سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مطرح کرد:

تلفیق خلاقیت جوانان با ظرفیت استان‌ها زمینه‌ساز اقتصاد دانش‌بنیان

ستاری گفت: تلفیق توانمندی خلاقانه جوانان با ظرفیت بومی استان‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بیست و دومین نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان گفت: هم سویی مدیران استانی با نوآوری جوانان زمینه ساز تحول اقتصاد مبتنی بر ظرفیت های بومی می‌شود.
ستاری با بیان اینکه جوانان خلاق و نوآور زمینه‌ساز تحول اقتصادی استان و مبنای شکوفاشدن ظرفیت‌های بومی است اظهار کرد: تلفیق توانمندی خلاقانه جوانان با ظرفیت بومی استان ها برای شکل گیری استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دانش بنیان می تواند زمینه‌ساز رشد قابل توجه اقتصاد دانش بنیان باشد.
ستاری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان، مبنای شکل گیری نوع جدیدی از پیوند میان دانشگاه‌ها و صنعت خواهد بود افزود: در گذشته دانشگاهی داشتیم که بر مبنای بوم و شرایط کشور ما شکل نگرفت و مبتنی بر یک مدل غیربومی و غربی بود. بر همین اساس دانشگاه صنعت ما که نوآوری دانشگاه در آن رسوخ پیدا نکرده نیز بومی نیست.

دانشگاه خلاق، نوآوری را به صنعت پیوند می‌دهد

وی ادامه داد: روح نوآوری باید در صنایع ما جاری شود و مهم ترین گام برای رسیدن به نوآوری این است که بدانیم نوآوری و فناوری آموختنی است و دانشگاه خلاق می تواند این نوآوری را به صنعت پیوند دهد.
رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با بیان این که صنایع بومی مانند فرش و صنایع خلاق فرهنگی از مهم ترین سرمایه های استان زنجان برای رشد یک اقتصاد دانش بنیان بر پایه خلاقیت جوانان استان است، اظهار کرد: اقوام گوناگون در ادوار گذشته با توسعه صنایع فرهنگی و صنایع دستی خود عشق و همدلی خود را با عوامل دیگر ابراز کردند و در طول سالیان این صنایع به دلیل شکل گیری بر یک مبنای درست توانستند بقای خود را حفظ کنند. اکنون راه تحول اقتصاد با رشد این صنایع و با به کار بسته شدن نوآوری جوانان تحصیل کرده هموار است.
ستاری تصریح کرد: در این راه نقش دانشگاه‌ها در ایجاد رابطه دوطرفه میان دست یافته های علمی و دانشی با این صنایع، کلیدی است.
 

کارخانه‌های بدون نوآوری سد راه خلاقیت جوانان

رییس بنیاد ملی نخبگان، چاره تحول استان ها و ایجاد اشتغال برای جوانان بومی ایران بهره‌مندی از ظرفیت این صنایع خوبی کار بستن خلاقیت و جوانان دانشگاهی بیان کرد و گفت: کارخانه‌های بدون نوآوری و ناسازگار با محیط بومی استان ها و استخدام دولتی به عنوان تنها راهکار اشتغال جوانان سد راه بروز خلاقیت و نوآوری سرمایه‌های انسانی است و باید با شکل گیری صنایع خلاق و رقابت پذیر توسط بخش خصوصی، راه شکوفایی توانمندی جوانان استان ها هموار شود.

به گفته ستاری، تحول استان ها با فراهم کردن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به منظور شکل گیری استارتاپ ها و کسب و کارهای دانش بنیان فارغ التحصیلان دانشگاهی ممکن می شود.

و فناوری رئیس جمهوری مهمترین لازمه پیگیری این محیط کسب و کار را رفع موانع نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه کسب و کار، سازگار شدن بدنه آموزش پایه با فرهنگ دانش بنیان و حرکت دانشگاه ها در مسیر پرورش کارآفرینان جوان دانست و گفت: اگر محیط کسب و کار برای اشتغال و کار آفرینی جوانان فراهم باشد آنها می توانند با اعتماد به نفس شجاعت و انگیزه که دارند موانع را از پیش روی خود بردارند و ساختار را به گونه‌ای فیلم سازگار کنند که مسیر کسب و کار های استارتاپی و دانش بنیان آنان همراه شود.

تحول در استارتاپ ها نیازمند ساختارهای قانونی و اجرایی

ستاری نقش نهاد های اجرایی استانی برای ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را کلیدی عنوان کرد و افزود: حرکت تحول‌آفرین استارتاپ‌ها محقق نخواهد شد مگر آنکه ساختارهای قانونی و اجرایی موجود از یک فرهنگ و نگرش منبع محور به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کرده و محیط را برای شکل گیری این کسب و کارها هموار کند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه استارتاپ های فعال خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بزرگترین دستاورد ها را اقتصاد مبتنی بر خلاقیت به ارمغان آورده اند افزود: خاستگاه بسیاری از این استارتاپ های موفق استان‌های کشور هستند و به دست جوانان بومی استانی شکل گرفتند بر همین این اساس می بایست با ایجاد زمینه‌های شکل‌گیری این استارتاپ ها، بازگشت نخبگان بومی به استانها و کمک به چرخه اقتصاد خلاق هر استان محقق شود.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، بازگشت استعدادهی برتر و نخبگان غیرمقیم بر مبنای زیست بوم کارآفرینی نوآوری بهترین زیرساخت برای بازگشت نخبگان توانسته است زمینه فعالیت بیش از یک هزار نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان برتر را فراهم کند.

امضای تفاهم نامه حمایت از پارک علم و فناوری

در ادامه این نشست، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،استاندار زنجان، رئیس پارک علم و فناوری زنجان و مدیرکل امور فناوری وزارت علوم ، تفاهم نامه همکاری برای حمایت از پارک استان زنجان منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ضمن حمایت از تاسیس پارک علم و فناوری زنجان، از ایده های مستقر در این پارک علم و فناوری راه اندازی دیتا سنتر، شهر سایبری(cyber city) و برج سایبری (cyber tower) حمایت می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.