وی با اشاره به نیاز به بازنگری در سازمان اکو تصریح کرد : باید با کنار گذاشتن تعارف و فارغ از ملاحظات دیپلماتیک به گفتوگو و بررسی پرداخت، چراکه این نتیجه ای نیست که ما از تشکیل اکو انتظار داشتیم و معتقدم باید در عملکرد و ساختار اکو بازنگری شود.
آخوندی با اشاره به سطح پایین فناوری در میان اعضای اکو اذعان کرد: کشورهای عضو اکو به لحاظ فناوری به بیرون از منطقه وابسته هستند و هیچکدام از کشورهای اکو در اندازه ای نیستند که بتوانند فناوری را بر اساس مصرف ملی خود طراحی کنند و حتما نیازمند سرمایه گذاریهای فراملی هستند؛ البته این سرمایه گذاری نیازمند بسترسازی حقوقی و تجاری است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیرات جنگ جهانی اول و دوم بر کشورهای اعضای اکو بیان کرد: با وجود امضای موافقتنامه های متعدد در حوزه های مختلف، در عمل شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم چرا که با نگاهی به تاریخ می توان نتیجه گرفت که کشورهای منطقه پس از تجربه جنگ های اول و دوم هر کدام به نوعی تحت نفوذ کشورهایی خارج از منطقه بوده اند و روابط اصلی و مهم تجاری خود را با این کشورها شکل داده و کمتر برای کشورهای منطقه اکو اصالت قائل هستند.
آخوندی تصریح کرد: البته تاکید بر تجارت برای فعالیت های مشترک در منطقه به تنهایی کافی نیست، زیرا با گذشت 50 سال از شکل گیری سازمان همکاری های اقتصادی اکو همچنان نمی توانیم تصویر درخشانی از آن ارائه کنیم بنابراین نیاز به همکاری های پایه تری داریم که در این باره باید گفتگوهای درون تمدنی را بپذیریم و آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد تمدنی می تواند سطح روابط تجاری اعضای اکو مانند اتحادیه اروپا را افزایش دهد، گفت: معتقدم قبل از هر چیز نیازمند همکاری های پایه ای هستیم، بنابراین ضروری است قبل از هر گونه تلاش برای هم افزایی در حوزه اقتصادی و تجاری، گفتوگوهای درون تمدنی را آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر بتوانیم روابط اقتصادی خود را در حوزه درون تمدنی برقرار کنیم، قطعا می توانیم امکانات موجود و بنگاههای اقتصادی را به یکدیگر متصل کرده و در این مسیر موفق عمل کنیم.
آخوندی با اشاره به ساختار اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا قبل از اینکه یک اتحادیه اقتصادی باشد، یک اتحادیه تمدنی است و تمام موفقیت و قدرت خود را از این موضوع کسب کرده است. متاسفانه ما در منطقه به نوعی از لجاجت و تقابل رنج می بریم که باید از آنها دست برداریم تا بتوانیم ظرفیت های خود را در حد و اندازه های مطلوب و شایسته ظاهر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه موانع بروکراتیک در حمل و نقل منطقه وجود دارد که با مدیریت درست قابل حل است، همانطور که با تشکیل کریدور توانستیم در بخش هایی مشکلات اداری و بروکراتیک را حل کرده و ظرفیت 50 کانتیتر را به 400 کانتینر برسانیم. این راهکار می تواند در حل مشکلات حوزه حمل و نقل بسیار تعیین کننده باشد.
آخوندی شکل دهی لجستیک اکو را نکته قابل تاملی خواند و گفت: ما باید خدمات لجستیکی اکو را شکل بدهیم، در نهایت اگر محمولهای به بنادر بیاید نیازمند خدمات لجستیک است، ما آمادگی داریم خدمات لجستیکی را در مناطق مختلف در اختیار اعضا اکو قرار دهیم تا کشورهای اکو بتوانند حمل و نقل روان و آسان تری داشته باشند.
وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به گسترش روابط اعضای اکو گفت: با بازنگری در ارتباطات و خدمات سخت افزاری و نرم افزاری ، استراتژی های مناسبی را در مسیر توسعه روابط تجاری کشورهای عضو اکو می توان به آینده این سازمان امیدوار بود.
انتهای پیام/