سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مولاوردی مطرح کرد:

نقش کلیدی آموزش و پرورش در تحقق حقوق شهروندی/ ابلاغ حقوق شهروندی به همه دستگاه‌ها

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: ابلاغ حقوق شهروندی به همه دستگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش حقوق شهروندی دختران با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، مینو زمان مدیر آموزش و پرورش منطقه هشت و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در آموزش و پرورش منطقه هشت برگزار شد.

در این مراسم مولاوردی با اشاره به اینکه عنوان کرد: اولین کاری که بعد از فارغ التحصیلی داشتم فعالیت در کسوت مربی تربیتی در مدرسه بودم.

وی افزود: صحبت از زهرای اطهر سهل و ممتنع است و اینکه آیا توانستیم شناخت و معرفت کامل نیست به ابعاد وجودی داشته باشیم هنوز اتفاق نیفتاده است و نیاز به تلاش داریم که با توجه به عصر حاضر اقتضائات این ماموریت را به انجام برسانیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: تفاوتی که حقوق شهروندی با حقوق بشر دارد صحبت از مسئولیت است در واقع حق و تکلیف را در کنار هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

مولاوردی تصریح کرد: این منشور و توجه به آن در نهایت منجر به تعالی و انسجام اجتماعی خواهد شد.

ایستادگی در برابر انحراف مسئولان ریشه در آموزه‌های دینی دارد

وی با اشاره به اینکه باید احساس مسئولیت دربرابر انحراف و بزهکاری مسئولان داشته باشیم، اظهار کرد: این اصل در حقوق بشر هم مورد توجه است که ریشه در آموزه‌های دینی دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه باید نوع‌دوستی در ائمه اطهار به ویژه حضرت زهرا (س) را به زبان امروزی تبیین کنیم، گفت: در این آموزه ها باید جذابیت برای نسل امروز در نظر گرفته شود.

مولاوردی بیان کرد: ایام هفته زن فرصتی برای تامل در چگونگی جاری سازی الگو بودن حضرت زهرا برای جوانان است.

وی با اشاره به اینکه در هر وزراتخانه دستیار ویژه برای حقوق شهروندی وجود دارد، بیان کرد: پیشنهاد برگزاری مسابقه با برنامه‌ای برای آشنایی بیشتر با حقوق شهروندی را مورد توجه داریم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی درباره چیستی و چگونگی حقوق شهروندی گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که این امور صرفا محدود به شهرنشینان نمی شود و اهالی روستاها هم تحت این امور قرار خواهند داشت.

مولاوردی با تاکید بر انجام کارهای تیمی گفت: متاسفانه در این مورد ضعف داریم چرا که چندان تمرینی برای کارهای تیمی نداریم در حالی که لازمه حقوق شهروندی است.

نباید برای احقاق حقوق شهروندی منتظر ناجی باشیم

وی ادامه داد: نیاید برای تحقق حقوق شهروندی منتظر ناجی و قهرمان باشیم بلکه هرکس باید خود مسئولیت شهروندی را اجرا کند و البته با مطالبه‌گری حاکمیترا به پاسخ گویی وادار کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی تصریح کرد: آموزش و پرورش از منظر استیفای حقوق می تواند آموزش به دانش آموزان را در دستور کار قرار دهد.

مولاوردی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نقش کلیدی در تحقق حقوق شهروندی دارد، گفت: می توانیم با سرمایه گذاری در مقاطع تحصیلی پایه و در برنامه ریزی درازمدت این حق را به عنوان مطالبه اجتماعی مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصوبه دولت مبنی بر کاهش هشت ساله سن مدیریتی گفت: این قانون به جوانان کمک می کند تا بستری مناسب برای حضور در فعالیت های مدیریتی داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی از بررسی کار و ارزیابی عملکرد در اجرای امور حقوق شهروندی خبر داد و بیان کرد: تمام این ۲۲حق شامل حال مردم است و همه مواد به وزارت خانه های کشور ابلاغ شده و از آنها برنامه تفصیلی برای اجرای امور خواسته شده است.

مولاوردی اظهار کرد: سال آینده ارزیابی انجام خواهد شد و امسال فقط گزارش از اقدامات را دریافت می کنیم و پس از ارزیابی سال آینده دستگاه های برتر معرفی خواهند شد.

وی درباره شکاف یا گسل نسلی گفت: تغییر و تحولات در جامعه منجر به این موضوع شده است و باید ببینیم سیاست های ما چطور به کاهش این گسست کمک خواهد کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی اولین قدم برای کاهش این گسست رسمیت شناختن آن است، عنوان کرد: این چالش ثمره توسعه یافتگی است و نکته مهم این است که سیاست گذاران از آیت تحولات عقب نیفتند تا بتوانند با مواجه اصولی مجموعه راهبردهای کارآمد را پیگیری کنند و در این صورت به نیازهای مشروع جوانان پاسخگو باشیم.

مولاوردی گفت: سعی نکنیم با سلیقه ای عمل کردن باعث سرخوردگی نسل جوان به ویژه دختران شویم.

وی به آسیب های اجتماعی اشاره کرد و آن را یکی دیگر از عوارض توسعه یافتگی دانست و اظهار کرد: باید این واقعیت ها را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم برای کاهش این گسست و نه حذف آن گام بر داریم چرا که اسم گسست ناشی از توسعه یافتگی است و ما اکنون به مرحله مدرن سازی سرمایه های فرهنگی دست یافتیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی افزود: اکنون وارد مرحله ای شدیم که در حقوق شهروندی بسیار مورد توجه است و چنانچه در مرحله مدرن سازی سرمایه فرهنگی موفق ظاهر شویم به توسعه یافتگی دست می یابیم.

مولاوردی با اشاره به مشارکت شوراهای دانش آموزی عنوان کرد: به طور کلی فعالیت در زمینه گسترش سمن ها می تواند به افزایش شاخص امید به زندگی که اکنون وضع مناسبی ندارد کمک کند.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.