سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیر سیاری مطرح کرد؛

دشمن به دنبال خدشه دار کردن امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور/ اگر امنیت داخلی نباشد هیچ کشوری پیشرفت نمی‌کند/ ثبات سیاسی در گرو اعتماد ملی

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: یکی از نطقه نظرات دشمن فشار بر امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در همایش دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به تمرکز این همایش در خصوص  اینکه امنیت لازمه توسعه علمی کشور است، گفت: امنیت در مصونیت از تعرض و تجاوز به حقوق مشروع در سطح فردی، جمعی و گروهی و ملی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: امنیت در سطح به بخش فردی، گروهی و ملی در هدف به دو بخش داخلی و خارجی و در موضوع به بخش‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست و منابع تقسیم می‌شود.

دریادار سیاری افزود: اگر امنیت داخلی نباشد، هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نمی‌شود، شرق و غرب کشور را ببینید که وضع امنیت آن‌ها چگونه است و به دلیل ناامنی چقدر گرفتار عقب ماندگی شده‌اند، یکی از اهداف دشمن این است که امنیت داخلی کشور را زیر سوال ببرد؛ در امنیت خارجی نیز باید بتوانیم در برابر تهدیدهای خارجی قد علم کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: امنیت نظامی در این خلاصه می‌شود که چقدر توان بازدارندگی داریم و با این توان نظامی می‌توانیم امنیت داخلی و خارجی را تضمین کنیم، افزون بر این امنیت اقنتصادی موجب پیشرفت کشور می‌شود و یکی از نقطه نظرات دشمن فشار بر امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

دشمن با امکانات بسیاری به دنبال مخدوش کردن امنیت اجتماعی مردم است

وی با بیان اینکه دشمن امروز با امکانات بسیاری به دنبال مخدوش کردن امنیت اجتماعی مردم است، گفت: ما باید هوشیارانه برخورد کنیم تا امنیت اجتماعی خدشه دار نشود، همچنین امنیت زیستی و منابع یکی دیگر از جنبه‌های امنیت است که بدون آن امنیت اقتصادی آسیب می‌بیند.

دریادار سیاری در ادامه امنیت ملی را توانایی یک ملت برای حفاظت از ارزش‌های داخلی در مقابل تحدیدات خارجی دانست، و گفت: یک ملت باید این توانمندی را داشته باشد تا از ارزش‌ها در برابر تحدیدها دفاع کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به حوزه‌های امنیت ملی، عنوان کرد: استحکامات روحیه نظامی در امنیت نظامی، ثبات نهادی و سازمانی دولت در امنیت سیاسی، مصونیت گروه‌های اجتماعی مانند اقوام در امنیت اجتماعی، توان تولید مازاد و استفاده سودآور از منابع و تولید در امنیت اقتصادی، جلوگیری از زوال محیط زیست و حفظ گونه‌های کمیاب گیاهی و سرمایه انسانی کشور در حوزه امنیت زیستی در زمره حوزه‌های امنیت ملی قرار دارند.

وی ادامه داد: امنیت ملی در ابعاد تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی تقسیم بندی می‌شود؛در بعد سیاسی، انسجام ملی، دیپلماسی برای آنکه هویت کشور ما را سایر کشورها بشناسند تا بتوانیم در برابر هجمه‌ای که دشمن علیه ما در جهان به وجود می‌آورد، دفاع کنیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه اعتماد ملی در سطح کشور بسیار مهم است و ثبات سیاسی را به دنبال دارد، گفت: رهبری یکی از موضوعات مهم در بحث امنیت ملی است، هر کشوری که از رهبر سیاسی خوبی برخوردار است، امنیت بالایی دارد و موضع گیری مقام معظم رهبری در برابر تهدیدات خارجی نشان از یک رهبری سیاسی قوی در جهان است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه با اشاره به ابعاد اطلاعاتی و نظامی امنیت ملی، گفت: طرح‌های دفاعی، تسلیحات جدید و نیروی انسانی از ابزار لازم در امنیت ملی محسوب می‌شوند، امروز نیروی انسانی آموزش دیده با تسهیلات جدید نظامی ما را به سرمنزل مقصود در حوزه امنیت نظامی خواهد رساند و در این زمینه باید به قدری توان داشته باشیم که دشمن جرأت حمله به ایران را نداشته باشد.

دریادار سیاری با بیان اینکه برخی امنیت ملی را پیش شرط تامین سایر اهداف ملی می‌دانند، افزود: از نگاه مقام معظم رهبری، علم مایه اقتدار، قدرت، ثروت و سربلندی کشور است اگر در دنیا علم و دانش داشته باشیم می‌توانیم راهبری کنیم و اینگونه است که تحت سلطه دیگران قرار نخواهیم گرفت.

پیامدهای علم و دانش از دیدگاه مقام معظم رهبری

وی با اشاره به پیامدهای علم و دانش از دیدگاه مقام معظم رهبری، گفت: عزت، قدرت، پیشرفت، اقتدار و فرمانروایی و اعتماد به نفس در گرو علم و دانش است.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به شاخص‌های تولید علم و پیشرفت علمی، عنوان کرد: پژوهش‌های بنیادی، اختراع‌های بین‌المللی، کتب تعلیفی، کارگروه‌های علمی در سطح جهان که منتج به مقاله شده‌اند، مجلات نمایش شده در مراکز معتبر بین‌المللی، تولید آثار علمی و هنری منحصر به فرد، گزارش‌های علمی و فنی معتبر، کارآفرینی و نوآوری و تولید آثار ادبی جهانی، شاخص‌های تولید علم و پیشرفت علمی محسوب می‌شوند.

دریادار سیاری با اشاره به شروط پیشرفت علمی، تصریح کرد: فرهنگ علم گرایی ساختار مدیریت و برنامه ریزی علمی که در آن دیوان سالاری بر دانش محوری غلبه کند، محیط حقوقی مبتنی بر آزادی فکر و بیان ارتباطات، توسعه نهادهای نظام علمی و زیرساخت‌ها، توسعه امکانات و فناوری اطلاعات، توسعه مالی، اعتباری، منابع انسانی، ارزیابی و نظام اعتبار سنجی و نظارت از شرط‌هایی است که با آن‌ها می‌توان به پیشرفت علمی دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به پیشرفت علمی موانعی وجود دارد، گفت: موانع فکری و فرهنگی، ساختاری و مدیریتی، اقتصادی و سخت افزاری، سیاسی، اجتماعی از موانع در پیشرفت علم محسوب می‌شوند.

معاون هماهنگ کننده ارتش، عنوان کرد: اگر عزت و قدرت می‌خواهیم باید علم را توسعه دهیم همچنین علم موجب پیشرفت کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه علم و دانش ابزار رسیدن به امنیت است، افزود: رابطه امنیت و پیشرفت علم و فناوری دوسویه است، امنیت بستر ساز و لازمه شکل گیری و به ثمر رسیدن فعالیت‌های علمی و فناورانه است همچنین رشد و پیشرفت علم در یک کشور ارتقاء بخش و تقویت کننده امنیت ملی محسوب می‌شود.

دریادار سیاری خاطر نشان کرد: برای تحقق سند چشم انداز 1404 در پیشرفت علمی که محور توسعه همه جانبه است، امنیت نیاز است، زیرا بدون داشتن امنیت پیشرفت علمی که توسعه همه جانبه کشور را در بر دارد حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.