سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی جام‌های جهانی فوتبال؛

اروگوئه نخستین قهرمان جام جهانی/فینالی که با ۲ نوع توپ برگزار شد

سیزده تیم در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه شرکت کردند که در پایان میزبان توانست عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه، نخستین دوره مسابقات بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان بود.

جام جهانی، مسابقات حرفه‌ای فوتبال است که از سال ۱۹۳۰ بطور مرتب و هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ و به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

ابتدا قرار بود تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بیشتر باشند، اما زد و بند‌های سیاسی و تحریم چند عضو اروپایی، از جمله اتحادیه فوتبال بریتانیا، تعداد شرکت کنندگان اولین دوره را به ۱۳ تیم کاهش داد تا حتی چهار گروه ۴ تیمی نیز نتواند تشکیل شود. در گروه بندی مسابقات نخستین دوره جام جهانی، گروه یک ۴ تیمی شد و ۳ گروه دیگر سه تیمی بودند.

همچنین مسافرت اروپایی‌ها به اروگوئه مشکلات فراوانی برای آن‌ها به همراه داشت و تیم رومانی ۳ هفته در راه بود تا در این رقابت‌ها حاضر شود. البته اروگوئه در میزبانی جام جهانی مشکلات زیادی داشت و یکی از آن‌ها نداشتن ورزشگاه مناسب بود.

ابر‌های آبی (لقب اروگوئه) برای میزبانی از بازی‌های جام جهانی تنها ۳ ورزشگاه (سنتناریو، پاکیتوس و گران پارک سنترال) داشتند و دیدار نهایی این رقابت‌ها هم در "سنتناریو" برگزار شد که در پایان اروگوئه توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

نخستین دوره جام جهانی با حضور ۱۳ تیم برگزار شد و در این رقابت‌ها مرحله مقدماتی وجود نداشت و اروگوئه قهرمان المپیک ۱۹۲۸ و به دلیل چشن صدسالگی استقلالش، میزبانی این رقابت‌ها را لقب گرفت. اروگوئه برای حضور پرشور کشور‌ها در جام جهانی، به سرتاسر دنیا دعوت نامه ارسال کرد، اما تنها ۴ تیم اروپایی (فرانسه، یوگسلاوی، رومانی و بلژیک) به این سفر آمدند و تیم‌های ایتالیا، اسپانیا، سوئد و هلند به دلیل مسافت طولانی تا اروگوئه از شرکت در جام جهانی انصراف دادند.

گروه بندی جام جهانی ۱۹۳۰

*گروه A.

آرژانتین، شیلی، فرانسه، مکزیک

*گروه B.

یوگسلاوی، برزیل، بولیوی

*گروه C.

اروگوئه، رومانی، پرو

*گروه D.

آمریکا، پاراگوئه، بلژیک

پس از پایان دور گروهی تیم‌های آرژانتین، یوگسلاوی، اروگوئه و آمریکا به عنوان چهار تیم صدرنشین به مرحله نیمه نهایی رسیدند و در این مرحله اروگوئه و آرژانتین با نتایج مشابه ۶ بر یک به ترتیب یوگسلاوی و آمریکا را شکست دادند و به فینال راه یافتند.

در دیدار نهایی هم اروگوئه ۴ بر ۲ با گل‌های پابلو دورادو، پدرو سی، سانتوس ایریاته و هکتور کاسترو آرژانتین را شکست داد و قهرمان شد.

روز ۳۰ جولای ۱۹۳۰ افتخار بزرگی در رشته فوتبال پدید آمد و فینال نخستین دوره جام جهانی با قضاوت جان لانگنوس مکزیکی برگزار شد.

در این مسابقه که حدود ۹۳ هزار تماشاگر در ورزشگاه سنتناریو مونته ویدئو حضور داشتند، در پایان شاگردان آلبرتو سوپیسی در تیم اروگوئه با گل‌های پابلو دورادو، پدرو سی، سانتوس ایریاته و هکتور کاسترو چهار بر ۲ آرژانتین را با هدایت فرانسیسکو اولازار و خوان خوزه تراموتولا شکست دادند و نخستین قهرمانی جام جهانی را کسب کردند. ۲ گل آلبی سلسته را هم در این فینال گیلرمو استابیله و کارلوس پیوسل به ثمر رساندند.

در پایان این رقابت ها، هکتور اسکارونه اروگوئه‌ای برترین بازیکن جام و گیلرمو استابیله آرژانتینی با ۸ گل، بهترین گلزن رقابت‌ها لقب گرفتند.

در ۱۸ بازی این جام ۷۰ گل به ثمر رسید و میانگین ۳/۹ گل در هر بازی ثبت شد. همچنین ۵۱۳۷۰۰ نفر با حضور در ورزشگاه "سنتناریو" این رقابت‌ها را از نزدیک تماشا کردند که میانگین ۲۸۵۳۸ نفر به ازای هر بازی را ثبت می‌کند.

نکاتی از جام جهانی ۱۹۳۰

  • در این دوره از مسابقات هیچ مساوی رخ نداد
  • در حالیکه اروگوئه میزبان مسابقات بود، دیدار افتتاحیه بین فرانسه و مکزیک برگزار شد
  • بازی رده بندی میان آمریکا و یوگسلاوی برگزار نشد و با توجه به اینکه هر ۲ تیم تعداد برد و امتیاز برابر داشتند، آمریکا بدلیل تفاضل گل بهتر (البته تنها ۱ عدد اختلاف) به عنوان تیم سوم معرفی شد.
  • روز پس از بازی فینال، آرژانتینی‌ها به علت ناراحتی از شکست، به سفارت اروگوئه در بوینس آیرس حمله کردند.
  • در این رقابت‌ها تنها یک گل به خودی به ثمر رسید که آن هم مانوئل روساس، بازیکن مکزیک در دیدار با شیلی وارد دروازه خودشان کرد.
  • بازیکنان تیم ملی اروگوئه در میان ۲ نیمه نسبت به استفاده از توپ آرژانتینی‌ها معترض بودند و در نهایت تصمیم گرفته شد تا در نیمه دوم با توپ آن‌ها بازی شود.

انتهای پیام/

قهرمانی اروگوئه ای‌ها در جام جهانی ۱۹۳۰

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.