سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی جام‌های جهانی فوتبال؛

سومین قهرمانی لاجوردی پوشان در جام جهانی

جام جهانی ۱۹۸۲ از ۱۳ ژوئن تا ۱۱ جولای به میزبانی ۱۴ شهر اسپانیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ادامه بررسی ادوار جام جهانی فوتبال، نگاهی اجمالی به دوازدهمین دوره این رقابت ها می اندازیم.

جام جهانی ۱۹۸۲ از ۱۳ ژوئن تا ۱۱ جولای به میزبانی ۱۴ شهر اسپانیا برگزار شد.
 

سانتیاگو برنابئو و ویسنته کالدرون مادرید، نیوکمپ و ساریا بارسلونا، رامون سانچز پیسخوان و بنیتو ویامارین سویل، سن مامس بیلبائو، خوزه زوریا وایادولید، لاروسالدا مالاگا، لوییس کاسانوا والنسیا، لاروماردا ساراگوسا، مارتینز والرو الچه، کارلوس تارتیئره اوویه دو، ال مولینون گیخون، خوزه ریکو پرز آلیکانته، بالایدوس ویگو و ریازور کورونیا، ۱۷ ورزشگاهی بودند که بازی های جام جهانی ۱۹۸۲ در آن ها برگزار شد.
 
تا سال ۱۹۸۲ هیچ کشوری به اندازه اسپانیا فرصت نداشت که خود را برای میزبانی جام جهانی آماده کند. اسپانیا برای میزبانی رویدادی انتخاب شد که به جای ۱۶ تیم قرار بود با حضور ۲۴ تیم برگزار شود.  
 


طبق قوانین جدید فیفا، ۱۳ تیم از اروپا، سه تیم از آمریکای جنوبی، ۲ تیم از آفریقا، ۲ تیم از آسیا/اقیانوسیه و ۲ تیم از کونکاکاف (آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب) به دوازدهمین دوره رقابت های جام جهانی راه یافتند. اسپانیا به عنوان میزبان و آرژانتین که مدافع قهرمانی بود، این فهرست را تکمیل کردند.
 
گروه بندی جام جهانی ۱۹۸۲ به شرح ذیل است.
گروه یک
لهستان- ایتالیا- کامرون- پرو
گروه دو
آلمان غربی- اتریش- الجزایر- شیلی
گروه سه
بلژیک- آرژانتین- مجارستان- السالوادور
گروه چهار
انگلیس- فرانسه- چکسلواکی- کویت
گروه پنج
ایرلند شمالی- اسپانیا- یوگسلاوی- هندوراس
گروه شش
برزیل- شوروی- اسکاتلند- نیوزلند

دیدار افتتاحیه جام دوازدهم، ۱۳ ژوئن ۱۹۸۲ بین آرژانتین، مدافع عنوان قهرمانی و بلژیک با قضاوت وویتچ چریستوف چکسلواکیایی در حضور ۹۵ هزار تماشاگر ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا برگزار شد که در پایان بلژیک با تک گل اروین فن دن برگ شاگردان سزار لوئیس منوتی را شکست داد و اولین شگفتی جام را خلق کرد.

در پایان ۳۶ بازی مرحله گروهی تیم های لهستان، ایتالیا، آلمان غربی، اتریش، بلژیک، آرژانتین، انگلیس، فرانسه، ایرلند شمالی، اسپانیا، برزیل و شوروی به عنوان تیم های اول و دوم گروه های شش گانه جواز بازی در مرحله بعدی را کسب کردند.

این ۱۲ تیم در دور دوم به چهار گروه سه تیمی تقسیم شدند.
 

گروه اول
لهستان- شوروی-بلژیک
گروه دوم
آلمان غربی- انگلیس- اسپانیا
گروه سوم
ایتالیا- برزیل- آرژانتین
گروه چهارم
فرانسه- اتریش- ایرلند شمالی
 
در پایان این‌ دور چهار تیم صدرنشین لهستان، آلمان غربی، ایتالیا و فرانسه راهی مرحله نیمه نهایی شدند.
در نخستین بازی مرحله نیمه نهایی ایتالیا با گل های پائولو روسی، ۲ بر صفر لهستان را شکست داد تا شاگردان انزو بیرزوت به فینال راه یابند.
در دومین بازی هم آلمان پس از تساوی سه بر سه مقابل فرانسه در وقت های قانونی و اضافی در ضربات پنالتی ۵ بر چهار خروس ها را شکست داد و به فینال رسید.
 

پیر لیت بارسکی، کارل هاینس رومنیگه و کلاوس فیشر برای ژرمن ها و میشل پلاتینی، ماریوس ترسور و آلن ژیرس برای شاگردان میشل هیدالگو گلزنی کردند.
در دیدار رده بندی لهستان با نتیجه ۳ بر ۲ از سد فرانسه گذشت و در جایگاه سوم قرار گرفت. یانوژ کوپسویژ، استفان مایفسکی و آندرزوی زارماچ برای عقاب ها و رنه جیرارد و آلن کوریول برای فرانسه گلزنی کردند.
فینال دوازدهمین دوره جام جهانی فوتبال ۱۱جولای ۱۹۸۲ با قضاوت آرماندو سزار کویلهو برزیلی و در حضور ۹۰ هزار تماشاگر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید برگزار شد و در پایان لاجوردی پوشان ایتالیایی با نتیجه ۳ بر یک آلمان یوزف دروال را شکست دادند و برای سومین بار فاتح جام جهانی شدند.
پائولو روسی، مارکو تاردلی و الساندرو آلتوبلی برای ایتالیا و پل برایتنر برای آلمان در آن بازی گلزنی کردند.
 

حضور ستارگانی چون زیکو، سوکراتس (برزیل)، دیه‌گو مارادونا (آرژانتین)، پائولو روسی و دینو زوف (ایتالیا)، کارل هاینتس رومنیگه و هارالد شوماخر (آلمان‌غربی) و ژان تیگانا و میشل پلاتینی (فرانسه) سبب شد جام جهانی ۱۹۸۲ به جام ستارگان معروف شود. 
با این حال ستاره اصلی این جام کسی نبود جز پائولو روسی. کمتر کسی تصور می کرد مهاجم تیم یوونتوس در جام جهانی ۱۹۸۲ به عصای دست انزو بیرزوت تبدیل شود و با نمایش های درخشانش ضمن رساندن ایتالیا به سومین قهرمانی جام جهانی با ۶ گل زده به عنوان آقای گل و برترین بازیکن جام هم شناخته شود.
از نکات عجیب جام جهانی ۱۹۸۲ اینست که ایتالیا بدون کسب حتی یک پیروزی در مرحله گروهی راهی مرحله دوم شد و در نهایت به قهرمانی جام رسید. ضمن اینکه این تیم با به ثمر رساندن ۱۲ گل در هفت دیدار به عنوان قهرمان جهان رکورد بدی را از لحاظ گلزنی به جا گذاشت.
دینو زوف ۴۰ ساله، کاپیتان تیم ملی ایتالیا پرترین بازیکن تاریخ جام جهانی است که موفق به کسب قهرمانی این رقابت ها شده است.
است.
مانوئل آموروس فرانسوی جایزه برترین بازیکن جوان جام دوازدهم را کسب کرد و جایزه اخلاق هم‌به تیم ملی برزیل رسید.
از دیدار آلمان- فرانسه و برزیل- ایتالیا به عنوان یکی از زیباترین بازی های تاریخ جام جهانی یاد می شود.
 

۱۴۶ گل حاصل ۵۲ بازی این جام جهانی است که میانگین ۲/۸۱ گل را ثبت می کند. ضمن اینکه ۲۱۰۹۷۲۳ نفر با حضور در ورزشگاه دیدارهای جام دوازدهم را تماشا کردند تا میانگین ۴۰۵۷۲ تماشاگر برای هر بازی ثبت شود.
برزیل با به ثمر رساندن ۱۵ گل در پنج بازی و میانگین ۳ گل در هر بازی عنوان بهترین خط حمله را کسب کرد و انگلیس هم با دریافت تنها یک گل در پنج بازی و میانگین ۰/۲ گل خورده در هر دیدار بهترین عملکرد دفاعی را داشت.
 
انتهای پیام/
 

بررسی رقابت های جام جهانی ۱۹۸۲

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
ای کاش ما قهرمان جام جهانی شویم