سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ادوار جام جهانی؛

قهرمانی ژرمن‌ها با گلزنی ماتیاس کفش پاره

جام جهانی ۱۹۹۰ از هشت ژوئن تا ۸ جولای در ۱۲ شهر ایتالیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این بخش از بررسی ادوار جام جهانی، نگاهی اجمالی به چهاردهمین دوره این رقابت ها می اندازیم.

جام جهانی ۱۹۹۰ از هشت ژوئن تا ۸ جولای در ۱۲ شهر ایتالیا برگزار شد تا سرزمین چکمه ای دومین میزبانی اش از بزرگ ترین آوردگاه دنیای توپ گرد را برعهده گیرد.

المپیک رم، سن سیرو میلان، سن پائولو ناپل، سن نیکولا باری، مارک آنتونیو بنته گودی ورونا، کوموناله فلورانس، سنت الیا کالیاری، رناتو دل آرا بولونیا، فریولی اودینه، لا فووریتا پالرمو، لوئیجی فراریز جنوا و دل آلپی تورین، ۱۲ ورزشگاهی بودند که بازی های جام جهانی ۱۹۹۰ در آنها برگزار شد.

مسابقات مقدماتی جام جهانی ایتالیا از آوریل ۱۹۸۸ با شرکت ۱۱۶ تیم از پنج قاره برگزار شد و در نهایت ۲۲ کشور توانستند بلیت حضور در چهاردهمین دوره جام جهانی را دریافت کنند تا در کنار ایتالیا میزبان و آرژانتین، مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها را برگزار کنند.

گروه بندی جام جهانی ۱۹۹۰ به شرح ذیل است.

گروه یک

ایتالیا، چکسلواکی، اتریش، آمریکا

گروه دو

کامرون، رومانی، آرژانتین، شوروی

گروه سه

برزیل- کاستاریکا- اسکاتلند- سوئد

گروه چهار

آلمان غربی، یوگسلاوی، کلمبیا و امارات

گروه پنج

اسپانیا، بلژیک، اروگوئه و کره جنوبی

گروه شش

انگلیس، جمهوری ایرلند، هلند و مصر

دیدار افتتاحیه این رقابت ها ۸ ژوئن با قضاوت میشل ووتروت فرانسوی در حضور ۷۳۷۸۰ تماشاگر ورزشگاه سن سیرو میلان بین آرژانتین و کامرون برگزار شد که در نهایت شیرهای رام نشدنی آفریقایی موفق شدند با تک گل فرانسویس امام بییک مدافع عنوان قهرمانی جام را شکست دهند و اولین شگفتی دوره چهاردهم از سوی شاگردان والری نپومنیاچی روس ثبت شود.

پس از انجام شدن ۳۶ بازی در مرحله گروهی تیم های ایتالیا، چکسلواکی، کامرون،‌رومانی، برزیل، کاستاریکا، آلمان غربی، یوگسلاوی، اسپانیا، بلژیک، انگلیس و جمهوری ایرلند به عنوان تیم های اول و دوم گروه های شش گانه راهی مرحله بعد شدند و چهار تیم آرژانتین، هلند، کلمبیا و اروگوئه هم توانستند به عنوان برترین تیم های سوم جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را به دست آورند.

در مرحله یک هشتم نهایی این نتایج حاصل شد

برزیل۰- آرژانتین۱

اسپانیا۱- یوگسلاوی۲

جمهوری ایرلند۰- رومانی۰(در ضربات پنالتی ۵ بر ۴ به سود ایرلند)

ایتالیا۲- اروگوئه۰

چکسلواکی۴- کاستاریکا۱

آلمان غربی۲- هلند۱

کامرون۲- کلمبیا۱

انگلیس۱- بلژیک۰

در مرحله یک چهارم نهایی هم نتایج زیر ثبت شد

آرژانتین۰- یوگسلاوی۰(در ضربات پنالتی ۳ بر ۲ به سود آرژانتین)

جمهوری ایرلند۰- ایتالیا۱

چکسلواکی۰- آلمان غربی۱

کامرون۲- انگلیس۳

در نهایت چهار تیم آرژانتین، ایتالیا، آلمان غربی و انگلیس که سابقه قهرمانی جهان را داشتند به مرحله نیمه نهایی رسیدند.

نخستین بازی این مرحله بین ایتالیا و آرژانتین در تاریخ ۳ جولای ۱۹۹۰ با قضاوت میشل ووتروت که دیدار افتتاحیه هم سوت زده بود، برگزار شد.

شاگردان آزگلیو ویچینی که از حمایت حدود ۵۹ هزار هوادار خود در ورزشگاه سن پائولو ناپل بهره می بردند با وجود اینکه با گل سباستین اسکیلاچی، ستاره خود در آن رقابت ها یک بر صفر جلو افتادند اما نتوانستند این برتری را حفظ کنند. در نهایت گل کلودیو کانیگیا سبب شد شاگردان کارلوس بیلاردو که با اخراج ریکاردو گیوستی ۱۰ نفره شده بودند، نتیجه را در وقت های قانونی و اضافی به تساوی برسانند تا کار به ضربات پنالتی بکشد.

در ضربات پنالتی هم روبرتو دونادونی و آلدو سرنا پنالتی هایشان را به دستان سرخیو گوی گوچه آ کوبیدند تا یاران دیه گو مارادونا با برتری چهار بر سه میزبان را شکست دهند و آلبی سلسته برای سومین‌بار در تاریخ راهی فینال جام جهانی شود.

یک روز بعد دیگر دیدار این مرحله بین آلمان غربی و انگلیس با قضاوت خوزه روبرتو رایت برزیلی و در حضور ۶۲۶۲۸ تماشاگر ورزشگاه دل آلپی تورین برگزار شد. پس از تلاش بازیکنان ۲ تیم در وقت های قانونی و اضافی نتیجه کار به تساوی یک بر یک رسید تا باز هم ضربات پنالتی تعیین کننده فینالیست جام باشد. آندریاس برمه برای ژرمن ها و گری لینه کر برای انگلیس در آن بازی گلزنی کردند اما از دست رفتن ضربات پنالتی استیوارت پیرس و کریس وادل سبب شد شاگردان رابرت رابسون نتوانند برای دومین‌بار سه شیرها را به فینال جام جهانی برسانند.

در بازی رده بندی ایتالیا با نتیجه ۲ بر یک انگلیس را از پیش رو برداشت تا دست کم در کشور خودش روی سکو قرار بگیرد. روبرتو باجو و سباستین اسکیلاچی برای ایتالیا و دیوید پلات برای انگلیس موفق به گلزنی در آن‌بازی شدند.

۸ جولای ۱۹۹۰ آرژانتین و آلمان در فینال تکراری جام جهانی با قضاوت ادگاردو کودسال مکزیکی به مصاف هم رفتند.

این‌بازی در حضور ۷۳۶۰۳ تماشاگر ورزشگاه المپیک‌رم برگزار شد و در نهایت آلمانی ها با پنالتی بحث برانگیزی که در دقیقه ۸۵ به سود این تیم گرفته و با ضربه آندریاس برمه به گل تبدیل شد، یک بر صفر آرژانتین را شکست دادند تا ضمن انتقام فینال جام جهانی ۱۹۸۶ از این تیم برای سومین بار جام قهرمانی‌رابالای سر ببرند.

آرژانتین به نخستین فینالیست جام جهانی تبدیل شد که نتوانست در بازی نهایی گل بزند و البته با توجه به اخراج گوستاوو دزوتی در بازی با آلمان، نخستین تیمی بود که در فینال جام جهانی بازیکن اخراجی می دهد.

فیفا در سال ۱۹۸۴ ایتالیا را به عنوان میزبان جام چهاردهم برگزید. کمیته برگزاری مسابقات در همین سال تشکیل شد تا مقدمات برگزاری باشکوه جام جهانی را فراهم کند. سمبل و شعار بازیها از طریق یک فراخوان عمومی تعیین شد. ۶۰ هزار نفر در این رقابت شرکت کردند و در نهایت دو طرح «وتیوریو پیگونی» برای سمبل بازیها و «لوچیو بوسکاردینی» برای شعار بازیها برنده شدند. فیفا با همکاری کمیته برگزاری مسابقات تدابیر امنیتی مناسب برای جلوگیری از اوباش گری تماشاگران، سهولت در رفت و آمد تیم ها برای انجام بازی هایشان در حین رقابت ها و آموزش داوران جام جهانی در نظر گرفت.

سباستین اسکیلاچی، مهاجم تیم ملی ایتالیا با به ثمر رساندن ۶ گل، عناوین آقای گلی و برترین بازیکن جام را تصاحب کرد. ضمن اینکه جایزه برترین بازیکن جوان جام هم به رابرت پروسینچکی از یوگسلاوی رسید. تیم ملی انگلیس هم جایزه بازی جوانمردانه را دریافت کرد.

سرخیو گوی گوچه آ(آرژانتین) آندریاس برمه(آلمان) پائولو مالدینی و فرانکو باره سی(ایتالیا) دیه گو مارادونا(آرژانتین) لوتار ماتئوس(آلمان) دراگان استویکوویچ(یوگسلاوی) پل گاسکوئین(انگلیس) سالواتوره اسکیلاچی(ایتالیا) روژه میلا(کامرون) و یورگن کلینزمن(آلمان) ترکیب تیم ستارگان جام را تشکیل دادند.

۱۱۵ گل در ۵۲ بازی این جام به ثمر رسید تا جام جهانی ۱۹۹۰ با میانگین ۲/۲۱ گل در هر بازی یکی از کم گل ترین ادوار این رقابت ها باشد. ضمن اینکه ۲۵۱۶۲۱۵ نفر با حضور در ورزشگاه بازی های جام چهاردهم را تماشا کردند تا میانگین ۴۸۳۸۹ تماشاگر برای هر بازی ثبت شود.

آلمان غربی با ۱۵ گل زده و ایتالیا با ۲ گل خورده بهترین آمار تهاجمی و دفاعی این جام‌را در اختیار گرفتند.

نکته دیگر اینکه فرانتس بکن باوئر با قهرمانی ژرمن ها در این جام به نخستین فرد تاریخ تبدیل شد که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان سرمربی کاپ قهرمانی جام جهانی را بالای سر می برد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.