سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتبار 500میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های الگو‌سازی در بخش‌های کشت و آبیاری استان اصفهان

استاندار اصفهان از پیش‌بینی 500میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های الگو‌سازی در بخش‌های کشت و آبیاری نوین خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن مهرعلیزاده با اشاره به حضور خود در جلسه هیأت دولت، در بدو ورود به اصفهان، اظهار کرد: از اوایل هفته برای بررسی مشکلات بوجود آمده در حوزه آب به تهران سفر کردم و پس از برگزاری جلسات فشرده به نتایج خوبی دست یافتیم و با اقدام ابتکاری وزرات نیرو و همفکری مدیریت استان و حمایت های رئیس‌جمهور و هیأت وزیران کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شد.

وی با بیان این که این کارگروه به ریاست وزیر نیرو و با حضور وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست تشکیل می‌شود: بیان کرد: در این کارگروه سازمان‌های مربوطه که دولت به آن‌ها تفویض اختیار کرده است به جای دولت تصمیم‌گیری خواهند کرد که سرعت کار بالا خواهد رفت.

استاندار اصفهان با بیان این که اصفهان اولین استانی بود که طرح خود را آماده کرده بود و به عنوان اولین طرح وارد کارگروه شد، عنوان کرد: اولین دستور کار جلسه کارگروه مربوط به اصفهان بود و این ابتکار عمل به نحوی در سطح ملی با وزارت نیرو و در سطح استانی توسط استان اصفهان صورت گرفت، خشکسالی متوالی در 40 سال گذشته و یک‌سوم شدن منابع آبی زاینده رود در این مدت و با توجه به این عوامل باید با شرایط کم آبی سازگاری داشته باشیم و تمام برنامه‌ریزی‌ها در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و ... با راهکارهای مناسب و بر اساس همین میزان آب صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که آب فعلی جوابگوی نیاز کشاورزان، صنعت و شهروندان نیست، تصریح کرد: از دو ماه پیش طرحی تدوین شد تا از صنعت دعوت کنیم که در طرح‌های اساسی، زیربنایی، پایدار و تأمین ملزومات کشاورزی از جمله طرح‌های گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی که هم الگوی کشت و هم الگوی آبیاری را تغییر می‌دهد مشارکت داشته باشند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه صنایع برای تأمین منابع مالی طرح‌های بلند مدت برای احیای مجدد کشاورزی منطقه دعوت شده‌اند، افزود: بخشی از درآمدهایی که از این بخش ایجاد می‌شود برای کمک به معیشت کشاورزان که در اثر نگرفتن آب با مشکل مواجه شده‌اند، استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال کمترین بارش‌ها را در استان داشتیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که حدود 45 درصد کاهش بارش داشته باشیم و با موجودی بسیار کمی که امسال در سد داریم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید حداقل 10 درصد در آشامیدن و در صنعت بین 20-25 درصد و در آبی که از استان خارج می‌شود 10 درصد صرفه‌جویی کنیم تا میزان آب مصرفی در حدی باشد که در انتهای شهریورماه 97، 400 میلیون متر مکعب آب در سد وجود داشته باشد که بتوانیم بخشی را به عنوان کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

استاندار اصفهان با اشاره به این که بخشی از درآمد‌های ناشی از اجرای این طرح‌ها به کشاورزان اختصاص می‌یابد افزود: بخشی از منابع نیز برای کمک به کشاورزان در تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌ها گلخانه‌ای اختصاص می‌یابد و در تلاشیم شرایطی را برای کشاورزان فراهم کنیم که همچنان با کشتی که انجام می‌دهند نتیجه بهتری داشته باشند.

وی استفاده از آب خاکستری و پساب را مهم خواند و خاطرنشان کرد: نیمی از پسابی که در استان اصفهان تولید می‌شود هدر می‌رود که با مدیریت آن می‌توان منابع آبی جدیدی ایجاد کرد و با اجرای این طرح و تخصیص 30میلیون متر مکعب آب می‌توان 11 هزار نفر را مشغول به کار کرد.

مهرعلیزاده با بیان این که کشاورزان بیکار شده در استان حدود 25هزار نفر هستند، گفت: با 60میلیون مترمکعب آب می‌توان مشکلات کشاورزان را حل کرد، البته استفاده بهینه از آب را نباید فقط مربوط به شرق اصفهان دانست، این طرح در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که 500میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های الگو‌سازی در بخش‌های کشت و آبیاری پیش‌بینی شده است، مطرح کرد: طلیعه اجرای این طرح‌ها در  4-5 ماه آینده نمایان خواهد شد و امیدواریم که تا 12-16 ماه مشکل برطرف شود.

استاندار اصفهان از تامین اعتبار اجرای طرح سد تونل سوم کوهرنگ خبر داد و گفت: بعد از 23سال از آغاز اجرای این طرح در صورت تامین منابع مالی و تعطیل نشدن اجرا تا 30 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی هم چنین خاطر نشان کرد: در درجه اول و دوم کمک خدا و سپس با همتی که صورت گرفته، مطمئناً مشکل آب اصفهان حل خواهد شد و با توجه به این که تامین آب از تونل سوم کوهرنگ و دیگر حوضه‌ها زمان بیشتری خواهد برد ولی با همین آب موجود، فراهم آوردن شرایط برای زندگی کردن به نحوی که مردم احساس تنگنا نکنند، به احتمال زیاد بیشتر از دو سال به طول نخواهد کشید.

مهرعلیزاده با بیان این که تامین معیشت کشاورزان از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت استان به شمار می‌رود، افزود: زندگی بخشی از مردم برخی از مناطق به صفر رسیده که قابل تحمل نیست و در این چند ماه به صورت شبانه روزی فعالیت لازم صورت گرفته است و با این ابتکار عمل که می‌تواند به عنوان الگو برای کل کشور تسری یابد، مشکلات برطرف شود و طلیعه خوبی برای برخورد مناسب برنامه محور در سراسر کشور با مسأله کم آبی باشد.

 

انتهای پیام/م

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.