 96 در تکاپوی تمرینات تیم ملی است تا بتواند در بازی های آسیایی جاکارتا و رقابت های جهانی برای کشتی نتایج خوبی را بدست بیاورد.

اسماعیل پور 96 را دوست نداشت و دلیلش را در مصاحبه با خبرنگار ما شفاف اعلام کرد.

با مسعود اسماعیل پور دارنده مدال نقره جهان مصاحبه نوروزی ترتیب دادیم که در زیر می خوانید:

* سال 96 را چگونه گذراندی؟

سال چندان جالبی برایم نبود ضمن اینکه تیم ملی کشتی کشورمان هم در سال 96 آن چنان که باید نتوانست نتایج خوبی را بدست بیاورد.از طرفی هم در مسائل کاری شرایط برایم خوب نبود و با مشکلات متعددی مواجه شدم. در مسابقات جهانی پاریس هم نتوانستیم مانند گذشته به نتیجه لازم دست یابیم.، از بین رفتن 66 نفر از هموطنانمان در سانحه هوایی تهران- یاسوج، غرق شدن کشتی سانچی و از بین رفتن جمع کثیری از مردم ایران در زلزله کرمانشاه که در سال 96 اتفاق افتاد، بسیار تلخ بود.

* بهترین اتفاق سال 96 برایت چه بود؟

از نظر خودم در سالی که گذشت برایم خوشایند نبود اتفاق خاصی که بتوانم از آن به عنوان شیرین ترین رویداد سال 96 نام ببرم،برای من رقم نخورد.

 * در سال 96 به چه هدفی که می خواستی نرسیدی؟

به هر حال شرایط جامعه چه از لحاظ اقتصادی و چه اجتماعی و .... با هم ارتباط نزدیکی دارند اگر یکی از این مسائل دچار مشکل شود بقیه نیز دچار اختلال می شوند.اگر امنیت مالی و آرامش در جامعه وجود داشته باشد، مردم راحت زندگی می کنند.در سال 96  هدف های زیادی را دوست داشتم در ورزش و مسائل کاری اتفاق بیفتد که از شانس بد من هیچ یک از این موارد برایم به وقوع نپیوست. من برای موفقیت به سختی تلاش می کنم اگر به آن چیزی که می‌خواهم نرسم بابت آن غصه نمی‌خورم اما تلاش می‌کنم تا بهتر و بهتر شوم.

* بهترین و بدترین مطلبی که در رسانه‌ها در سالی که گذشت درباره شما نوشته شده بود چه بود؟

همان اندازه ای که توقع دارم از من خوب در رسانه ها بنویسند همان اندازه هم انتظار می رود که از من چندان جالب یاد نکنند.به هر حال انتقاد همیشه به آدم برمی‌خورد اما این طبیعی است که در مواقعی که نتیجه لازم را کسب نمی کنید مورد انتقاد قرار بگیرید.از طرفی انتقاد باعث می‌شود شما از گذشته درس عبرت بگیرید، رو به جلو حرکت کنید. من به هیچ وجه از انتقاد ناراحت نمی‌شوم مگر اینکه انتقادی از روی غرض ورزی باشد.در زمان باخت باید پاسخگوی انتقادات تند رسانه ها باشم و توضیح بدهم که چه مسائلی سبب شد تا نتوانم به موفقیتی خاصی نائل شوم.

* چه برنامه ای در سال 97 داری؟

در سال 97 بازی های آسیایی جاکارتا و رقابت های قهرمانی جهان را پیش روداریم که امیدوارم با سعی ، تلاش فراوان و لطف خدا بتوانم در تمامی این رقابت ها اگر در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرم و به مانند گذشته برای کشورم مفید باشم.در زندگی شخصی هم برای خودم برنامه ریزی های را انجام داده ام که امیدوارم سال خوبی از این لحاظ برایم باشد.در درس هم به دلیل ورزش حرفه ای نتوانستم زیاد پیگیری کنم و امسال قصد دارم با جدیت بیشتری این موضوع رسیدگی کنم.

* آیا بهتر نبود به دلیل مصدومیت از حضور در رقابت های جهانی پاریس انصراف می دادی؟

مسلما زمانی که من میدان را خالی کنم به طور قطع و یقین جوانانی که در بیرون جا مانده اند به سرعت خودشان را به ترکیب می رساندند و جای من را می گیرند.مصدومیت جزئی از ورزش حرفه ای است و در برخی از موارد خیلی از ورزشکاران بودند که با آسیب دیدگی راهی مسابقات شدند و توانستند حتی به مدال جهانی و المپیک هم دست یابند.من بیدی نیستم که با این بادها بلرزم. ورزش یک عرصه‌ای است که با هیچ چیز قابل قیاس نیست. شما در آن استرس، معروفیت، محبوبیت و البته آسیب‌دیدگی دارید. شما در ورزش مدال هم دارید، می‌توانید با گرفتن آن مردم را خوشحال کنید و پرچم کشورتان را به اهتزاز درآورید. هیچ عرصه‌ای به این شکل نیست. هیچ ورزشکاری دوست ندارد که بدترین نتیجه را در ورزش بگیرد و آسیب‌دیدگی هم جزئی از ورزش است. خیلی از ورزشکاران مهم دنیا بودند که قبل از مسابقه و یا شب قبل دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و نتوانسته‌اند مسابقه بدهند ولی من در رقابت های جهانی پاریس برای کسب بهترین نتیجه تمام سعی‌ام را کردم. خیلی سختی کشیدم و تمام فکرم این بود که بتوانم مردم را خوشحال کنم، ولی نشد. من این قول را می‌دهم که تمام سعی و توانم را به کار بگیرم تا یک نتیجه خوب و  درخور مردم ایران برای کشورم به دست بیاورم و بتوانم دل مردم را شاد کنم.

* بعد از ناکامی در رقابت های جهانی مردم وقتی شما را دیدند چه گفتند؟

در زمان هایی بوده که توانسته ام به مدال برسم اما با این حال مردم از مدال گرفتن من خوشحال نشده اند و نکته جالب اینکه در برخی مسابقاتی که شکست خورده ام به عینه مشاهده کرده ام برخی ها از اینکه من دست خالی به کشور بازگشته ام احساس شادمانی کرده اند.البته در کنار این مسائل یک سری افراد هم هستند که باخت من ناراحت می شوند.خوب نیست که با باخت روحیه ام را از دست بدهم و مهم ترین هدف در زندگی هر انسانی داشتن انگیزه است و همین مسئله باعث می شود آن ورزشکار در مسابقات آینده مصمم تر به فکر مدال گرفتن باشد.

*اگر به مدال المپیک برسی، ممکن است خداحافظی کنی؟

من آدمی نیستم که به مدالی که گرفتم قانع شوم، درست است. بعد از هر مسابقه می خواهم که موفقیتم را تکرار کنم.هنوز به این موضوع فکر نکرده ام که در صورتی که در توکیو به مدال برسم چه تصمیمی را درباره آینده ام می گیرم.

* برنامه خاصی در ذهنت داری که مانع بی انگیزه شود؟

بله اما نمی توانم توضیح بدهم، یک چیزی در وجودم هست که نمی توانم کشتی را کنار بگذارم. مثل زندگی ام است، هیچ وقت از مدال گرفتن خسته نمی شوم و انگیزه ام کم نمی شود. آدم هایی هم هستند که در این راه کمکم کنند و به اصطلاح مرا هُل بدهند که اصلی ترینشان مربی ام است، گاهی شده که گفتم کشتی دیگر بس است ولی به خاطر او برگشتم و بهترین نتیجه را گرفتم. کافی است یک حرف و یک انگیزه کوچک داده شود که مرا ده قدم به جلو ببرد. آدمی هستم که زود انگیزه می گیرم ولی کم پیش می آید برای چیزی خیلی مایه بگذارم اما کشتی دیگر جزئی از وجود من است و هر کاری برایش می کنم.

* اولین عیدی را در سال جدید به چه کسی می دهی؟

اولین عیدی ام را در شروع سال جدید باید به خواهر زاده هام بدهم.

* اولین عیدی که گرفتی؟

اولین عیدی را یادم نمی آید از چه شخصی دریافت کردم.البته اگر اشتباه نکنم از مادر بزرگم گرفتم. او اولین کسی بود که در دوران کودکی ام به من عیدی داد و با اینکه سال ها از این موضوع می گذرد اما هنوز هم برایم خاطره انگیز است و محال آن را فراموش کنم.دوست داشتم هنوز هم مادرم بزرگم زنده بود و دوباره از او عیدی می گرفتم.

* عید کجا می روی؟

من در عید نووروز جایی را بهتر از شمال کشور سراغ ندارم و علاقه زیادی به شهرهای رامسر و تنکابن دارم. به غیر از شمال هم دوست دارم راهی دیار لرستان و شهرستان خرم آباد شوم،زیرا مادرم اهل آنجا است. البته با این حال تمام شهرهای ایران دوست داشتنی است و هر شهری زیبایی خاص خودش را دارد.

* منبع درآمدی داری؟

تمام ورزشکارانی که در رقابت های برون مرزی صاحب مدال می شوند نزدیک به یک میلیون تومان از صندوق حمایت از ورزشکارها حقوق دریافت می کنند که مطمئنا این نمی تواند کفاف زندگی یک ورزشکار حرفه ای را بدهد.

* قشنگ ترین سنت عید نوروز؟

من چیدن سفره هفت سین را خیلی دوست دارم.البته از محتویات سفره با توجه به سبزی مازندران علاقه شدیدی به سبزه دارم و این کار راخیلی دوست دارم.

* شما پرسپولیسی هستی؟

معمولا اشخاص 2 نوع هستند یا استقلالی یا پرسپولیسی. که من خودم به شخصه تعصب خاصی به پرسپولیس و رنگ قرمز دارم. از نظر من برانکو مربی با دانش و تدبیری است و احساس می کنم در موقعیت های بحرانی و حاد می تواند تیم را به خوبی مدیریت کند.البته شرایط بازی در دربی با دیدارهای دیگر متفاوت است و به اعتقاد من برد و باخت در هر رقابتی وجود دارد.شاگردان برانکو در بازی رفت با یک گل پیروز شدند در بازی برگشت هم با همین نتیجه شکست خوردند و امکان دارد در سال آینده برد در بازی دربی از آن سرخ پوشان پایتخت شود.در کل فکر می کنم برانکو شخصیت ویژه ای دارد و از کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی هم بهتر است و خود می داند که چطور از بازیکنان استفاده کند.

* می توانستی فوتبالیست هم بشوی؟

اگر کشتی گیر نمی شدم به طور حتم سراغ فوتبال می رفتم و این ورزش را ادامه می دادم.البته در کنار این رشته ها به شنا هم علاقه خاصی دارم.

* ابراز علاقه هواداران در خیابان اذیتت نمی کند؟

عصبی که نمی شوم ولی بعضی وقت ها کسانی هستند که حرف هایی می زنند و سوال هایی می کنند که آدم نمی داند چه بگوید، مثلا می گویند بیا عکس بگیریم من هم قبول می کنم.در کل از اینکه می بینم مردم دوست دارند با من عکس بگیرند ناراحت نمی شوم و ترجیح می دهم با خوش رفتاری با مردم برخورد کنم.

* نظرت در مورد سال 97  چیست؟

امیدوارم در سال 97 به مردم ایران وفا کند و سال خوبی پیش رو داشته باشیم. از خدا می خواهم در امسال تمام گرفتاری های مردم برطرف شود.

* چقدر موفقیت هایت را مدیون پدرت هستی؟

پدرم در این سال ها برای رشد و پیشرفت من هر کاری بوده انجام داده و به نظر خودم اگر تا آخر عمر هم بخواهم نمی توانم ذره ای از محبت و تلاش های بی دریغ او را جبران کنم..رابطه ام با پدرم واقعا دوستانه بود.

* فضای مجازی؟

من در فضای مجازی حضور ندارم و بیشتر وقتم را صرف تمرین کردن می کنم تا بتوانم با آمادگی کامل در اردوهای تیم ملی شرکت کنم.افرادی که در این کار تبحر دارند بیشتر علاقه مند به حضور در فضای مجازی هستند.

* تفریح؟

تاکنون فرصتی پیش نیامده که برای تفریح به جای خاصی بروم و بیشتر وقتم را صرف حضور در اردوهای تیم ملی کرده ام.تنها تفریح من تمرین،تمرین و تمرین است و از اینکه نمی توانم مانند دیگران به جاهای دیدنی بروم احساس ناراحتی نمی کنم و زنگ تفریح من ورزش کردن است.

* پیام نوروزیت برای هموطنان چیست؟

امیدوارم تمام کسانی که در تخت بیمارستان بستری شده اند هر چه زودتر شفای عاجل پیدا کنند و به آغوش گرم خانواده شان باز گردند.ضمن آروزی سلامتی و موفقیت برای تمام مردم ایران دوست دارم مشکلات موجود کاهش یابد.امیدوارم در سال 97 تمام ورزشکاران کشورمان در رقابت بین المللی به موفقیت برسند و پرچم کشورمان را به اهتزاز در بیاورند..

* آیا به دنبال کسب مدال در المپیک توکیو هستی؟

در صورتی که سن و سالم یاری کند و همه شرایط مناسب باشد در ترکیب تیم ملی حضور داشته باشم سعی می کنم اولین مدالم را در بازی های المپیک کسب کنم تا ویترین مدالهایم با المپیک کامل شود. برای یک ورزشکار تمام هدفش همین است و هیچ‌کس دوست ندارد که در مسابقات جهانی یا المپیک مدال نگیرد.

* به کدام خواننده و بازیگر علاقه داری؟

زمان هایی که در اردو هستم اصلا فرصت هیچ تفریحی ندارم و فقط فیلم های سینمایی زیاد می بینم، موضوعات اجتماعی را خیلی دوست دارم و کمدی را اصلا نمی پسندم البته فیلم های اکشن و ترسناک هم نگاه می کنم . در میان بازیگران آقا به شهاب حسینی و مرحوم خسر وشکیبایی و در بین بانوان هم کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی را می پسندم.

* چه توصیه ای به مردم در ایام عید داری؟

عید قشنگه با کارهای خوب ما قشنگ تر هم می شود و بهتر است شادی هایمان را تقسیم کنیم تا عید زیبا تری را داشته باشیم.

* به این لهجه دوست داشتنی عید را تبریک بگو؟

سال نو رو تبریک گمه!

* چند تا اسم مى گويم و اولين واكنشى كه به ذهن شما می آید ؟

رسول خادم

آخر با معرفت

حسن یزدانی

پلنگ کشتی

محمود اسماعیل پور

نماد معرفت و غیرت

کشتی

عشق

جهان پهلوان تختی

نماد اسوه و جاودانگی

جویبار

پایتخت کشتی

ایران

بهترین کشور

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.