سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشریه آمریکایی: یمن به گورستان سعودی‌ها تبدیل شده است

پایگاه اینترنتی یک نشریه آمریکایی در مقاله‌ای نوشت یمن به گورستانی برای سعودی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دو ماه نامه آمریکایی «امریکن کانسِروِتیو» امروز در مقاله‌ای نوشت: یمن به گورستانی برای سعودی‌ها تبدیل شده است.

این نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه عربستان و امارات باید از جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان عبرت بگیرند؛ باتلاق یمن را به سندانی برای سعودی‌ها  تشبیه کرد که چند مهاجم خود را روی آن انداخته‌ است تا آخر سر شکست خورده و خونین شوند.  

به گزارش این نشریه آمریکایی، جنگ یمن این ماه وارد چهارمین سال خود می‌شود. حامی اولیه این جنگ یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با خودستایی اعلام کرده است، این جنگ هفته‌ها یا شاید هم ماه‌ها به طول خواهد انجامید. کارزاری که «عملیات توفان قاطعیت» نام گرفته است هدفش به نمایش گذاشتن قدرت نظامی عربستان سعودی به وسیله سرکوب انصار الله یمن و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن به قدرت است. این جنگ که در عربستان سعودی اغلب به عنوان «جنگ محمد بن سلمان» از آن یاد می‌شود، به منظور پر رنگ کردن اقدام این شاهزاده جوانِ جاه طلب، هم در صحنه ملی و هم در صحنه بین المللی در گرفته است.

این در حالی است که این جنگ به ارتش مجهّز و از لحاظ مالی اسراف‌کار عربستان سعودی نشان داد، یک «ببر کاغذی» است که حتی قادر به دفاع از مرز‌های جنوبی این کشور نیست. این جنگ منجر به آنچه می‌تواند تکه تکه شدن دائم یمن باشد، شده است.

موقعیت راهبردی این کشور در طول باب المندب، از شاخ آفریقا تا عربستان سعودی معنی‌اش این است که این بی ثباتی را به سختی می‌توان محدود کرد. ارتش عربستان سعودی تاکنون قادر به تأمین امنیت این مرز‌ها نبوده است. یوتیوب و سایر سایت‌های خبری پر از ویدئو‌هایی هستند که حملات تلافی جویانه انصار الله را در ایست‌های مرزی عربستان سعودی و سایر تأسیسات نظامی این کشور در استان‌های نجران، جیزان و عسیر به نمایش می‌گذارند.

در بسیاری از این ویدئوها، نیرو‌های سعودی گرچه به تانک‌های ام ۱ آبرامز و وسایل نقلیه زرهی مجهز هستند، زمانی که با نیرو‌های انصار الله که مجهز به آرپی جی و کلاشینکوف هستند رو به رو می‌شوند با آشفتگی محل را ترک می‌کنند. عربستان سعودی به جای اتکا کردن بر ارتش آموزش دیده و غیرموثر خود از نیروی هوایی‌اش برای در هم کوبیدن یمن  استفاده می‌کند. کارزار تحت فرماندهی عربستان سعودی [در یمن] که بر قابلیت‌های سوخت گیری هوایی از طرف آمریکا اتکا کرده تاکنون باعث تخریب زیرساخت‌های یمن شده، بسیاری از زمین‌های کشاورزی یمن را نابود کرده و باعث کشته شدن صد‌ها غیرنظامی شده است.

یمن اکنون با بدترین بحران انسانی در جهان رو به روست. بیش از هشتاد درصد جمعیت ۲۶ میلیون نفری یمن به کمک‌های فوری نیاز دارند. تخمین زده می‌شود که جنگ در یمن ماهانه پنج تا شش میلیارد دلار برای سعودی‌ها هزینه داشته باشد. این در حالی است که عربستان هم اکنون برای حفظ برنامه‌های رفاه اجتماعی خود که برای ادامه حیات قدرت آل سعود مهم است، تقلای بسیاری می‌کند.

امارات متحده عربی هم میلیارد‌ها دلار صرف جنگ یمن می‌کند که بیشتر این پول را از طریق پیمان‌کاران نظامی خصوصی تأمین می‌کند. دولت‌های هر دوی این کشور‌ها قصد دارند با صرف میلیارد‌ها دلار و نفوذ دائم در یمن، در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید از جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان عبرت بگیرند. آمریکا با وجود داشتن بهترین ارتش مجهز و آموزش دیده در جهان در به دست آوردن اهدافش ناکام ماند.

جنگ افغانستان باعث مرگ نزدیک به دو هزار و سیصد سرباز و ده‌ها هزار افغان شد. این جنگ همچنین بیش از یک تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشت. با وجود تلفات جانی و صرف چنین هزینه‌ای در افغانستان، طالبان که در هفتاد درصد استان‌های این کشور فعال است، باز هم در مسیر تبدیل شدن به قدرت برتر در این کشور است. جبران مافات برای کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی و امارات عربی متحده  زیر بار جنگی که هیچ نتیجه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت، سخت خواهد بود.

انتهای پیام/

مقاله نشریه آمریکایی درباره ناکامی عربستان در جنگ یمن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.