سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ایام نوروز دیدن از تالاب شناور را از دست ندهید

تالاب استیل با تنوع چشم‌اندازهای طبیعی ، جنگل، مزارع و کشتزارها و درختان شناور در آب یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی در گیلان بشمار می‎رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛  تالاب استیل با مساحت ۱۳۸ هکتار در ۷ کیلومتری آستارا در حاشیه جاده لوندویل به آستارا قرار دارد و نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌انداز‌های طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزار‌های اطراف، اهمیت اکوتوریستی این تالاب را دو چندان کرده و یکی از مناطق گردشگری و زیبای استان گیلان است.

تالاب استیل  یکی از ۵ منطقه نمونه گردشگری استان گیلان

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب استیل از سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از ۵ منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران و گردشگران است.

تالاب استیل یا تالاب درختان شناور

وی با بیان اینکه ضلع غربی تالاب استیل آستارا ، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است افزود:در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به معرض دید گردشگران می‌گذارد.

مدیر کل محیط زیست گیلان خاطر نشان کرد: به علت این که ریشه درختان این تالاب در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جابه‌جا شده و حرکت می‌کنند به همین علت تالاب آستارا به تالاب درختان شناور نیز معروف است.

 

استیل آستارا یا دریاچه متحرک

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت:تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌ های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است، چراکه  قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌ المللی از جاذبه‌ های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

وی افزود: در برخی مواقع ، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند، هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است و به همین علت تالاب استیل آستارا را دریاچه متحرک نیز می نامند.

 

استیل آستارا مامنی امن برای پرندگان مهاجر و کمیاب

محمد پور با اشاره به اینکه از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهی‌هایی همچون کپور و اردک ماهی است تصریح کرد:این تالاب طبیعی زیستگاه و پناهگاه پرندگان کمیابی است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که از این میان چینگیر نوک سرخ مهم‌ترین آن است ، همچنین این مکان زیستگاه جانوری به نام نوتریا، نوعی موش جونده نیز  است.

استیل آستارا استثنایی ترین مرداب ایران 

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب استیل آستارا به عنوان استثنایی ترین مرداب ایران نیز معروف است و مسافرانی که به آستارا سفر می کنند، اشتیاق دریا و بازارهای مرزی را دارند اما یکی از دیدنی ترین نقاط آستارا مرداب یا تالاب استیل است که در ۵/۲ کیلومتری جاده تالش به آستارا در غرب جاده اصلی و جنوب غلام محله قرار دارد.

آمادگی شهرستان مرزی آستارا از گردشگران  نوروزی

یونس رنجکش فرماندار شهرستان آستارا گفت : ۲۲هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و۲۳ واحد آموزشی با۲۴۰ کلاس ، ۵۰۰ مسافر کاشانه و ۲۶ واحد اقامتی بین راهی با هزار و ۴۰۰ اتاق برای پذیرایی مسافران آماده شده است.

وی با بیان اینکه  نوروز پارسال ۲ میلیون مسافر و گردشگر از این شهرستان دیدن کردند افزود : تالاب استیل آستارا،آبشار لاتون،گردنه حیران ، تالاب استیل عباس آباد و آق ، بازارچه ساحلی ، پارک بی بی یانلو از معروفترین اماکن گردشگری شهرستان آستارا است.

تالاب استیل یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که اکنون به عنوان منطقه شکار ممنوع و تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد و به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، این تالاب به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود و در زبان تالشی به این تالاب طبیعی و شاهکار خلقت طبیعت   تالاب هستل به معنای آبگیر نام می برند.

انتهای پیام/م.ع

استیل آستارا از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرزی آستارا

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.