سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسپوتنیک: ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بهانه‌ای برای حمله نظامی آمریکا علیه دمشق است

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی اقدام نظامی آمریکا علیه دمشق به بهانه واهی استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان اسپوتنیک در مطلبی نوشت: کاخ سفید برای بررسی وضع سوریه جلسه ای به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تشکیل داد. در این جلسه «جان کلی»، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا، و «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور، حضور داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترامپ در این جلسه امکان انجام «اقدام نظامی جدید» علیه سوریه را بررسی کرد. مقامات آمریکایی ادعا کردند این اقدام در راستای تنبیه و مجازات دمشق به دلیل ادعای واهی استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه است. 

واشنگتن پست در گزارش خود در خصوص این جلسه به نقل از یکی از مقامات آمریکایی نوشت جیمز متیس به شدت مخالف اقدام نظامی واشنگتن علیه دمشق بود و در مقابل مک مستر از این اقدام حمایت کرد.  با این حال، یکی دیگر از مقامات آمریکایی ادعا کرد: «ترامپ موافق حمله نظامی به دمشق نیست و ترجیح می دهد همچنان نظاره گر جنگ در سوریه باشد.»

علی‌رغم گزارش های موجود در خصوص برگزاری چنین جلسه ای در کاخ سفید، سخنگوی پنتاگون حضور متیس در این جلسه در خصوص بررسی امکان حمله نظامی واشنگتن به دمشق را رد کرد و گفت چنین گفتگویی میان مقامات کاخ سفید برگزار نشده است.

متیس نیز به نوبه خود اظهار کرد هنوز هیچ مدارک و شواهدی برای اثبات ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی یافت نشده است. با این حال هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به طور مکرر این ادعا را علیه دولت سوریه تکرار می کند.

در اوایل فوریه، وزیر خارجه سوریه اظهار کرد تهمت زنی ها و ادعاهای واهی آمریکا مبنی بر استفاده دمشق از سلاح های شیمیایی در غوطه شرقی پوچ و بی اساس است و دولت سوریه طرح چنین ادعاهایی را به شدت محکوم می کند.

در اواخر ژانویه سازمان «کلاه سفیدها»، که تحت حمایت مستقیم دولت های غربی است و با منابع مالی غرب اداره می شود، ادعا کرد دولت بشار اسد از سلاح های شیمیایی استفاده می کند. چنین ادعایی تنها دستاویز آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر علیه دمشق و در نهایت حمله نظامی به دمشق است.

آمریکا با طرح چنین ادعایی، در 7 آوریل 59 فروند موشک کروز تاماهاک را به سمت یک پایگاه نظامی سوری در الشعیرات در 40 کیلومتری حمص شلیک کرد. روسیه این اقدام نظامی آمریکا را مصداق بارز تجاوز به خاک سوریه و نقض تمامیت ارضی این کشور خواند.

انتهای پیام/

گزارش اسپوتنیک از بهانه‌های واهی واشنگتن برای حمله به سوریه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.