سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

با غفلت در چهارشنبه سوری این روز‌های شیرین را به کام خود و عزیزانمان تلخ نکنیم

اتفاقی که چند روز پیش (۸ اسفند) در دخترانه حجاب شهر کوهدشت رخ داد، علاوه بر قطع مچ دست راست فاطمه رضایی دانش آموز ۱۶ ساله کوهدشتی، ۲ دانش آموز به نام‌های کبری ابوالوفایی و پریسا طاهری نیز مصدوم شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ براساس آمار‌های وزارت بهداشت، سوختگی جزو ۱۰ عامل مرگ و میر در کشور است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن را افراد زیر ۴۰ سال تشکیل داده اند.

 

بار زیادی از این آمار را نیز هر ساله شب چهارشنبه آخر سال بر دوش می‌کشد، شب چهارشنبه‌ای که سنتی از نیاکان است و فلسفه آیین شدنش هیچ ربطی به عمق حوادثی که این سال‌ها در این روز رخ می‌دهد، ندارد.

 بر این اساس سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما بر اثر صدمات ناشی از آتش سوزی و استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری سلامت و در مواقعی جان خود خود را از دست می‌دهند، در مواردی نیز اعضای حیاتی بدن افراد از جمله چشم و پوست صورت به طور جدی آسیب می‌بیند.

از طرفی هر ساله مواد محترقه‌ای وارد بازار می‌شود که قدرت انفجار آن‌ها بیشتر از سال قبل بوده و در بسیاری از مواقع برای این که قدرت انفجار بیشتری داشته باشند، در داخل آن‌ها از خرده شیشه استفاده می‌شود که در زمان انفجار پرتاب شده و علاوه بر تولید صدا‌های گوشخراش و آزاردهنده، به چشم و سایر ارگان‌های بدن آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

 

در چنین شرایطی نقش خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال بسیار مؤثر است و والدین می‌توانند در شادی‌های فرزندانشان مشارکت داشته و در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح آن‌ها را همراهی کنند. 

والدین باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کرده و نظارت مستمر بر این موضوع داشته باشند، همچنین از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنند.

شب آخرین چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایران است که در ان ایرانیان باستان آتش برپا کرده و به دور آتش به ثنا و شادی می‌پرداختند، این جشن بی خطر امروزه به جشن ترقه‌ها و آتش‌هایی مبدل شده است که عاقبت آن را در بسیاری از تصاویر تلویزیونی یا پلاکارد‌های مربوط به این روز می‌توان دید، صحنه‌های دلخراش از سوختگی ها، قطع اندام، نابینایی و اثرات روانی حاصل از آسیب‌های بدنی؛ تا جایی که گاهی زندگی و سرنوشت فرد دچار تغییرات غیر قابل باوری شده است.

 

آمار و ارقام منتشر شده از بیمارستان‌های سوانح و سوختگی متغیر است، علت نداشتن آمار دقیق، مراجعه افراد به درمانگاه‌ها و مراکزی است که در جمع آوری آمار‌ها به آن‌ها رجوع نمی‌شود، بیش از ۹۰ درصد سوختگی‌ها قابل پیشگیری است؛ پس می‌توان گفت که فرد سوخته قربانی بی احتیاطی است.

 

سوختگی مانند دیگر حوادث اغلب کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند در سنین کمتر از ۸ سال عمدتاً علت سوختگی مایعات داغ است در حالی که در سنین بالاتر شعله عامل اصلی است. اما در چهارشنبه سوری علت از شعله و حرارت فراتر رفته و شاهد آسیب‌هایی از نوع برخورد ترکش ترقه‌ها و انفجار‌هایی هستیم که مجروحان ان بیشتر مشابه مجروحان حملات نظامی هستند! در این حوادث گاهی به جای اثرات سوختگی بیمار با علایم ناشی از برخورد اجسام تیز پر سرعت یا حتی آسیب‌های عمده مشابه بیماران تصادفی به مراکز درمانی منتقل می‌شود.

چهارشنبه سوری سال گذشته ۳۸ نفر در لرستان مصدوم شدند

کوروش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:چهارشنبه سوری سال گذشته در شهرستان بروجرد ۱۸ نفر، دورود ۱۰ نفر، ازنا ۶ نفر، الیگودرز ۲ نفرو خرم آباد ۲ نفر دچار سوختگی و مصدومیت شدند.

وی افزود: ۲۷ نفر از این افراد مرد و ۱۱ نفر زن بودند که به دلیل آتش سوزی و انفجار مواد محترقه مجروح شدند.

ساکی افزود: ۱۶ نفر از این مصدومان از ناحیه دست، پنج نفر از ناحیه چشم، ۲ نفر از ناحیه پا و ۱۵ نفر از دیگر نواحی بدن آسیب دیده اند.

به گفته وی همچنین در چهارشنبه سوریسال ۹۴، ۴۷ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شدند که این آمار نسبت به چهارشنبه سوری سال ۹۵ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گفته ساکی میزان حوادث ناشی از چهارشنبه سوری در لرستان طی ۲ سال اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است و آنچه که اتفاق افتاده نیز به صورت جراحات و مصدومیت‌های سطحی و سرپایی درناحیه دست، صورت و چشم بوده اند.

انفجار در مدرسه دخترانه کوهدشت باعث قطع دست یکی از دانش آموزان شد

اتفاقی که چند روز پیش (۸ اسفند) در دخترانه حجاب شهر کوهدشت رخ داد ، علاوه بر قطع مچ دست راست فاطمه رضایی دانش آموز ۱۶ ساله کوهدشتی ، ۲ دانش آموز به نام‌های کبری ابوالوفایی و پریسا طاهری نیز مصدوم شدند.

به گفته فتحی پور مسئول روابط عمومی اورژانس لرستان این حادثه در ساعت ۸:۲۵ سه شنبه ۸ اسفند به وقوع پیوست و بلافاصله ۳ دستگاه آمبولانس به محل این حادثه اعزام گردیدند.

فتحی پور گفت: در مجموع در این حادثه ۳ دانش آموز دچار جراحت شدید شدند که به قطع شدن دست یکی از این دانش آموزان ختم شد.

وی ادامه داد:مصدومان پس از دریافت کمک های درمانی اولیه به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شدند.

رئیس فوریتهای پزشکی استان لرستان نیز در تشریح جزییات بیشتر در خصوص این حادثه گفت: بر اثر این انفجار صبح امروز در دبیرستان دخترانه حجاب شهر کوهدشت رخ داد که علاوه بر قطع  مچ دست راست فاطمه رضایی دانش آموز ۱۶ ساله کوهدشتی ، ۲ دانش آموز  به نام‌های کبری ابوالوفایی و پریسا طاهری نیز مصدوم شدند.

وی با اعلام اینکه 2 دانش آموز مصدوم این حادثه به بیمارستان امام خمینی کوهدشت منتقل شدند افزود:دانش آموزی که دستش قطع شده به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد منتقل شد.

دکتر حسینعلی رفاعی علت حادثه را انفجار مواد محترقه در دست دانش آموز اعلام کرد.

اگر بتوانیم کودکان و نوجوان را از این اتفاقات دور کنیم می توانیم از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کینم.

مشکلاتی که باعث به وجود امدن یک عمر پشیمانی برای این افراد خواهد شد.

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

چهارشنبه سوری زندگی شما را تغییر ندهد

برچسب ها: نوروز ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.