سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخ نعیم قاسم در برنامه بدون مرز:

تنها راه بازگشت صلح به یمن، توقف تجاوز عربستان به این کشور است

معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: هرگاه تجاوزات عربستان به یمن متوقف شود، صلح و آرامش به این کشور باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت ما چشمداشتی به خاک سوریه نداریم، اما ادامه حضورمان در سوریه بستگی به وضعیت این کشوردارد. تا زمانی که بحران سوریه حل نشود ما به درخواست دولت سوریه در این کشور باقی خواهیم ماند.

شیخ نعیم قاسم که در گفتگو با برنامه بدون مرز سخن می‌گفت در مورد بحران یمن نیز تاکید کرد هرگاه تجاوزات عربستان به یمن متوقف شود، صلح و آرامش به این کشور باز می‌گردد و تا زمانی که سعودی‌ها در یمن هستند راه حلی برای بحران یمن وجود ندارد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه این گفتگو به سوالات دیگری در خصوص مسائل منطقه پاسخ داده است.

سوال: لبنان در ماههای اخیر دستخوش تحولات بسیاری بوده که استعفای سعد حریری و بازگشت او به لبنان یکی از این موارد است، با توجه به تحولات داخلی لبنان، آینده این کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
. به نام خداوند بخشنده مهربان. آنچه اخیرا اتفاق افتاد یعنی استعفای سعد حریری و بازگشت او به یقین بحرانی برای لبنان تلقی می‌شود اما به لطف همکاری‌هایی که در سایه ریاست جمهوری و تمامی گروههای سیاسی موجود در کشور وجود دارد توانستیم به تفاهم برسیم که نتیجه آن بازگشت کابینه و از سرگیری دوباره فعالیت‌های کابینه بود، بدون اینکه شاهد تداوم بحران باشیم، به همین دلیل بحران اخیر را بحرانی گذرا می دانیم.

تصور نمی‌کنم در این زمینه شاهد بحران‌های دیگری باشیم، زیرا تنش مذکور تمام شد و لبنانی‌ها ثابت کردند با هم تعامل دارند و از خارج از مرزها دستور نمی‌گیرند در نتیجه این دولت وظیفه دارد شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی آماده سازد تا به خواست خدا شرایط لبنان به ثبات برسد.

سوال: برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان خیلی تلاش کردند در امور داخلی لبنان دخالت کنند که نمونه آن را در استعفای حریری شاهد بودیم، نقش عربستان را در لبنان چطور ارزیابی می کنید؟

دولت لبنان اعلام کرد هرگز در امور داخلی کشورهای عربی مداخله نمی کند، البته اگر به این نکته اشاره هم نمی کرد بازهم روشن و آشکار بود زیرا عدم مداخله در امور دیگران از اصول دولت لبنان است، لبنان هیچگاه در امور داخلی کشورهای عربی مداخله نکرده است اما مواضعی که برخی طرف ها در لبنان اتخاذ می کنند مواضعی سیاسی هماهنگ با دیدگاههایشان است، غالبا این سیاست‌ها علیه اسرائیل و تروریست‌های تکفیری است و به نظر می رسد بیان چنین مواضعی خالی از اشکال باشد.

سوال: از طرف دشمنان مردم لبنان و دشمنان حزب الله زمزمه‌هایی مبنی بر خلع سلاح حزب الله شنیده می‌شود ، پاسخ شما به این گروهها چیست؟

در حال حاضر چنین مبحثی مطرح نیست، البته در گذشته این مبحث به طور گسترده مطرح بود اما الان از موضوعاتی شمرده می‌شود که از نگاه گروههای سیاسی و حتی دولت لبنان بررسی آن به آینده موکول شده است زیرا ما در شرایط دشوار و پیچیده‌ای به سر می‌بریم و در چنین شرایطی، مقاومت نیاز لبنان است زیرا مقاومت شایستگی خود را در مقابله با اسرائیل و گروههای تکفیری نشان داده است همه دنيا می داند که حزب الله لبنان (در جنگ) سوريه مشارکت دارد، زيرا سوريه پشتيبان مهمي برای محور مقاومت به شمار می رود و بايد همه از دولت سوريه در برابر جريان‌های تکفيری حمايت کنيم. نکفيری‌ها از سر تا سر جهان با حمايت بين المللي در سوريه گردهم آمدند تا دولت اين کشور را سرنگون کنند و دولتی روی کار بياورند که در جهت منافع اسرائيل کار کند.

نقش حزب الله لبنان، در سرکوب رژیم اسراییل بسیار تاثیر گذار است و دولت لبنان این را می‌داند پس در حال حاضر منطقی نیست سلاح حزب الله از محورهای مذاکرات باشد چون در شرایط کنونی یکی از نیازها، مقاومت است پس پیش کشیدن چنین مبحثی در این مرحله برای لبنان مناسب نیست.

سوال: سعد حریری نخست وزیر لبنان ایران را به مداخله در امور داخلی لبنان متهم می کند ، این ادعا تا چه حد صحت دارد؟
ایران در امور داخلی لبنان مداخله نمی کند و ما به این حقیقت آگاهیم، بله، مقصود او این است که حزب الله لبنان روابط ممتازی با ایران دارد و این مورد خوشایند انها نیست، مقصود انها برخی از رفتارهایی است که متناسب با دیدگاه حزب الله و ایران و مخالف با آرای برخی از کشورها ی عربی است که مقاومت و تلاش برای آزادی قدس را نمی خواهند. البته  این ادعا بخشی از نظرات متعدد در کشورلبنان است چون در لبنان آزادی بیان وجود دارد اما در بخش عملی چنین دیدگاهی درست نیست و دیگر نهاد ها و احزاب اینگونه فکر نمی کنند چون واقعیت ندارد، و واقعیت این است که ایران در لبنان مداخله نمی کند.

سوال: در چند سال اخیر شاهد دشمنی های عربستان علیه حزب الله بودیم مواضع این کشور به گونه ای است که سعی می کند حزب الله را در داخل لبنان و منطقه مهار کند، دلیل مخالفت و دشمنی عربستان با حزب الله چیست؟
عربستان به طور واضح ثابت کرد که بیشتر به دلیل موضع حزب الله در موضوع یمن، به این حزب نگاه منفی دارد، پیش از این نیز، دلیل اصلی، حضور حزب الله در سوریه بود اما ما خواستار برادری با دیگر مسلمانان کشورهای عربی هستیم و در عین حال نگاه و اندیشه سیاسی خود را هم حفظ می کنیم و کسی هم نمی تواند ما را به اندیشه و تفکر خاصی ملزم کند، این موضوعی است که به خود حزب الله ارتباط دارد. چنانچه دیگر گروههای سیاسی نیز در این زمینه مختارند. پس عربستان نمی تواند شرایط خود را بر ما تحمیل کند ما نیز در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی کنیم.

سوال: شکی نیست که بخش اعظم پیروزی ها علیه داعش در عراق و سوریه مرهون تلاش های محور مقاومت و حزب الله است، بفرمایید حزب الله تا چه زمانی در سوریه باقی خواهد ماند؟
ما درباره حضورمان در سوریه، نمی توانیم زمان مشخص کنیم، این مسئله به حل بحران سوریه مرتبط است، اگر موضوع سوریه حتی در چند ماه آینده حل شود ما از این کشور خارج خواهیم شد زیرا ضرورتی برای حضور ما و حتی نیازی به حضور ما نیست اما تا زمانی که این نیاز وجود دارد ما نیز در سوریه حضور خواهیم داشت و این حضور تا زمانی است که سوری ها برای حل سیاسی بحران به توافق برسند. البته ما چشمداشتی در این کشورنداریم. حزب الله قصد مداخله در امور کشورهای ديگر را ندارد و نمی خواهد دستاوردي خارج از حضور و نفوذ خود درلبنان داشته باشد. اما حزب الله اسرائيل را عامل بحران منطقه مي داند همانطور که (اسرائيل) را عامل بحران لبنان مي داند.
از اين رو حزب الله براي مقابله، جنگ و مقامت عليه اسرائيل شکل گرفته است. اين مسئله موجب شده است که آمريکا و کشورهاي غربي با اسرائيل عليه حزب الله ابراز همدردی کنند. آمريکا و کشورهای غربي از حزب الله مي خواهند اسرائيل را رژيم مشروع بداند و آن را به رسميت بشناسد و حزب الله با اين مسئله مخالف است. همچنين حوادث سوريه نشان مي دهد آنها مي خواهند يک کشور عضو محور مقاومت را از بين ببرند.
از اين رو حزب الله برای دست يافتن به منافعي در کشورهاي ديگر با تکفيري ها و اسرائيل نمی‌جنگد و ما چنين هدفي نداريم. ما مي خواهيم هدف اسرائيل باشد و از همه طرف هايي که عليه اسرائيل و تکفيري ها در کنار ما مي جنگند حمايت کنيم. ما طرحي در خارج از لبنان نداريم، ولي ما از متحدانمان و جبهه مقاومت حمايت مي کنيم. حزب الله در بازگرداندن ثبات وامنیت و بازگشت شرایطی که مردم این کشور بتوانند آزادانه گزینه های خود را انتخاب کند کمک می کند.
سوال:عربستان و اسرائیل تلاش می کنند جنگی را بر منطقه تحمیل کنند آیا ممکن است لبنان طعمه این جنگ باشد؟
در این برهه بعید می دانم جنگ اسرائیل علیه لبنان اتفاق بیفتد، چنانچه معتقدیم اسرائیل در پی آن بود تا با هدف بهره برداری از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس، مانع تحولات کنونی لبنان شود. معقولانه نیست که در چنین شرایطی شعله جنگ را روشن کند با این حال ما همواره گفته ایم اگر اسرائیل تصمیم به جنگ بگیرد ما آماده‌ایم اما شرایط عملی میدانی اسرائیل برای جنگ مهیا نیست.
سوال: آیا شما پس از بازگشت سعد حریری با ایشان ملاقات داشتید؟

هیچ مانعی برای دیدار میان حزب الله و سعد حریری وجود ندارد، ما در داخل کابینه با او دیدار می کنیم، حزب الله و جریان المستقبل که ریاست آن را سعد حریری بر عهده دارد گفتگوهای دوجانبه دارند، درواقع چه در روند سیاسی و چه در داخل کابینه، مشکلی نیست که مانع چنین دیدارهایی شود.

سوال: حریری شرایطی را برای آینده لبنان و حضورش در کابینه مشخص کرد، نظر شما درباره این شرایط چیست؟

دولت لبنان توضیح داد که در موضوع دورنگه داشتن کشور از برخی بحران ها چگونه عمل خواهد کرد، در التزامات عملی، ما نیز بخشی از دولت هستیم، معتقدیم این ایده با نقش، مواضع و دیدگاههای حزب الله منافاتی ندارد.

سوال: فکر می کنید که آینده منطقه با توجه به تحولات لبنان، یمن و عربستان چگونه پیش خواهد رفت و چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

تحولات منطقه بستگی به رفتار مردم منطقه دارد، وقتی یمنی ها پیروز شوند و تجاوز به این کشور متوقف شود، یعنی همان اتفاقی رخ دهد که در سوریه و عراق رخ داد یا پیش از این لبنان شاهد آن بود، دستاوردهایی محقق می شود که باید از آنها بهره برد نه آنکه این اتفاقات عامل پیدایش مشکلات و چالش‌های جدید باشد، در هر حال وقتی در منطقه‌ای پیروزی حاصل می شود این دستاورد خود را بر امور دیگر تحمیل می کند در چنین شرایطی صحبت از برخی امور بی فایده است.

سوال: به موضوع یمن اشاره کردید، با توجه به کشته شدن علی عبدالله صالح ، آینده این کشور را چطور پیش بینی می کنید، دیدگاه شما درباره جنایاتی که ائتلاف زیر نظر عربستان مرتکب شده است چیست؟
حل مشکل یمن در این است که عربستان تجاوز به این کشور را متوقف کند، زیرا اگر این تجاوز ادامه یابد نتیجه آن جز تداوم کشتار مردم یمن، ویرانی زیر ساخت‌ها و دردمندی بسیاری از مردم نیست. کارهایی که از نظر شرع، قانون، انسانیت واز نگاه سازمان ملل متحد ممنوع و حرام است. واقعيت اين است که سعودی‌ها مي خواهند بر جهان اسلام تسلط پيدا کنند و به اين علت با هر کشوری که با هدف آنها در اين باره مخالفت کنند دشمنی می‌کنند.

عربستان در سوريه مداخله مي کند تا بر اين کشور مسلط شود. عربستان در يمن می‌جنگد و مردم اين کشور را مي کشد تا کنترل يمن را به دست بگيرد. عربستان سعودي از فلسطين دست برداشته است و به صراحت اعلام کرد که از آزاد سازي فلسطين و مقاومت آن حمايت نمي کند تا از اين طريق اسرائيل از عربستان راضی بماند و حکام سعودي در قدرت بمانند. تا زمانی که سعودی‌ها در اين مسير قرار دارند، راه حلي وجود ندارد. اگر آنها به دنبال راه‌حل هستند بايد با قدرت‌های منطقه به ويژه ايران وارد گفتگو شوند و اين گفتگو بر اساس همکاري و نه تسلط باشد.

کشورهای منطقه نمی‌خواهند زير سلطه عربستان بروند و مي بينيم که جنگ همچنان ادامه دارد. من بر این باور نیستم که عربستان در این میدان جنگ سودی ببرد بلکه این کشور بازنده است اگرچه مردم یمن خسارات فراوانی خواهد دید، اما پیش بینی من این است که آینده به سود مردم یمن خواهد بود.

مردم یمن مردمی مقاوم هستند که جانفشانی‌های زیادی کرده اند، اما آنچه در روزهای اخیر دریمن رخ داد، موضوعی داخلی است و مردم یمن می دانند در این زمینه چگونه رفتار کنند، این مردم یمن هستند که درباره گزینه‌های مد نظرخود تصمیم می گیرند، ما شاهد برپایی تظاهرات باشکوه مردمی در این کشور بودیم، تظاهراتی که تاکیدی بر وحدت مردم یمن در مسیر استقلال و رویارویی با تهاجم عربستان است.

 سوال: شما به عنوان یک روحانی بانفود در جهان اسلام چه ارزیابی ای از اظهارات ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس دارید؟
ترامپ آنچه را که بر دیگران پوشیده است به زبان می آورد، او می گوید فلسطینی وجود ندارد، بلکه این اسرائیل است که وجود دارد و پایتختش قدس است. امیدواریم حاکمان جهان عرب و اسلام و همچنین ملت‌ها این واقعیت را درک کنند که آمریکا در کنارشان نخواهد بود،

آمریکا کشور فلسطین، چه از نوع کامل یا ناقص آن را نمی‌خواهد، به عنوان فردی که به این مسائل آگاهم معتقدم تنها راه حل این است که به مردم توضیح دهیم، آگاهی بخشی کنیم، متحد شویم و حامی مقاومت برای آزادی فلسطین باشیم.

سوال: نقش جمهوری اسلامی را در تقویت مقاومت چطور ارزیابی می کنید؟
جمهوری اسلام ایران از زمانی که امام خمینی (ره) آن را بنیان نهاد تا الان که رهبری آن را امام خامنه‌ای حفظه الله بر عهده دارند، در صدر مقاومت قرار دارد، اگر حمایت‌های جمهوری اسلامی نبود لبنان، سوریه و عراق آزاد نمی‌شدند، مقاومت فلسطین قادر به تداوم راهش نبود و نمی توانست شرایط امروز را داشته باشد، پس در شرایط کنونی جمهوری اسلامی در صدر مقاومت قرار دارد، امکاناتی دارد که در اختیار مقاومت قرار می‌دهد و مهم تر اینکه رویکرد درستی دارد،

از خداوند می خواهم به جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران جزای خیر دهد، زیرا آنان با ملت‌های مستضعف جهان همراه و هم گامند و این خیری برای مردم منطقه و ایران است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.