سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی جام‌های جهانی فوتبال؛

جام "ژول ریمه" سرانجام در جام جهانی ۱۹۷۰ به برزیل رفت

رقابت‌های جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۷۰ به میزبانی مکزیک و با حضور ۱۶ تیم برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت های جام جهانی 1970 به میزبانی مکزیک از تاریخ 31 می تا 21 ژوئن در 5 شهر مکزیک برگزار شد. این رقابت ها برای نخستین بار بود که در قاره آمریکای شمالی برگزار می شد.

قاره اروپا در این رقابت ها 9 نماینده ، آمریکای شمالی 2 نماینده ، آمریکای جنوبی 3 نماینده ، آسیا و اقیانوسیه 1 نماینده و آفریقا هم 1 نماینده در این رقابت ها داشت.

تیم های آرژانتین ، مجارستان و فرانسه از جمله غایبان بزرگ این جام بودند. اما این جام جهانی دارای یک نکته ویژه بود . بر اساس قانون هر کدام از تیم هایی که می توانست 3 دوره قهرمانی جام جهانی شود می توانست جام ژول ریمه را برای همیشه نزد خود نگه دارد. در این دوره از رقابت های جام جهانی که نهمین دوره ان بود تیم های برزیل ، اروگوئه و ایتالیا هر کدام با 2 قهرمانی به دنبال ان بودند تا این جام را برای همیشه به کشور خود ببرند.

اسامی تیم های حاضر در جام جهانی 1970 به تفکیک قاره های به شرح زیر است :

اروپا :   شوروی ، ایتالیا ، انگلستان ، بلژیک ، سوئد ، رومانی ، چکاسلواکی ، آلمان غربی و بلغارستان

آمریکای شمالی :  مکزیک ، السالوادور

آمریکای جنوبی :   برزیل ، اروگوئه ، پرو

آفریقا :  مراکش

آسیا و اقیانوسیهرژیم اشغالگر قدس

دور مقدماتی

گروه اول


تیم های مکزیک ، اتحاد جماهیر شوروی ، بلژیک و السالوادور تیم های گروه نخست را تشکیل می دادند. تیم فوتبال شوروی همراه با میزبان این رقابت ها یعنی مکزیک توانستند به عنوان 2 تیم نخست این گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند.

بازی دو تیم مکزیک و شوروی که نخستین بازی این جام بود شاهد حضور 107 هزار هوادار در این ورزشگاه بود این بازی با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

گروه دوم

تیم های ایتالیا ، اروگوئه ، سوئد و رژیم اشغالگر قدس تیم های گروه دوم این رقابت ها را تشکیا می دادند . 3 تیم از این گروه سابقه قهرمانی در رقابت های جام جهانی را داشتند و همین مسئله دیدار های این گروه را بسیار حساس کرده بود. در پایان این رقابت ها تیم های ایتالیا و اروگوئه توانستند راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند و سوئد یکی از تیم های حذف شده دور مقدماتی لقب گرفت. همچنین پر تماشاگرترین دیدار این گروه هم میان تیم های ایتالیا و اروگوئه بود که 30 هزار نفر را به ورزشگاه کشید.

گروه سوم

تیم های برزیل ، انگلستان ، چکاسلوواکی و بلغارستان چهار تیم این گروه را تشکیل می دادند. برزیلی ها در دور مقدماتی در هر 3 دیدار خود برنده شدند و با امتیاز کامل همراه با انگلستان به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند. پر تماشاگرترین دیدار این گروه هم میان تیم های برزیل و انگلستان بود که با حضور 66 هزار تماشاگر برگزار شد. تیم ملی برزیل در این دیدار موفق شد با 1 گل انگلستان را شکست دهد.

گروه چهارم

تیم های آلمان غربی ، مراکش ، پرو و بلغارستان هم چهار تیم این گروه را تشکیل می دادندو آلمانی ها همانند برزیلی ها در هر 3 دیدار خود پیروز شدند و توانستند همراه با پرو راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند. پر تماشگر ترین دیدار این گروه برای بازی تیم های آلمان غربی و پرو بود که نزدیک به 18 هزار نفر هوادار را به ورزشگاه کشید.

مرحله یک چهارم نهایی

برنامه و نتایج این مرحله به شرح زیر است :

شوروی 0 – 1 اروگوئه

برزیل 4 – 2 پرو

ایتالیا 4 – 1 مکزیک

آلمان غربی 3 – 2 انگلستان

بدین ترتیب تیم میزبان یعنی مکزیک از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماند و نتوانست از بخت میزبانی خود برای کسب عنوان استفاده کند.

مرحله نیمه نهایی

تیم های برزیل و اروگوئه در این مرحله یکی از حساس ترین بازی های مرحله نیمه نهایی را برگزار کردند. تیم فوتبال برزیل در این دیدار حساس توانست با نتیجه پرگل 3 بر 1 ارگوئه را شکست دهد تا مانع تحقق اروگوئه ای ها برای رسیدن به سومین جام ژول ریمه شود.

تیم فوتبال ایتالیا هم در یک بازی حساس و نفس گیر توانست با گلزنی در وقت های اضافه تیم فوتبال آلمان غربی را با نتیجه نزدیک 4 بر 3 شکست دهد و فینالیست شود.

رده بندی

آلمانی ها که نایب قهرمان قبلی این رقابت ها بودند و توانسته بودند در سال 1954 به عنوان قهرمانی برسند در بازی رده بندی به مصاف اروگوئه ای رفتند که در افتخارات چیزی از آن ها کم نداشت. ژرمن ها در بازی رده بندی موفق شدند با یک گل اروگوئه را شکست دهند و برای دومین بار پس از جام جهانی 1934 به عنوان سومی برسند.

فینال

دیدار فینال بسیار حساس و نفس گیر بود. برنده این دیدار به سومین قهرمانی خود در جام جهانی فوتبال می رسید و می توانست برای همیشه جام ژول ریمه را به خانه ببرد. برزیلی ها در این بازی بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شدند و توانستند با 4 گل ایتالیا را شکست دهند و قهرمان این رقابت ها شوند و برای همیشه این جام را به خانه ببرند.

انتهای پیام /

نگاهی به جام جهانی 1970 مکزیک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.