سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت آیین‌ها و فنون قوم ترکمن به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در آثار ملی کشور

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی دو آیین یا رمضان و عید قربان و ساخت سنتی قایق قوم ترکمن خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: در جلسه کمیته میراث فرهنگی ناملموس که روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه به ریاست دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور دکتر نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و تعیین حرایم کشور، هیات داوران و تنی چند از کارشناسان ثبت و تعیین حرایم استان‌ها در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد تعداد ۷ اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: در این جلسه از ۷ اثر ثبت شده سه پرونده ناملموس استان، با محوریت قوم ترکمن با عناوین مراسم آیینی- مذهبی یارمضان و عیدقربان در بین قوم ترکمن و فن و مهارت تایمل سازی یا همان ساخت سنتی قایق با رای این شورا در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

ابراهیم کریمی به مراسم آیینی- مذهبی یارمضان و عید قربان قوم ترکمن اشاره کرد و گفت: یکی از با شکوه‌ترین آیین ماه مبارک رمضان و از رسوم به جا مانده از گذشته در بین ترکمن ها، که در شب چهاردهم ماه "لیله البدر" انجام می‌شود، آیین زیبای« یا رمضان » است با هدف کمک به نیازمندان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در عید قربان خانه تکانی، آیین نامگذاری فرزندان، آیین قربان شور و دید و بازدید از برنامه‌های این قوم در عیدقربان است.

انتهای پیام /گ/ق
 
 

ثبت آیین‌ها و فنون قوم ترکمن در آثار ملی کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.