سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم شب شعر و شروه در بوشهر برگزار شد

رئیس حوزه هنری بوشهرگفت: مراسم شب شعر و شروه به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در سالن شهید آوینی اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  امید پارسایی فر ضمن گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) وقیام ۱۵ خرداد اظهار داشت: مراسم شب شعر و شروه به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در سالن شهید آوینی اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس حوزه هنری بوشهر ابراز نمود: امام خمینی (ره) مصداق بارز آیه شریفه ۳۳ سوره احزاب می‌باشد که تا آخرین نفس در راه آرمان وهدف با پیمان وعهدی که با خدا بسته بود باقی ماند.

وی درادامه افزود:امام (ره) یک هندسه ونظام فکری برای باقی گذاشت که ماباید برای ادامه این هندسه تلاش فراوان کنیم و مقام معظم رهبری با ادامه دادن این راه امام ودر این دریایی پر تلاطم امروز این هندسه را سوق دادند.

پارسایی فر گفت: هنرمندان بومی وملی می‌توانند با آثارشان این را منصه ظهور گذاشتند

رئیس حوزه هنری بوشهربیان کرد: حوزه هنری با خلق آثار فرهنگی وهنری این راه را ادامه خواهد داد

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان متدین و خوش فکر که هنر مردمی هستند وهنر انقلاب یک هنر مردمی است که امام راحل نیز یک فرد مردمی بودنقش خود را بیش از پیش ایفا کنند

پارسایی فر با توجه به استقبال خوب مردم از این مراسم، عنوان کرد: شب شروه به کمک شره سرایان به مناسبت‌های مختلف در استان بوشهر برگزار می‌گردد

رئیس حوزه هنری درتصریح کرد:شروه هنری است که هرکجا یادخدا و اهل بیت (ع) باشد شروه ما نیز حضوردارد

وی اضافه کرد: این مراسم با شعر خوانی غلامرضا ابراهیمی، مجید عابدی، محمدرضا احمدی فرد و گروه شروه خوانی مفتون که با شروه سرایی پولاد اسماعیلی، شهسوار گنجی، ماندنی بجلی، محسن سناسیری، حیدر احمدی ونی نوازی عبدالحمید تنگستانی هنرنمایی کردند.

بر اساس این گزارش: «شَرْوِه» یکی از اشکال موسیقی آوازی جنوب ایران به ویژه مناطق فارس، دشتستان و دشتی است و آواز غمگینانه و سوزناکی است که در مایه دشتی که زیر مجموعه دستگاه شور است به صورت منفرد توسط شروه خوان اجرا می‌شود. شعر شروه دوبیتی است و تنها سازی که می‌تواند شروه را همراهی کند «نی» است. خاستگاه اصلی شروه مناطق دشتستان و دشتی است.

در نقاط مختلف ایران شروه‌خوانی را به عنوان دشتستانی و آواز دشتستانی می‌شناسند و در بوشهر و دشتستان و دشتی و خوزستان شروه‌خوانی را «فایز خوانی» نیز می‌گویند.

در شروه‌خوانی مناطق استان بوشهر از دوبیتی‌های دوبیتی‌سرایان محلی، چون فایز دشتی، مفتون بردخونی، باکی، نادم آبپخشی و... یا باباطاهر نیز بهره می‌برند.

انتهای پیام/م

برگزاری مراسم شب شعر و شروه در بوشهر

برچسب ها: شورای شهر ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.