سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونق پرورش شتر در منطقه کویری یزد/ استان يزد از استانهای مستعد پرورش شتر در کشور است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: پرورش ۱۶ هزار نفر شتر در اراضی بیابانی استان یزد در منطقه ساغند فراهم شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد درگفتگو باخبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز یزد؛  با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق بیابانی کویر ساغند ۲ هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود گفت: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی ممیزی در ساغند برای پرورش شتر در نظر گرفته شده است که در نهایت ظرفیت پرورش ۱۶ هزار نفر شتر در این اراضی فراهم است.

 یدالله میرشمسی افزود : علاوه بر بحث اقتصادی پرورش شتر، بحث گردشگری و قرق در مراتع نیز مدنظر است که امیدواریم بتوانیم با ارائه طرح‌های مناسب، ‌اراضی منابع طبیعی را در این راستا مورد استفاده قرار دهیم.

وی افزود: شتر یک دام برتر است و پرورش آن در اراضی خشک و بیابانی مانند یزد صرفه اقتصادی دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد:هم اکنون ذائقه بازار نیز به سمت فرآورده‌های شتر از جمله گوشت و شیر سوق پیدا کرده  است و این ذائقه می‌تواند به آغاز یک فعالیت اقتصادی و اشتغال کمک کند.

یدالله میرشمسی با بیان اینکه برای شترداری یک طرح تدوین شده است،‌ افزود: روش‌هایی که پیش از این برای پرورش شتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، سنتی بود که این روش‌ها اقتصادی نیست.

میرشمسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کمربند سبز یزد به تشریح پیشینیه این طرح پرداخت و بیان کرد: مطالعات این طرح از سال ۷۵ با کارفرمایی محیط زیست آغاز شده و مطالعه در ۱۱۰ هزار هکتار انجام شده که تاکنون ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار آن به مرحله اجرا رسیده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در پاسخ به سئوالی در مورد علت روند کند اجرای این طرح بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۰ آغاز شد اما چند سالی در اجرای آن غفلت صورت گرفت و بخشی از اراضی که برای اجرای کمربند سبز در نظر گرفته شده بود، تغییر کاربری داده شد.

میرشمسی در مورد تخصیص آب به کمربند سبز نیز گفت: قرار بود از تصفیه خانه فاضلاب یزد، آب اختصاص یابد اما تخصیص اجرا نشده ضمن اینکه بودجه‌ای نیز به این طرح اختصاص نیافته است.

چالش های شترداری در کشور شتر را تنها حيوانی دانست که در شرايط آب و هوايی کشور در بيابان می توان با صرفه اقتصادی بالايی پرورش داد.

استان يزد از استانهای مستعد پرورش شتر در کشور است که در حال حاضر رتبه سوم کشور را از نظر جمعيت شتر دارا است .

انتهای پیام/ ی

پرورش شتر فرصتی برای استفاده از خشکسالی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.