سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرد آوری آثار هنرمند برجسته کرد "خله ده رزی"

برای اولین بار یک فعال رسانه ای سردشتی، ۱۱ مجموعه از آثار استاد “خضر قادری گرماوی” مشهور به “خله درزی” هنرمند سرشناس “بیت و حیران” کشور را در قالب ۹۰ فایل صوتی و ۴۰ فایل ویدیویی گردآوری کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،   “هادی ابراهیم پور” این شهروند سردشتی تعداد زیادی از آثار خضر قادری خواننده “بیت و حیران”  شهرستان سردشت را در سایت الکترونیکی به www.kheladarzi.ir جمع آوری کرده است..

کاوه حیاک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سردشت گفت: این عمل ارزشمند در راستای جاودانه ساختن و همچنین معرفی هرچه بیشتر استاد “خله درزی” هنرمند فولکلور کشورمان به نسل جوان انجام شده و بسیار مفید خواهد بود.

این برنامه نویس و فعال رسانه ای سردشت نیز گفت:  با همکاری تعدادی از علاقه مندان به موسیقی فولکلور تصمیم به گردآوری آثار کردیم که خوشبختانه در بازه زمانی ۶ ماهه، تعداد زیادی از آثار صوتی و ویدیویی این استاد “بیت و حیران” جمع آوری شد و با توجه به گستردگی و در دسترس نبودن آثار وی، همچنان در حال جستجو و اضافه کردن محتواهای صوتی و تصویری دیگر به وب سایت هستیم.

 

هادی ابراهیم پور افزود: علاوه بر راه اندازی وب سایت، کانال تلگرامی و همچنین صفحات شبکه های مجازی در اینستاگرام، فیس بوک و تویتر به نام استاد خدر قادری راه اندازی شده است و طی هفته آینده، طراحی اپلیکیشن اندرویدی مجموعه آثار وی نیز به اتمام رسیده و در اختیار علاقمندان به موسیقی ناب سنتی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: اگرچه این فعالیت ها بدون هیچگونه حمایت مادی انجام شده اما به صورت کاملا رایگان منتشر شده است و این درحالی صورت میگیرد که همواره مسئولان بر طبل «حمایت از هنرمندان و بکارگیری روش های جدید برای جاودانه ساختن میراثهای ارزشمند هنری» مینوازند، اما آنچه در عمل مشاهده میشود، متفاوت است.

استاد خدر قادری گرماوی مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند بلامنازع بیت و حیران ، متولد ۱۲۹۵ روستای گرماب علیا از توابع دهستان آلان شهر سردشت می باشد .

نکته قابل تامل و مهم اینست که وی در چهارحوزه هنرکردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره بوده و استاد می باشند درحالی که هیچ تحصیلات کلاسیک و غیر کلاسیک خاصی ندارد

«خلە دەرزی» در بیشتر فستیوال های هنری کشور شرکت داشته است ، به نحوی که چند سال پیش در سمینار «آرکی‌تایپ‌های آوازی هند و اروپایی» که توسط کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزارشده بود، با همراهی «محمدرضا درویشی» و «حمیدرضا اردلان» حضور داشته است.

این هنرمند بزرگ چند سال قبل همسرش را از دست داده است و یک پسر و پنج دختر دارد و اکنون با تنها پسرش و نوه هایش در محله دول تانچک سردشت در خانه ای محقر و فقیرانه با سقف چوبی که به هیچ عنوان در خور شان این هنر مند بزرگ که میراث دار فلکلور و هنر غنی مردمان ایران زمین و خصوصا ملت کرد است زندگی می کند.

انتهای پیام/ا

مجموعه آثار صوتی و ویدیویی هنرمند سرشناس کرد گردآوری شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.