سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

فرصت سوزی در صنعت کفش ایران /ضرورت نوسازی تجهیزات تولید کفش

واردات بی رویه و کم توجهی و غفلت از ظرفیت های بالقوه در صنعت تولید کفش در ایران،شرایط ناگواری را برای این حوزه رقم زده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تولید کفش در ایران از عقبه و سابقه قابل توجهی برخوردار است و در زمان نه چندان دور گذشته، کفش ایرانی به عنوان یکی از محصولات قابل توجه مطرح و شهره بود.

با این وجود، مشکلات متعدد و متکثر در پیش پای این صنعت، شرایطی را رقم زده که در حا ل حاضر بسیاری از تولید کنندگان داخلی،امید چندانی به افق و آینده این فعالیت ندارند.

حسین نوذری، یکی از توزیع کنندگان کفش در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات بسیار مخربِ رکود اقتصادی بر صنعت کفش کشور، اظهار کرد: در طول سالیان اخیر، بسیاری از تولید کنندگان داخلی به دلیل کسادی بازار، عطای فعالیت در این عرصه را به لقایش بخشیده اند و قطعا استمرار این وضعیت، شرایط جبران ناپذیر هر چه بیشتری را برای این عرصه اشتغالزا و سود آور رقم خواهد زد.

وی افزود: در گذشته ای نه چندان دور،تولیدات ایرانی در بازارهای اروپایی حرف اول را می زد، اما امروزه نه تنها بسیاری از فرصت های صادراتی را از دست داده ایم بلکه در ارتباط با بازار داخلی نیز دچار چالش های بسیاری شده ایم.

نوذری بیان کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده که بخش قابل توجهی از بازار داخلی کفش در دست چینی ها و ترکیه ای ها افتاده و این پدیده نامبارک برای کشوری همچون ایران که از توانمندی بسیاریدر این صنعت برخوردار است،زیبنده و شایسته نیست.

بابک یزدان بین، یکی دیگر از فعالان عرصه تولید و عرضه کفش در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت ناگوار اقتصادی حاکم بر بازار کفش، گفت: متأسفانه هر سال وضعیت بازار کفش از سال قبل ناگوارتر می شود.

وی افزود: در شرایطی که در روزها و هفته های پایانی سال به سر می بریم، استقبال عموم مردم از بازار کفش آنچنان که باید رضایت بخش به نظر نمی رسد و این در شرایطی است که در سالیان گذشته، از اواسط بهمن شاهد رونق خاص این بازار بودیم.

یزدان بین تصریح کرد: عرضه و واردات کفش های چینی با قیمت پایین از یکسو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر وضعیتی را برای این بازار ایجاد کرده که بسیاری از فعالان این حوزه، امید چندانی به وصول و پاس کردن چک های خود ندارند و قطعا برای سال 97 ،شاهد ظهور و بروز مشکلات عدیده ای برای فعالان این حوزه خواهیم بود.

این فعال در حوزه تولید و عرضه کفش در غرب استان تهران، گفت: گویی ذائقه بسیاری از مردم نیز تغییر کرده و دیگر به مانند گذشته اولویت نخست برخی از مردم به خرید کفش ایرانی معطوف نمی شود و عامل اصلی این امر به قیمت ارزان تر کفش های چینی باز می گردد که طبیعتا در شرایط فعلیِ اقتصادی، ترجیح بسیاری از افراد به خرید محصولات آن ها استوار است.

ضرورت نوسازی و بِروز سازی دستگاه ها و تجهیزات تولید کفش

یکی دیگر از نارسایی های موجود در بازار کفش به فرسودگی و قدیمی بودن دستگاه ها و تجهیزات تولید این محصول باز می گردد که متأسفانه شرایط را از لحاظ کَمی کِیفی برای ساخت و عرضه محصولات ایرانی سخت و دشوار ساخته است.

محمدرضا نوید کیا، یکی از تولید کنندگان سابق کفش در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرسودگی و قدیمی شدن بسیاری از دستگاه ها و ادوات تولید کفش، گفت: طبیعتا در شرایطی که بخش قابل توجهی از تجهیزات تولید کفش در کشور چین و ترکیه از تکنولوژی روز برخوردار هستند، امکان رقابتِ مطلوب بری تولید کنندگان ایرانی( با رقبای خارجی) سلب می شود.

وی افزود: دوخت کفش به صورت دستی نیز با هزینه تمام شده بالایی همراه است که از حیث تجاری، امکان عرضه آن در بازارهای خارجی به نحو مطلوبی فراهم نیست و برای نقش آفرینی شایسته تر در عرصه صادراتی باید تدابیر لازم در جهت پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر در بخش کفش صنعتی دوز اتخاذ شود که حصول این امر جز با خرید و نوسازی ادوات مربوط به تولید این محصول محقق نخواهد شد.

صنعت کفش ایران برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند تبلیغات و بازاریابی مطلوب است

چندی پیش، غلام محمد زارعی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه ها در خصوص صنعت چرم و کفش ایران تصریح کرد: ایران در این زمینه در زمره کشورهای صاحب نام جهان می باشد اما متاسفانه تقاضای داخلی به سمت خرید و تهیه محصولات چینی سوق پیدا کرده است.

وی افزود: باید زمینه لازم برای تولید و عرضه محصولات با دوام و ارزان قیمت در بازار داخلی فراهم شود و متعاقبا با عنایت به رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی از واردات محصولاتی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد جلوگیری شود.

زارعی در پایان گفت: برای حضور و نقش آفرینی هر چه بیشتر در بازارهای جهانی باید به سمت تبلیغات و بازاریابی مطلوب و موثرتر حرکت کرد.

امید آن می رود با حمایت دستگاه های ذی ربط شرایط لازم برای شکوفایی و حمایت فزاینده تر این صنعت فراهم شود که در صورت حصول این امر قطعا علاوه بر اشتغالزایی هر چه بیشتر، ارز آوری قابل توجهی نیز به دست می آید که در شرایط کنونی اقتصادی کشور، دستاوردهای مذکور، نقش موثری در کاهش بخشی از نارسایی های اقتصادی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اقتصاد ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کفش گرون شد ؟؟؟
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
همه چیز در کل گرون شده
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کاهش قیمت اجناس وکالا
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
توروخدا ارزون کنید قیمت برگردونید به قبل
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
توروخدا ارزون کنید قیمت برگردونید به قبل