سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیاست انگلیس دلیل وابستگی اقتصاد این کشور به عربستان است

نخست‌وزیر انگلیس گفته است «دوران جدیدی در روابط دوجانبه» با عربستان ایجاد خواهد شد اما به نظر می‌رسد که چهار مشکل برای سیاست‌های لندن در این زمینه وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی میدل ایست‌آی در مقاله‌ای به قلم مارک کورتیس، نوشت: سیاست انگلیس از دهه ۱۹۷۰ به میزان قابل توجهی اقتصاد این کشور را به عربستان سعودی متصل کرده و انگلیس را به یک دولت مشتری بدل کرده است.

سیاست دولت‌ها برای ترویج منافع ملی است، اما سفر آتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس موضوعی کاملا متفاوت را مطرح خواهد کرد: پیگیری یک رابطه ویژه با لندن که جامعه انگلیس را تهدید می‌کند.

ترزا مِی نخست‌وزیر انگلیس گفته است که این دیدار «دوران جدیدی را در روابط دوجانبه» دو کشور ایجاد خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد که چهار مشکل برای سیاست‌های انگلیس به وجود خواهد آورد.

همکاری در جنگ یمن

نخستین مشکل همکاری انگلیس در جنگ یمن است، جنگی که باعث به وجود آمدن فاجعه‌ای انسانی شده است و در پی آن ده‌ها هزار انسان کشته شدند و یا از گرسنگی رنج می‌برند.

آلن جاناتان، دیپلمات انگلیسی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: این جنگ همچنین باعث به وجود آمدن مناطقی شده است که تروریست‌ها در آنجا تحرکات بیشتری انجام می‌دهند که باعث به خطر افتادن امنیت کشور‌ها در منطقه و هچنین کشتیرانی بین المللی می‌شوند. آلِن درست می‌گوید، اما او نقش کشور خود در به و جود آمدن این وضع را نمی‌بیند. انگلستان همچنان از نظر تسلیحات نظامی، عربستان سعودی را تامین می‌کند و به نیرو‌های سعودی آموزش و مشاوره می‌دهد. عربستان نیز از سلاح‌های انگلیسی برای حمله به مدارس و بیمارستان‌ها استفاده می‌کند.

حمایت ریاض از القاعده

دومین مشکل این است که در طی چند دهه‌ای که انگلیس از عربستان سعودی حمایت کرده است، حکومت ریاض میلیارد‌ها دلار خرج کرده است تا تفسیر افراطی خود از اسلام را در سراسر جهان بگستراند. بر اساس برآورد‌های اتحادیه اروپا، حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از درآمد‌های عربستان سعودی به القاعده و یا سایر تروریست‌ها اختصاص یافته است.

در سال ۱۹۷۴، آمریکا به انگلیس هشدار داد تا موشک‌های زمین به هوا را به عربستان سعودی نفروشد، زیرا ممکن است این موشک‌ها به دست تروریست‌ها بیافتد.

پیش از اینکه در سال ۲۰۱۴ عربستان سعودی تروریست‌های داعش را تحریم کند، میلیارد‌ها دلار برای تجهیز گروه‌های مخالف دولت سوریه هزینه کرد. مقامات انگلیس و آمریکا از این مسئله آگاه بودند. حاصل این مسئله برای مردم سوریه فاجعه بار بوده است. بنابراین، ادعای ترزا مِی که می‌گوید همکاری با عربستان سعودی انگلیس را «امن‌تر» می‌کند، غیر قابل دفاع است.

ایران به عنوان سدی در مقابل حاکمیت غرب

سیاست حمایتی انگلیس از عربستان سعودی در منطقه و سیاست‌های آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران می‌تواند به موقعیت خطرناکی در خاورمیانه بدل شود. در واقع، از آنجایی که ایران از سوریه و حزب الله لبنان حمایت می‌کند، تهران به عنوان دشمن نگریسته می‌شود، زیرا مانع حاکمیت غرب بر منطقه می‌شود.

مشکل سوم این است که انگلیس تلاش می‌کند خاندان آل سعود را بر سر قدرت نگاه دارد. حکومت لندن نیرو‌های گارد ملی عربستان سعودی را از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی آموزش می‌دهد تا از خاندان آل سعود و «امنیت داخلی» عربستان حفاظت کنند.

ترزا مِی می‌گوید که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حال ایجاد اصلاحات در عربستان سعودی است. وی به زن‌ها اجازه رانندگی و حضور در ورزشگاه‌ها را داده است، اما عفو بین الملل می‌گوید از زمانی که قدرت محمد بن سلمان زیاد شده است، فشار‌ها بر مردم عربستان بیشتر شده است. در واقع از سال ۱۹۷۱ به این طرف، تغییری اساسی در عربستان اتفاق نیفتاده است.

تسلیحات نظامی و سرمایه گذاری

چهارمین مسئله در رابطه با دریافت سود از طریق فروش سلاح به عربستان و سرمایه گذاری در انگلستان است. از زمان حمله عربستان به یمن، فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان ۵ برابر شده است. بودجه نظامی عربستان به ۸۷ میلیارد دلار در سال رسیده است. مسئله مهمتر سرمایه گذاری عربستان سعودی در انگلیس است که تاکنون به ۶۰ میلیارد پوند (۸۳ میلیارد دلار) رسیده است که این میزان عربستان را در رتبه دوم سرمایه گذاری در انگلیس قرار می‌دهد.

به همین جهت تنها ۲۷ عضو پارلمان انگلیس مخالف سفر بن سلمان به انگلیس شدند. در سال ۲۰۱۶، تمام احزاب انگلیس از دخالت عربستان سعودی در جنگ یمن ابراز رضایت داشتند. همچنین، هر ساله اعضای خاندان سلطنتی انگلیس به عربستان سعودی سفر می‌کنند.

انتهای پیام/

نخست وزیر انگلیس از دورانی جدید در روابط دوجانبه با عربستان خبر داد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.