در این گزارش به بررسی مطالبات پسابرجامی ایران از کشور فرانسه و راههای توسعه روابط صنعتی در سفر وزیر امورخارجه این کشور به ایران پرداخته ایم.
به رغم فراهم بودن بسترهای سرمایهگذاری قابل توجه موجود در ایران که در سایه عقب افتادگی های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش پدیدار شده است اما فرانسه به عنوان یکی از موثرترین کشورهای اروپایی حاضر در توافق برجام، همچنان در اجرای تعهدات خود در دوران پسا برجام می لنگد.
تعلل در تحویل هواپیماهای مسافربری، باقی ماندن مذاکره مربوط به خرید و مشارکت در ساخت واگنهای مترو با شرکت آلستوم فرانسوی در حد تفاهم نامه، ورود سه شرکت خودروسازیِ رنو، پژو و سیتروئن که در آستانه ورشکستگی بوده اند و تاکنون محصول مشترک آنها وارد فاز عملیاتی نشده است.
همچنین هراس شرکت یورو کوپتر فرانسه از همکاری با ایران به دلایل واهی همچون احتمال استفاده ایران از این نوع بالگرد در عملیات نظامی موجب شد است تا این شرکت از آمدن به پای قرارداد سر باز بزند یا توتال فرانسه که مدیرانش در توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی بدعهدی میکنند و اکنون نیز با وجود قرارداد منعقد شده برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی سخنان ضد و نقیضی از ماندن در ایران بیان میکنند و حضور نهایی خود را مشروط به تصمیم آمریکا میدانند.
یک منبع آگاه از وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات 1+5 بازی کرد، به این معنا که در میان مذاکرات مدام قهر میکرد و بعد از ترک جلسه، این آمریکاییها بودند که میتوانستند سکان مذاکره را به دست گیرند، اما در نهایت پس از نهایی شدن برجام،کشور فرانسه بیشترین بهره را در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی از برجام برد.
وی درباره قراردادهای مشترک با فرانسه پس از برجام، گفت: یکی از قراردادهای مهم پس از برجام با شرکت های فرانسوی، قرارداد خرید هواپیما بود که تاکنون 9 فروند از این هواپیماها که سه فروند آن متعلق به ایرباس است و 6 تای دیگر از آنِ شرکت ایتالیایی-فرانسوی ای تی آر به ایران تحویل داده شده است.
وی افزود: قرارداد دیگر مربوط به خرید و مشارکت در ساخت واگنهای مترو با شرکت آلستوم فرانسه بود که در قالب یک تفاهمنامه در جهت تأسیس یک شرکت مشترک بین آلستوم و شرکت واگن سازی ایرکو به امضا رسید، اما با توجه به نبود فاینانس و فراهم نشدن زمینههای لازم برای اجرای آن، هنوز وارد فاز عملی نشده است.
این منبع آگاه تأکید کرد: قراردادهایی نیز بین ایدرو و خودروسازان داخلی با سه شرکت خودروسازیِ فرانسوی رنو، پژو و سیتروئن به امضا رسید که سیتروئن و پژو فعالیت خود را در راستای تولید مشترک با خودروسازان ایرانی شروع کرده و محصول مشترک را هم به بازار معرفی کردهاند، اما قرارداد با رنو به دلیل مشکلاتی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و قرار است در سال آینده وارد فاز عملیاتی شود.
وی تصریح کرد: مذاکرات متعددی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت یورو کوپتر فرانسه صورت گرفت، اما در نهایت آنها اعلام کردند به دلیل اینکه میترسند ایران از این نوع بالگرد در عملیات نظامی بهره ببرد، پای قرارداد نیامدند.
منبع آگاه ادامه داد: آتشسوزی های متعدد در بافتهای فرسوده از جمله بازار تهران، مبارزه با قاچاق كالا در مناطق مرزی، امدادرسانی در کلان شهرها به ویژه در بزرگراه ها، امدادرسانی در مناطق زلزلهديده، گشت دريايی و امداد و نجات دريا از جمله مواردی بود كه ضرورت استفاده از این نوع بالگرد را دارای اهمیت میکند.
وی اذعان کرد: یکی از مشکلات مهم در توسعه روابط تجاری با کشور فرانسه، نبود خط اعتباری برای پشتیبانی از شروع مشارکت های صنعتی بزرگ است و باید در سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد و در کنار آن، دولتمردان باید تلاش کنند تا شرکت یوروکوپتر را برای عقد قرارداد پای میز مذاکره بیاورند.
ابوالفضل حسنبیگی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مطالبات پسابرجامی ایران از کشور فرانسه اظهار کرد: بر اساس برجام مقرر شد که کلیه تحریمهای مربوط به مسائل هستهای ایران برداشته شود. در این زمینه رئیس جمهور وقت اوباما آن را امضا و تایید کرد و پیرو آن دستورات لازم صادر شد. البته از همان مقطع قرار بر آن شد که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با ایران در بسیاری از مسائل از جمله مباحث مربوط به تحقیقات امور هستهای همکاری کنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: متاسفانه همزمان با موارد مطرح شده فوق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شد و دولت ترامپ با مواضعی کاملا مغایر و مخالف با مواضع دولت قبلی بر سرکار آمد به طوری که نظرات و هماهنگی آنها در خصوص برجام کاملا متفاوت از هم بود. مخالفتهای دولت ترامپ تا جایی پیش رفت که موارد مذکور در برجام به مرحله اجرایی نرسید.
وی افزود: آمریکاییها تلاش کردند تا با فشار بر کشورهای هم پیمان اروپایی خود ، تحت هر شرایطی به آنها اجازه ندهند که در راستای اجرای برجام با ایران تعاملاتی داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه شرایط اقتصادی اروپا به شدت وخیم است و آنها علاقمند به سرمایهگذاری در ایران هستند، افزود: فشار آمریکا بر اروپایی ها تا جایی ادامه یافته است که ترامپ با انعقاد قراردادهای اقتصادی همه جانبه با کشورهایی همچون عربستان سعودی که امکان همکاری اقتصادی آنها با اروپایی ها وجود داشته است ،هیچ پولی برای بهره مندی آنها باقی نگذاشته است.
حسنبیگی گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین و با سوادترین کشورهای منطقه است که کشورهای اروپایی می توانند با آن ارتباط داشته باشند اما با توجه به اینکه زیر سلطه آمریکا قرار دارند همواره تحت فشار ترامپ ،برخی از قراردادهای منعقد شده با ایران را به تاخیر انداخته اند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: برای مثال شرکت توتال فرانسه در حالی با ایران در زمینه توسعه فاز 11 پارس جنوبی قرارداد سنگینی را امضا کرده است که این شرکت در بسیاری از مسائل به دنبال منافع خود بوده و در دهه هفتاد شاهد بد عهدی این شرکت در زمینه توسعه فازهای 2 و3 پارس جنوبی در سایه فشارهای آمریکا بودهایم.به طوریکه توتال فرانسه به دنبال منفعت طلبی خود ،در آن زمان کار توسعه را رها کرد.
وی بیان کرد: انتظار جمهوری اسلامی ایران فراتر از اینها بود. در قرارداد برجام هم تسری شده بود که در همه زمینههای اقتصادی، اروپایی ها و هم پیمانانشان باید همکاری کنند اما در این زمینه تحت فشار و سلطه ترامپ نتوانستند کاری انجام دهند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: با کمال تاسف ،به تازگی تحت فشارهای ترامپ، به دنبال بهانههای واهی چون حقوق بشر و فعالیتهای موشکی ایران هستند. این در حالی است که در برجام به طور شفاف آمده است که موضوع برجام فقط مربوط به مسائل هستهای است و هیچ موضوع دیگری قرار نبوده مطرح شود اما متاسفانه اکنون شاهد رفتار مغایر با برجام از جانب اروپاییها هستیم.
وی بیان کرد: فرانسه یکی از کشورهای دارنده تکنولوژی هستهای است و در بحث تحقیقات هستهای طبق برجام مکلف بود که با ایران همکاری کند اما طی سالهای گذشته دیدهایم که هیچ نوع همکاری با ایران نداشته است.
حسنبیگی ادامه داد: طبق پیش بینی های انجام شده در مباحث مربوط به سرمایهگذاری نیز انتظار می رفت که اروپاییها حداقل 100 میلیارد دلار در بخش اقتصادی با ایران همکاری داشته باشند که در این زمینه نیز بسیار محدود عمل کردهاند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: موضوع خودرو نیز یکی از مسائلی است که شرکتهای فرانسوی به ویژه سیتروئن و پژو از آنجایی که در حال ورشکستگی بوده اند به اجبار وارد ایران شده و با ما قرارداد بسته اند.
وی تصریح کرد: ما از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا انتظاراتی داشتیم که متاسفانه برآورده نشده است، البته دست ایران بسته نمانده است و توانسته ایم با کشورهای شرق آسیا همچون روسیه، چین و ... ارتباطاتی برقرار کنیم.
حسنبیگی گفت: در حقیقت در مسائل پسابرجامی و در زمینه همکاری با ایران این خود اروپاییها هستند که ضرر کردهاند ولی بسیار شفاف و روشن است که افکار عمومی اروپا هرگز حاضر نیست که کشورشان زیر سلطه آمریکا برود این یک اشتباه استراتژیک است که اروپاییها پیرو فشار آمریکا عمل میکنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه ایران نیازمند اروپاییها نیست ، افزود: کارهای تحقیقاتی دانشمندان جوان ما در مسائل هستهای نشان میدهد که ما توانستهایم اقدامات بسیار بزرگی انجام دهیم که خود خارجیها را نیز به تعجب واداشته است.
وی با اشاره به ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: متاسفانه آنها با سیاست منسوخ شده دوگانه هویج و چماق آمریکاییها که در گذشته از آن استفاده می شد وارد ایران میشوند. معتقدم اروپاییها به ویژه فرانسه نباید به این موضوع دامن بزنند و بدانند ما نیازمند آنها نیستیم بلکه این کشورهای اروپاییها هستند که نیازمند به ایران بوده و باید در کنار ایران قرار بگیرند تا بتوانند از این جزیره باثبات به نام ایران که در بخش انرژِی حرف اول منطقه را میزند و دارنده مخزن اول نفت و گاز دنیاست بهرهمند شوند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آنها باید با دست پر وارد ایران شده و از منافع منطقه بهرهمند شوند.
حسنبیگی بیان کرد: به نظرم سر اروپاییها کلاه میرود. آنها در مسائل مربوط به فعالیتهای موشکی و دفاعی بسیار بسیار بیمورد رفتار میکنند و در پایان خودشان ضرر خواهند کرد.شرط و شروطی که برای ایران میگذارند به هیچ وجه عملی نمی شود چرا که ما به هیچ عنوان زیر بار زور نمیرویم.
وی با بیان اینکه با کمال تعجب فرانسویها در دوران پسابرجام در مباحث مربوط به تحریمها هیچ نوع همکاری نکرده اند، گفت: با اینکه در برجام ذکر شده است که کشورهای صاحب انرژی هستهای بایدبا ایران همکاری کنند اما این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است.
حسنبیگی در تشریح دیگر مطالبات پسابرجامی ایران از فرانسویها گفت: در مباحث اقتصادی قرار بود آنها در ایران سرمایهگذاری کنند اما کار خاصی انجام نداده اند. تنها به بحث انرژی بسنده کرده و در راستای آن شرکت توتال با ایران قراردادی منعقد کرده است. این در حالی است که زمینه بسیار زیادی در ایران برای ورود آنها وجود دارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: عقبافتادگی ایران در زمان تحریمها بستر مناسبی را برای همکاری و سرمایهگذاری اروپاییها در دوران پسابرجام فراهم کرده است اما به رغم نبود همکاریهای آنها، ایران از طریق کشورهای دیگر در حال تامین کمبودهای خود است.
وی درباره ایرباسهایی که قرار بود تحویل ایران داده شود نیز گفت: تعدادی ایرباس تحویل ایران شده و تعداد دیگر نیز هنوز به بهانههای واهی به سرانجام نرسیده است.
حسنبیگی بیان کرد: آنها در تلاشند که هم قیمت ایرباسها را تغییر دهند و هم از ما امتیاز بگیرند اما این چنین اتفاقی نخواهد افتاد به هر حال امیدواریم آنها سر عقل بیایند و باقی ایرباسها را تحویل دهد.
وی گفت: به رغم فشارهای آمریکا و متحدان اروپایی آن، ایران قاطع ایستاده و اعلام کرده است که در بحث فعالیتهای موشکی و دفاعی با کسی مذاکره ندارد و این موضوع جز اختیارات ماست غیر از آن در برجام هم این مسئله تحت هیچ شرایطی مورد مذاکره نبود ، نیست و نخواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: پیشبینی میشود در آینده کشورهای اروپایی در ایران، که به عنوان بهترین بازار آنها تلقی میشود ،حضور داشته باشند.
بهانه های ترس و یا تهدید از جمله سیاست های دیپلماسی خصمانه ای است که این روزها از زبان مسئولان اروپایی شنیده می شود اما ایران با پایبندی به برجام نشان داده است که به دور از ترس و واهمه به تعهدات بین المللی خود پایبند است و تنها در این مسیر توقع می رود که سایر کشورهای طرف سند برجام به آنچه روی برگه نوشته اند عمل کنند.
امید میرود در حاشیه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان چالش های پیش روی توسعه روابط تجاری ایران با فرانسه مرتفع شود .
گزارش: مهریان.عرب
انتهای پیام/