علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در گفتوگو با خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان، اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری ساز و کاری برای دستیابی به استراتژی اصلاحطلبان برای انتخابات ها بود که تاکنون موفق بوده است.
وی افزود: به دلیل اشتباهات اصلاحطلبان در انتخابات سال 84 و 88 و شکستشان، در سال 92 انتظار این بود که کاندیدای واحدی معرفی و در انتخابات مجلس و شورا لیست واحدی تهیه کنند.
صوفی تصریح کرد: این استراتژی از سال 92 در دستور کار اصلاحطلبان قرار گرفت و با اجماع در معرفی کاندیدا و تدوین لیست واحد شاهد پیروزیهای اصلاحطلبان از انتخابات های پس از 92 بودیم.
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات تشریح کرد: مسئله حائز اهمیت این است که با چه ساز و کاری میتوانیم به استراتژی که منجر به موفقیت شود جامه عمل بپوشانیم. شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان برای رسیدن به لیست واحد از انتخابات 94 مجلس شورای اسلامی و 96 ریاست جمهوری دست به کار شد و همه اصلاحطلبان حول محور این ساز و کار جدید در تشکیلات عضو شدند و نتایج خوبی را به ویژه در انتخابات مجلس کسب کردند.
صوفی با اشاره به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، افزود: از بدو تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتقاداتی به آن وجود داشت، این شورا از نمایندگان احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و تعدادی از شخصیتهای حقیقی تشکیل شد، برخی از احزاب به حضور بعضی از شخصیتها در شورای عالی ایراد گرفتند و سعی کردند که در ترکیب آن برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، اصلاحاتی را لحاظ کنند که موفق هم بودند.
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با اشاره به ایرادات شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان، اذعان داشت: به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری برای تهیه لیست انتخاباتی مجلس و شوراها با حضور کاندیداهای شاخص اصلاحطلب انتقاد وارد شد، لذا همین امر مزید بر علت شد که با ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری مخالفت شود.
وی گفت: ترکیب شورای عالی سیاستگذاری در مرحله جدید معرفی نشده است، اگرچه برخی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اعلام کردند که شورا همچنان به کار خود ادامه خواهد داد، اما احزاب و شخصیتهایی که مخالفت دارند به فکر راهکارهای جدیدی هستند، لذا پارلمان اصلاحات یکی از همین طرحهای پیشنهادی به پرچمداری آقای کواکبیان است.
صوفی ادامه داد: از درون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبرهای متضادی شنیده میشود، از یکسو آقای مرعشی عنوان کردهاند که نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر ادامه همکاری با شورای عالی سیاستگذاری است و از سوی دیگر آقای کمالی نیز موضع گرفتهاند که چنین تصمیمی در شورای عالی هماهنگی جبهه اصلاحات صورت نگرفته است.
دبیر حزب پیشروی اصلاحات افزود: همه مباحث نشان از وجود تشتت و اختلاف در ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری است، لذا در آینده باید دید که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری به چه نتیجهای میرسند. طبعاً شورای عالی با دو مرحله کار انتخاباتی و حضور فعالی که در استانها داشته و تشکلهایی که در شهرستانها شکل داده، تجاربی را بدست آورده که قابل استفاده در آینده است.
وی با اشاره به شناختی که نسبت به شورای عالی سیاستگذاری در استانها و شهرستانها وجود دارد، تشریح کرد: نمایندگی شورای عالی در استان ها به تبعیت از شورای تهران فعالیت میکنند، لذا اختلافاتی که در مرکز وجود دارد در استانها هم دیده میشود، البته شورای عالی سیاستگذاری تجربیات خوبی دارد که باید از آنها استفاده کرد.
صوفی تصریح کرد: نمیتوان گفت که اکنون باید به طور کل شورای عالی سیاستگذاری کنار گذاشته شود و کار جدیدی آغاز شود، زیرا مشخص نیست که در صورت تشکیل پارلمان اصلاحات در سطح گسترده، تا چه میزان عملیاتی میشود. اکنون مشکلاتی قابل توجه درباره احزاب وجود دارد که موانعی بر سر اجرای چنین ایدههایی قرار می دهد.
وی افزود: وضعیت احزاب ملی به گونهای است که احزاب دارای مجوز در خیلی از شهرستانها و حتی استانها هیچ نمایندهای ندارند، در صورتی که همه احزاب طبق قانون جدید موظفند حداقل در یک سوم استانها دفاتر فعال داشته باشند، اما اکنون این قانون به مرحله اجرای کامل نرسیده و بعید میدانم که در مدت زمان کم شکل بگیرد، حتی اگر هم این مهم صورت بپذیرد، احزاب ملزم هستند در همه استانها و شهرستانها دفاتر نمایندگی فعال داشته باشند تا بتوانند نمایندگان خود را به پارلمان اصلاحات بفرستند که چنین ظرفیتی اکنون موجود نیست.
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با اشاره به اینکه نمیتوان این طرح را به طور کامل رد کرد، تشریح کرد: احزاب با چنین وضعیت و عدم فراگیری که دارند اکنون نمیتوانند به معنای واقعی کلمه دارای پارلمان باشند، بنابراین معرفی راهکاری بینابین پسندیدهتر است .
وی با اشاره به دیگر ایرادات این طرح تأکید کرد: در چنین طرحی مانند پارلمان اصلاحات که قطعا مراحل انجام کار در آن کند است و به چابکی شورای عالی سیاستگذاری نیست، چطور میتوان تصمیمگیری کرد، بطور مثال ماهها زمان نیاز است تا طرحی مطرح شود، در دستور کار پارلمان قرار بگیرد و ادامه روند آن صورت بپذیرد، تصمیماتی که باید در برهه زمانی انتخابات اتخاذ شود، حداقل در انتخابات پیشرو امکانپذیر نیست.
صوفی افزود: یکی دیگر از ایرادات بزرگ این طرح عدم فراگیری احزاب است که جمعیت اصلاحطلبان را پوشش نمیدهد، به طوری که جامعه اصلاحطلبی بسیار بزرگتر از جامعه حزبی است، بنابراین نمیشود این جامعه بزرگ را کنار گذاشت و همچنین نمیتوان پارلمانی را تشکیل داد که صرفاً نمایندگان احزاب در آن حضور داشته باشند و خیل عظیم جامعه اصلاحطلبی نمایندهای در آن نداشته باشند.
انتهای پیام/