سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواید بی شمار صبور بودن در زندگی که باید بدانیم

در این مطلب اطلاعاتی بسیار مفید درباره فواید فراوان صبر ارائه شده است که قطعا در زندگی موجب خوشبختی می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر انسانى در فعالیت هاى روزانه اش هدف و ایده اى دارد، هدف و ایده اى که باعث تلاش و فعالیت او خواهد شد؛ با این تفاوت که اهداف و ایده ها، گوناگون و متفاوت و از حیث ارزش و جایگاه نیز مختلف اند، هدف گاه پست و کم ارزش و گاه عالى و ارجمند است.

حرکت از مبدأ تا رسیدن به مقصد، کار ساده اى نخواهد بود، امکان دارد در طول مسیر، مشکلات و موانعى سبز شده و حرکت انسان را کند نماید و یا به طور کلى متوقف سازد؛ اگر انسان تجربه کافى نداشته باشد، ممکن است در اولین برخورد با مانع، مأیوس و ناامید شود و از ادامه مسیر خوددارى نموده و از مقصد و مقصود دست بردارد.

ولى در صورتى که انسان، تجربه کافى داشته باشد، و عواملى را که به نوعى به کمک و یارى انسان آمده و زمینه رسیدن به اهداف را فراروى او قرار مى دهد، شناسایى نموده و در زندگى خود رعایت نماید، بدون تردید ضریب موفقیت او افزایش خواهد یافت.

در این نوشته برآنیم راجع به صبر و پایدارى که از جمله عوامل موفقیت انسان به حساب مى آید با توجه به آیات قرآن و احادیث معصومین (ع)، مطالبى را همراه با خوانندگان فرهیخته و صبور، مرور نماییم:

ضرورت صبر در زندگى

صبر به معناى استقامت و پایدارى در مواجهه و رویارویى با علل و عواملى که مانع حرکت انسان به سمت مقصد و مقصود مى شود؛ از جمله صفات ارزشمندى است که در آموزه هاى دینى، توجه خاصى نسبت به آن مبذول شده است؛ چرا که در سایه داشتن ویژگى صبر و پایدارى انسان مى تواند در عرصه هاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى، مادى و معنوى، رشد و تکامل نموده و به اهداف خویش دسترسى پیدا نماید.

کودکان که به دنیا مى آیند در سایه صبر و تحمل پدر و مادر، رشد و نمو نموده و بزرگ مى شوند و در پرتو آشنایى با تعالیم انسانى اسلامى؛ به معلمان فرداى جامعه، تبدیل مى شوند. اگر پدر و مادر در پرورش کودک، صبور و بردبار نباشند، بدون شک، رشد جسمى و معنوى کودک، آسیب خواهد دید؛ و به تبع آن، جامعه نیز از افراد مریض و بیمارانى که با الفباى زندگى، آشنایى ندارند، تشکیل مى شود و خطرات و زیان هاى زیادى را متحمل خواهد شد.

کشاورزى که در فصل مناسب، بذرافشانى مى نماید، مدت‌ها باید صبر و پایدارى به خرج دهد و با علل و عواملى که مخل رشد و سلامت محصولات کشاورزى است، مبارزه نموده، دست و پنجه نرم نماید؛ تا بتواند محصولات خوب و سالمى به دست آورد. اگر صبر و تحمل نداشته باشد، چگونه مى تواند محصول سالم به دست آورد.

دانش آموز و دانشجویى که قصد رسیدن به مدارج علمى و فتح قله هاى بلند علم و دانش را دارد در پرتو صبر و پایدارى و مبارزه طاقت فرسا با موانع و مشکلات مى تواند به اهداف عالى دسترسى پیدا کند و اگر صبر و پایدارى و پشتکار نداشته باشد؛ در برخورد با اولین مانع، مأیوس و ناامید خواهد شد و از حرکت باز خواهد ماند.

انسان هاى مبارزى که اسلحه در دست مى گیرند تا در برابر عناصر فاسد داخلى و نیروهاى متجاوز خارجى، جنگ و جهاد نمایند؛ در سایه صبر و تحمل مى توانند از ارزش هاى ملّى و مکتبى خویش، دفاع و حراست به عمل آورده و پیروزى و موفقیت را به دست آوردند و اگر صبر و تحمل نداشته باشند در اولین برخورد با دشمن، سنگر را رها کرده در نتیجه زمینه حضور و پیروزى دشمن را فراهم مى نمایند.

با توجه به نقش عمده و اساسى که صبر و پایدارى در موفقیت انسان در عرصه هاى فردى و اجتماعى، مادى و معنوى و دنیا و آخرت داشته و دارد، خداى سبحان در بیش از هفتاد آیه، واژه صبر و کلمات هم خانواده آن را به کار برده است و پیامبراکرم (ص) امت اسلامى را به رعایت آن در مراحل مختلف زندگى توصیه و تشویق نموده است؛ لذا به چند نمونه از پیروزى‌ها و موفقیت هایى که در پرتو صبر و پایدارى، نصیب انسان مى شود با استفاده از آیات قرآن، اشاره خواهد شد:

صبر و موفقیت در بندگى

روح و روان آدمى با مقوله آزادى بهتر و بیشتر علاقه و سازگارى دارد و از تکلیف و فرمانبردارى بیزار و رویگردان است؛ لذا عبودیت و بندگى که آزادى انسان را محدود نموده، اعمالى را متوجه او مى سازد؛ تا حد زیادى مشکلاتى را به وجود مى آورد و در برخى موارد باعث طغیان و سرکشى انسان مى شود. صبر و حوصله از جمله ابزارى است که مى تواند به یارى انسان آمده، قدرت و قوت او را براى انجام تکالیف الهى، افزایش دهد.

به قول غزالى: «عبودیت و بندگى به هر ترتیب و به هر شکل براى انسان، دشوار است. هر یک از عبادات به مناسبتى براى انسان ناخوشایند است؛ نماز به خاطر سستى، زکات به خاطر بخل و دنیادوستى، و حج و جهاد به خاطر هر دو؛ بنابراین صبر در مقام بندگى و پرستش خداوند در حقیقت صبر و مقاومت در برابر سختى‌ها و دشوارى هاى گوناگون است.»

خداى سبحان خطاب به پیامبراکرم (ص) او را در مقام انجام عبادت و پرستش؛ به صبر و پایدارى دعوت و سفارش نموده مى فرماید: «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا؛ پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آن دو قرار دارد. پس او را پرستش کن و در راه پرستش او شکیبا باش. آیا براى او مثل و مانندى مى یابى!»

و در جاى دیگر خطاب به پیامبر (ص) مى فرماید: «و خانواده خود را به نماز، فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش؛ از تو جویاى روزى نیستیم؛ [بلکه]ما به تو روزى میدهیم؛ عاقبت [نیک]براى پرهیزگارى است.»

از اینکه خداى متعال پیامبراکرم (ص) را پس از امر به عبادت و بندگى و انجام فرایض؛ به صبر و پایدارى توصیه و سفارش مى نماید، مى توان نتیجه گرفت که موفقیت در انجام تکالیف الهى در سایه صبر و استقامت به دست مى آید.

پیامبراکرم (ص) نیز براى تشویق و ترغیب امت اسلامى به صبر و پایدارى، در یک تقسیم بندى، صبر را به سه دسته تقسیم مى نماید و از اجر و پاداشى که خداى سبحان براى صابران در مقام عبودیت و بندگى در نظر گرفته است، خبر داده و مى فرماید: «صبر بر سه قسم است؛ صبر در مصیبت، صبر بر طاعت، و صبر از گناه، و هر کس در مقام انجام طاعت خدا صبر و پایدارى نماید، خداوند براى او ششصد درجه مقرر فرماید که فاصله هر درجه با درجه دیگر به اندازه فاصله بین قعر زمین تا عرش است.»

منبع:تبیان

انتهای پیام/

صبوربودن کلید رسیدن به موفقیت است

برچسب ها: خواندنی ، دانستی ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.