سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی یک هزار و 800 اثر تاریخی در استان اردبیل

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: یک هزار و 800 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، قادر تقی‌زاده ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل صبح امروز در جلسه هماهنگی آماده‌سازی واحدهای اقامتی اردبیل برای پذیرش مسافران نوروزی اظهار داشت: یک هزار و 800 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و علاوه بر این حدود 920  اثر تاریخی در منطقه نیز به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: 120 امامزاده و 13 موزه در این استان دایر است که موزه چینی‌خانه، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، صنایع دستی، شهدا، مفاخر دینی، تاریخ طبیعی، تاریخ علوم، عمارت شهرداری در اردبیل بوده و چهار موزه نیز در شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال، نمین و نیر قرار دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: میراث جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یکی از 22 اثر ثبت شده در یونسکو شاخص‌ترین اثر تاریخی و فرهنگی این استان است.

تقی‌زاده تصریح کرد: افزون بر میراث جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آثار متعدد تاریخی دیگری از جمله مجموعه بقعه شیخ جبرائیل کلخوران، بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر ، مجموعه بازار تاریخی اردبیل و محوطه تاریخی، شهر یئری، قلعه اولتان پارس‌آباد، کاروانسرای شاه عباسی نیر، خانه صارم السلطنه نمین، مساجد، قلعه‌ها، پل‌ها، خانه‌های تاریخی و کاروانسراها نشان دهنده اهمیت تاریخی این استان است.

وی گفت: سبلان با چهار هزار و 811 متر ارتفاع به عنوان یکی از هفت قطب گردشگری کشور، منشاء چشمه‌های آب گرم و سرد معدنی است و دریاچه واقع در قله آن و شیروان دره‌سی به عنوان ژئو پارک در استان اردبیل قرار دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: این استان110 چشمه معدنی دارد که 75 چشمه آن آب گرم و  35 چشمه آن آب سرد است که به همین دلیل شعار گردشگری استان «اردبیل، سرزمین چشمه‌های بهشتی» انتخاب شده است.

 تقی‌زاده بیان کرد: استان اردبیل دارای 37 منطقه نمونه گردشگری در سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی و 12 روستای هدف گردشگری و 52 روستای دارای جاذبه گردشگری است.

وی گفت: تله کابین مجموعه گردشگری حیران- فندقلو در شهرستان نمین، پیست اسکی روی برف و تله سیژ منطقه نمونه گردشگری آلوارس شهرستان سرعین و مجموعه پل معلق با 365 متر طول و80 متر ارتفاع در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی در شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه بیش از 50 نوع محصول صنایع دستی در مناطق روستائی، عشایری و شهری استـان اردبیل تولید می‌شود، افزود: ساوالان بالی (عسل سبلان)، آیران آشی(آش دوغ) و قارا حالوا( حلوای سیاه) از سوغاتی‌های استان اردبیل بوده و اغلب گردشگران در مسافرت به استان اردبیل از گوشت و لبنیات در کنار دیگر سوغاتی‌های استان خریداری  می‌کنند.

انتهای پیام/ ع

13 موزه در استان اردبیل دایر است

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.